Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, March 31, 2011

Perjalanan Kehidupan Seksual Wanita Usia 30-an



السلام عليکم

Pagi2 ni jika berkesempatan... mama yana suka baca email... banyak ilmu diperolehi dan rasanya tak salah jika artikel ni mama yana kongsikan ngan kawan2 semua.... ilmu buat wanita... jom baca buat pemahaman diri sendiri dan org disekeliling kita.

Perjalanan Kehidupan Seksual Wanita Usia 30-an

Di usia 30-an, gairah seksual wanita berada di puncaknya karena ia makin paham akan tubuhnya sendiri.


KOMPAS.com - Saat mencapai usia 30-an, kebanyakan wanita sudah memiliki level pemahaman diri yang matang. Umumnya, di usia ini pun perempuan sudah berada dalam sebuah hubungan yang stabil. Memiliki seorang suami bisa menjadi semacam afrodisiak tersendiri bagi perempuan, karena berada dalam hubungan yang aman dan berkomitmen bisa bangkitkan gairah perempuan. Namun stres dari menjaga anak dan masalah karier bisa menurunkan gairah.

Di usia 30-an, wanita sudah makin mengenali tubuhnya, dan sudah makin paham bagaimana mencapai orgasme, yang bisa menstimulasi gairah, karena itulah datang pendapat bahwa perempuan mencapai puncak seksualitasnya di usia 30-an.

Di awal pernikahan, sebelum ada anak, secara umum, wanita tak banyak keluhan dalam hidupnya, jelas Louann Brizendine, M.D., salah seorang direktur kesehatan seksual di University of California, San Fransisco, AS. Level testosteron pada perempuan umumnya akan berkurang di usia 35 tahun sebenarnya tidak berarti banyak.

Usia reproduksi
Untuk kebanyakan perempuan, usia 30-an adalah usia reproduksi. Di pertengahan trimester kehamilan, saat wanita hamil tak lagi bermasalah dengan mual-muntah, dan perutnya belum terlalu besar, kebanyakan wanita akan merasa seks seperti permainan, karena tingginya gairah yang dirasa. Selama kehamilan, hormon progesteron dan estrogen meningkat berkali-kali lipat, yang mengakibatkan menebalnya bibir vagina dan lebih sering terlubrikasi. Ditambah lagi perkembangan janin di rahim yang menekan vagina juga bisa meningkatkan gairah.

Dalam buku For Women Only: A Revolutionary Guide to Overcoming Sexual Dysfunction and Reclaiming Your Sex Life, terapis seks Jennifer Berman, M.D., mengatakan selama pertengahan trimester sebagian wanita akan merasa dalam keadaan setengah terangsang, apalagi saat mengandung anak laki-laki, karena anak laki-laki mendorong hormon testosteron si ibu juga.

Usai hadirnya anak
Banyak perempuan usai melahirkan merasa bahwa seks tak lagi menyenangkan. Penurunan gairah ini bisa terjadi karena kelelahan, namun hormon juga bisa jadi penyebab. Penurunan testosteron menurun sekitar setengah usai kelahiran anak, meski dengan cepat pula akan kembali normal. Umum bagi pasangan usai memiliki anak untuk hanya berhubungan 1-2 kali setelah lebih dari 4 bulan masa nifas. Masalahnya, perempuan masih terngiang rasa sakit usai melahirkan dan ini berefek pada sekitar 70 persen wanita hingga sekitar 6 bulan usai melahirkan.

Sementara untuk para ibu yang menyusui juga bisa jadi merasakan tidak tertarik pada seks. Menyusui memunculkan hormon prolaktin, yang menahan ovulasi dan produksi estrogen, begitupun testosteron. Sebuah studi mengobservasi wanita menyusui dan mendapati sekitar 60 persen perempuan memiliki testosteron (kunci gairah) yang rendah setelah kelahiran anak kedua atau ketiga. Meski alasannya belum jelas betul, Jennifer Berman percaya, ini mungkin terjadi akibat penurunan produksi testosteron oleh ovarium atau kekurangan enzim yang menghambat produksi testosteron.

Stres maksimal
Meski level hormon si wanita berada dalam kondisi normal sekalipun, pekerjaan sebagai orangtua bisa mematikan gairah dalam sekejap. Antara tuntutan pekerjaan, anak yang masih kecil, dan mengurus rumah, wanita di usia 30-an berada dalam tekanan yang cukup tinggi. Seringkali, mereka merasa marah atas suaminya yang tampak tak bisa berbagi tuntutannya. Menurut Peter Kanaris, Ph.D., psikolog dan terapis seks di New York mengungkap, wanita mencapai puncak gairah seksualnya di usia 30-an, tetapi stres yang dialami wanita di usia ini pun cukup tinggi, waspada terhadap stres, karena stres adalah salah satu pembunuh gairah terbesar. Butuh kerjasama dari pasangannya untuk membantu sama-sama mencapai kepuasan.

NAD

Editor: Nadia Felicia

Sumber: health.discovery.com




HB YANA.... Klik la baru tau......:)

♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Wednesday, March 30, 2011

DECO DECO BENG BENG BOONG



السلام عليکم


Masih dipejabat tau.... musyuk sungguh.... hhhaaa... nak join segmen nih...

DECO DECO BENG BENG BOONG........... dari BEN




segmen simple dan senang... utk menambahkan kawan2..... jom cunkan blog kita..... hhheee...


♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

WW for today



[tomyan kelapa: terbaik]



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

Tuesday, March 29, 2011

TOMMY Page - A Shoulder To Cry On







P/s: Syok gak kalu ada bahu sehensem tommy page utk berlagukan tangisan hiba.... kan.. [gediknye...]

♥klik kat sini♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥klik kat sini ♥

Pedihnya.....




Hari ni sekian kalinye... mama marah2 ngan maman.... bukan nak saja2 marah.... sakit hati ngan dia... sungguh asyik ngan mainan.... suruh buat keja sekolah pun malas...[bukan keja sekolah sebenar... hanya buku latihan yg kami beli utk dia kenal huruf dan boleh menulis...]

bila dia menjawab lagi la terasa pedih dihati.... anak berusia 5 thn dah pandai lawan ckp mama dan papa.... pedihnya.... bila disuruh tidur pulak dia melawan lagi... nak buat mcm mana la wei.... pedih lagi... masalahnya bangun lambat... bila lambat maka lagi penat la mama nak kena hadap jem kat jalanan.... sungguh menganggu mood dan emosi.... papa bila maman lambat2 terus tinggal je la... maka mama la kena hadap perangai budak nih... terfikir... gamaknya begini la budak nak kena dera gamaknya...
aduh la wei... gini ke perangai mama dulu masa kecik2??? sungguh menyakitkan hati....

ni la yg gamaknya dr tak suka membebel jadi suka membebel gamaknya..?? aduh... penat wei membebel nih.... wat sakit kepala je....

terfikir... macam mana caranya utk tetap senyum walaupun berjuta perkara dtg menganggu... bagaimana..?? tetap senyum dan tabah walaupun sakit di hati.....

ptg tadi tipon MIL dan minta ckp ngan maman.... mujur gak dia nak ckp... sungguh pelik... dia just gelak2 dan ckp tanpa nak mengamuk atau nak memberontak.... sungguh naif akal anak2....  ingatkan marah bila pg td mama marah2 kat dia.... tp dia ckp cam biasa je.... siap ckp... mama kito bako je....[tanya pasal basikal dia.... dia asyik jatuh basikal je... katanya brek basikal dah rosak..]

aduh... sedangkan hati mama tak sedap pasal marah2 kat maman... rasa bersalah sungguh... lagi2 dia tak marah balik kat mama.... mama balik lmbt lak hari nih... takut balik dia dah dodo.... sori maman... insyaallah mama tak marah2 lagi.... [mama pun tak nak marah2 nnt cepat tue.....:)]


[peace maman......]


p/s:dlm kalut keja pun mama selit2 kan juga update blog... bagi lega sikit rasa hati.....
hilang juga pedih hati bila dapat bercakap ngan org diingatan....:)
♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


siok je kan



Aku boleh giler dan meroyan jika terus-terusan cegini.....


tahap cipan M.A.L.A.S. that mean Im IN MOODY......


keja kena submit by thursday and nothing yet finish.... GILER....


kena stayback without going home...[ boleh ke...??? tok laki aku mare la wei...]


Meroyan..??? aku bukan lepas beranak... tp aku meroyan....


Giler... aku belum giler lagi tp aku suka buat keja giler.....


yg paling aku seronok buat ialah....
blogwalking dan makan....

Notakaki: satu lagi entry merapu ye.... usah dikuatiri... pastinya usaha keras lepas ini... dan pastinya susah nak updating blog dlm 2-3 hari nih.....

[tuan blog yg sasau keja tak siap dan kena stayback.... mungkinkah tak balik rumah..??? Peace....!!!]



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

 

dah tau sebab dietku tak menjadi.....



Salam pagi kawan2.... sapa ngah diet..?? mama yana pun ngah diet nih... nak jaga berat badan.... sebenarnya mama yana takleh naik berat badan yg melampau2.... kena tetap kurus... kalu tak sakit kat kaki.... [kaki i tak kuat ok]

Bagi mama yana tetap kurus ialah dalam anggaran 45-50kg... masalah sekarang mama yana sudah mencecah 55kg... sangat sakit kaki dan sungguh azab ok...[belum azab kubur lg ye...]

rupa2nya cara pemakanan mama yana tak betul ok... mcm mana nak kurus kan.... pagi2 suka minum white teh ok... teh susu... kena elakkan susu utk kekal slim.... teh dah ok tp bila campur susu terus natural la... tak ado la kurus2 ye anak2.... hhhaaaa....

malam mmg sekarang kurang makan.... mmg budjet perut kecil je.... pagi selalu buat air..[buat air teh susu tu la... instant je ok... ] kekadang ambik roti... ni pun kawan mama yana ckp salah... pasal ambik roti gardenia Delicia choco raisin atau butterscotch.... patutnya ambik roti kosong tanpa perasa... hhaaaa... mana selera kan roti kosong je.... tu yg tak kuruih2 tuh..... [tolon]

ceciter.... akan kuruih ke mama yana jika sebegini dietnyer....?? hhhhaaaa....


P/s: sedar tp buat2 tak sedar.... sakit kita yg tanggung... pastu cepat hangin satu badan kalu sakit dtg.... dok gitu maya..?? keh..keh....


[kamu terlalu cumil utk sakit sayang...]

[jika begitu.... harus terus sihat kan...]

*Sumber pic dr google*




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

Monday, March 28, 2011

kesah kehidupanku



Salam... ada suatu hari.... berborak2 ngan seorg makcik nih.... bercerita pasal cucu dan anak2nya.... kisah anaknya yg ketandusan anak... berkahwin sudah lama dan hanya perolehi anak seorang... sekarang anak [cucu makcik tuh] dah besar panjang... hampir umur sepuluh tahun.... rindu tangisan baby... adik2 yg kawin lepas mereka pun nak masuk tiga dah....

Makcik tu pun tanya jugak mama yana tak nak tambah lagi ke... maman pun dah besar... dah sekolah dah....

pertanyaan nyer berlegar2 difikiran.... katanya jika terpaksa berhenti keja... apa salahnya... berhenti setahun dan lepas tuh br keja balik... mana tau rezeki lepas nih lebih baik....

memang tau rezeki dimana2... tp fikirkan tempat keja yg rasi ngan kita dan kemampuan ekonomi tok laki... sungguh memeningkan....

pagi tadi dtg office dan pandang muka bos.... masa diskusi keja... aduh kesian ngan org yg banyak menolong mama yana nih.... aduh tak sanggup nyer menghancurkan kepercayaan dan tanggungjawab yg beliau bagi pada bahu ini.... sungguh sayu hati... tak terkata sungguh....

mmg kalu dikatakan semangat keja sekarang agak mengendur... sungguh stress ngan beban keja... teringat dulu.... pernah berfikir utk bercuti sebab stress... sakit hati ngan bos dulu... dan-dan dpt habuan tuhan bagi rehat lama... dekat 8bln terlantar takleh bergerak... sungguh menginsafi.... [nak lagi ke..???]


sungguh payah nak melakukan pergorbanan.... adakah pengorbanan akan dibalas ngan kemanisan hidup atau membebankan kita balik.... susah nak baca fikiran org... kekadang org hanya meminta kita berkorban dan terkorban... perit sudah... berulang2 berkorban tp last2 yg terkorban kita jugak.......


susah nak membiarkan atau memaksa hati kita melawan kehendak hati... takut tak ikhlas..... takut memberontak.... takut org tak faham keperitan hati.... takut aku menjadi bukan aku....

masih lagi berlegar2 memikirkan hal itu... sampai bila aku tak tau... mungkin bersabar dan tenang utk membuat keputusan itu.... mungkinkah akan ada keputusan...???


Notakaki: rindu ngan tangisan baby tp perlu tepis keegoan hati dan perlukan kekuatan mental... dan kekuatan fizikal.... tp fizikal ku.. tak seutuh mana.... tak sekuat dulu.... adakah aku perlu tunduk kehendak org yg tak faham akan kelemahan fizikal ku ini.... [sambil tenung kakiku...]

p/s:entry menitis airmataku....


♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

 

13 Aurat wanita yang perlu sangat di jaga.



1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng - Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim./


sumber: email.


♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Daily Life



[pic dr email: klik kat pic utk kejelasan mata]

Sunday, March 27, 2011

kesah semalam....




Assalam.... nak tau tak kekawan..... semalam dah ada air kat umahku.... yesss.... sekian lama bertahan... ptg tu juga angkut kain baju balik umah.... hhhhaaaaa....[sapa punya menantu la nih.... anak hentu rupanya....]

Sebenarnya semalam mama yana sakit kepala sesangat... gi main panas la wei.... i pantang main panas sure sakit kepala.... semalam ke SJMC... bawa mak biras tengok adik ipar mama yana patah tangan.... sian lak takde org nak bawa dia tgk menantu kesayangan.... bawa la dalam panas cang-cang tuh.....

Balik je terus cari ubat tahan sakit... tapi tak menjadi..... baring2 pun tak menjadi... dapat sms ckp air dah ada kat umah... terus ligat kemas kain baju... balik umah.... yes... feel happy and relax kat umah walaupun umah cam tongkang pecah dan berhabuk.... dua minggu tak sentuh katil i tau... semalam sungguh lena dan hilang segala penat dan sakit kepala.... hhhhaaaa....

Hari ni urusan mengemop dan mengemas..... penat tp puas hati kat umah sendiri...









Friday, March 25, 2011

7 keajaiban yang lebih ajaib dari 7 keajaiban dunia




7 keajaiban yang lebih ajaib dari 7 keajaiban dunia
Posted by Tulahan




Menara Pisa, Tembok Cina, Candi Borobudur, Taj Mahal, Ka’bah, Menara Eiffel, dan Piramid di Mesir, inilah semua keajaiban dunia yang kita tahu.

Namun sebenarnya semua itu belum terlalu ajaib, kerana di sana masih ada tujuh keajaiban dunia yang lebih ajaib lagi.

Mungkin para pembaca bertanya-tanya, keajaiban apakah itu? Memang tujuh keajaiban lain yang kami akan sajikan di hadapan pembaca sekalian belum pernah ditayangkan di TV, tidak pernah disiarkan di radio-radio dan belum pernah dimuat di media cetak.

Tujuh keajaiban dunia itu adalah:

Haiwan Berbicara di Akhir Zaman

Maha suci Allah yang telah membuat segala sesuatunya berbicara
sesuai dengan yang Ia kehendaki. Termasuk dari tanda-tanda kekuasaanya
adalah ketika terjadi hari kiamat akan muncul haiwan melata yang akan
berbicara kepada manusia sebagaimana yang tercatat dalam Al-Qur’an,
surah An-Naml ayat 82,

“Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, kami keluarkan
sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka,
bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami”.

Mufassir Negeri Syam, Abul Fida’ Ibnu Katsir Ad-Dimasyqiy memberi ulasan tentang ayat di atas,

“Haiwan ini akan keluar di akhir zaman ketika rosaknya manusia, dan mulai meninggalkan perintah-perintah Allah, dan ketika mereka telah mengganti agama Allah. Maka Allah mengeluarkan ke hadapan mereka haiwan bumi. Konon kabarnya, dari Mekah, atau yang lainnya sebagaimana akan datang
perinciannya. Haiwan ini akan berbicara dengan manusia tentang hal itu”.
[Lihat Tafsir Ibnu Katsir (3/498)]

Haiwan aneh yang berbicara ini akan keluar di akhir zaman sebagai tanda akan datangnya kiamat dalam waktu yang dekat. Nabi -Shallallahu‘alaihi wa sallam- bersabda,

“Sesungguhnya tak akan tegak hari kiamat,sehingga kalian akan melihat sebelumnya 10 tanda-tanda kiamat: Gempa di Timur, gempa di Barat, gempa di Jazirah Arab, Asap, Dajjal, haiwan bumi, Ya’juj & Ma’juj, terbitnya matahari dari arah Barat, dan api yang keluar dari jurang Aden, akan menggiring manusia”. [HR. Muslim dalam Shohih-nya (2901), Abu Dawud dalam Sunan-nya (4311), At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (2183), dan Ibnu Majah dalam Sunan-nya (4041)]

Pohon Kurma yang Menangis

Adanya pohon kurma yang menangis ini terjadi di zaman Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- , mengapa sampai pohon ini menangis?

Kisahnya, Jabir bin Abdillah-radhiyallahu ‘anhu- bertutur,“Jabir bin Abdillah -radhiyallahu ‘anhu-berkata:

“Adalah dahulu Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- berdiri (berkhutbah) di atas sebatang kurma, maka tatkala diletakkan mimbar baginya, kami mendengar sebuah suara seperti suara unta dari pohon kurma tersebut hingga Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- turun kemudian beliau meletakkan tangannya di atas batang pohon kurmatersebut” .
[HR.Al-Bukhariy dalam Shohih-nya (876)]

Ibnu Umar-radhiyallahu ‘anhu- berkata,

“Dulu Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam-berkhuthbah pada batang kurma. Tatkala beliau telah membuat mimbar,maka beliau berpindah ke mimbar itu. Batang kurma itu pun merintih.Maka Nabi -Shollallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya sambil mengeluskan tangannya pada batang kurma itu (untuk menenangkannya)”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (3390), dan At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (505)]

Untaian Salam Batu Aneh

Mungkin kalau seekor burung yang pandai mengucapkan salam adalah perkara yang sering kita jumpai. Tapi bagaimana jika sebuah batu yang mengucapkan salam.

Sebagai seorang hamba Allah yang mengimani Rasul-Nya, tentunya dia akan membenarkan seluruh apa yang disampaikan oleh Rasul-Nya, seperti pemberitahuan beliau kepada para sahabatnya bahawa ada sebuah batu di Mekah yang pernah mengucapkan salam kepada beliau sebagaimana dalam sabdanya, Dari Jabir bin Samurah dia berkata, Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- bersabda,

“Sesungguhnya aku mengetahui sebuah batu di Mekah yang mengucapkan salam kepadaku sebelum aku diutus, sesungguhnya aku mengetahuinya sekarang”.[HR.Muslim dalam Shohih-nya (1782)].

Pengaduan Seekor Unta

Manusia adalah makhluk yang memiliki perasaan. Dari perasaan itu timbullah rasa cinta dan kasih sayang di antara mereka.

Akan tetapi ketahuilah, bukan hanya manusia saja yang memiliki perasaan, bahkan haiwan pun memilikinya.

Oleh kerana itu sangat disesalkan jika ada manusia yang tidak memiliki perasaan yang membuat dirinya lebih rendah daripada hewan. Pernah ada seekor unta yang mengadu kepada Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- mengungkapkan perasaannya. Abdullah bin Ja’far-radhiyallahu ‘anhu- berkata,

“Pada suatu hari Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wasallam- pernah memboncengku dibelakangnya, kemudian beliau membisikkan tentang sesuatu yang tidak akan kuceritakan kepada seseorang di antara manusia.

Sesuatu yang paling beliau senangi untuk dijadikan pelindung untuk buang hajatnya adalah gundukan tanah atau kumpulan batang kurma. lalu beliau masuk ke dalam kebun laki-laki Anshar. Tiba tiba ada seekor unta.

Tatkala Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- melihatnya, maka unta itu merintih dan bercucuran air matanya.

Lalu Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya seraya mengusap dari perutnya sampai ke punuknya dan tulang telinganya, maka tenanglah unta itu. Kemudian beliau bersabda,

“Siapakah pemilik unta ini, unta ini milik siapa?”

Lalu datanglah seorang pemuda Anshar seraya berkata, “unta itu milikku, wahai Rasulullah”.

Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda,

“Tidakkah engkau bertakwa kepada Allah dalam binatang ini, yang telah dijadikan sebagai milikmu oleh Allah, kerana ia (binatang ini) telah mengadu kepadaku bahawa engkau telah membuatnya letih dan lapar”.

[HR. Abu Dawud dalam As-Sunan (1/400), Al-Hakim dalam Al-Mustadrak (2/99-100), Ahmad dalam Al-Musnad (1/204-205), Abu Ya’la dalam Al-Musnad (3/8/1), Al-Baihaqiy dalam Ad-Dala’il (6/26), dan Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyqa (9/28/1). Lihat Ash-Shahihah (20)]

Kesaksian Kambing Panggang

Kalau binatang yang masih hidup boleh berbicara adalah perkara yang ajaib, maka tentunya lebih ajaib lagi kalau ada seekor kambing panggang yang berbicara.

Ini memang aneh, akan tetapi benar. Kisah kambing panggang yang berbicara ini terdapat dalam hadits berikut: Abu Hurairah-radhiyallahu ‘anhu- berkata,

“Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-menerima hadiah, dan tak mau makan shodaqoh. Maka ada seorang wanita Yahudi di Khoibar yang menghadiahkan kepada beliau kambing panggang yang telah diberi racun. Lalu Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- pun memakan sebahagian kambing itu, dan kaum (sahabat) juga makan.

Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

“Angkatlah tangan kalian, karena kambing panggang ini mengabarkan kepadaku bahawa dia beracun”.
Lalu meninggallah Bisyr bin Al-Baro’ bin MA’rur Al-Anshoriy. Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- mengirim (utusan membawa surat),

“Apa yang mendorongmu untuk melakukan hal itu?” Wanita itu menjawab,

“Jika engkau adalah seorang nabi, maka apa yang aku telah lakukan tak akan membahayakan dirimu. Jika engkau adalah seorang raja, maka aku telah melepaskan manusia darimu”. Kemudian Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- memerintahkan untuk membunuh wanita itu, maka ia pun dibunuh.

Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda ketika beliau sakit yang menyebabkan kematian beliau,

”Senantiasa aku merasakan sakit akibat makanan yang telah aku makan ketika di Khoibar. Inilah saatnya urat nadi leherku terputus”.
[HR. Abu Dawud dalam Sunan-nya (4512). Di-shohih-kan Al-Albaniy dalam Shohih Sunan Abi Dawud (hal.813), dengan tahqiq Masyhur Hasan Salman]

Batu yang Berbicara

Setelah kita mengetahu adanya batu yang mengucapkan salam, maka keajaiban selanjutnya adalah adanya batu yang berbicara di akhir zaman.

Jika kita fikirkan, maka terasa aneh, tapi demikianlah seorang muslim harus mengimani seluruh berita yang disampaikan oleh Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam-, baik yang masuk akal, atau tidak.

Kerana Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- tidaklah pernah berbicara sesuai hawa nafsunya, bahkan beliau berbicara sesuai tuntunan wahyu dari Allah Yang Mengetahui segala perkara ghaib. Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,

“Kalian akan memerangi orang-orang Yahudi sehingga seorang diantara mereka bersembunyi di balik batu. Maka batu itu berkata, “Wahai hamba Allah, Inilah si Yahudi di belakangku, maka bunuhlah ia”.
[HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (2767), dan Muslim dalam Shohih-nya (2922)]

Al-Hafizh Ibnu Hajar-rahimahullah- berkata, “Dalam hadits ini terdapat tanda-tanda dekatnya hari kiamat, berupa berbicaranya benda-benda mati, pohon, dan batu. Lahiriahnya hadits ini (menunjukkan) bahwa benda-benda itu berbicara secara hakikat”.
[Lihat Fathul Bari (6/610)]

Semut Memberi Arahan

Mungkin kita pernah mendengar cerita fiksen tentang haiwan-haiwan yang berbicara dengan haiwan yang lain. Semua itu hanyalah cerita fiksen belaka dan tentunya omong kosong.

Tapi ketahuilah wahai para pembaca, sesungguhnya adanya haiwan yang berbicara kepada haiwan yang lain, bahkan memberi arahan, layaknya seorang komandan pasukan yang memberikan perintah. Haiwan yang memberi komando tersebut adalah semut. Kisah ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Al-Qur’an,

“Dan Sulaiman telah mewarisi Daud, dan dia berkata: “Hai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) Ini benar-benar suatu kurnia yang nyata”.

Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut:

Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyedari.

Maka dia (Sulaiman) tersenyum dengan tertawa Kerana (mendengar) perkataan semut itu. dan dia berdoa:

“Ya Tuhanku berilah Aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah Aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh”.
(QS.An-Naml: 16-19).

Inilah beberapa perkara yang lebih layak dijadikan “Tujuh Keajaiban Dunia” yang menghebohkan, dan menghairankan seluruh manusia.

Orang-orang beriman telah lama menyakini dan mengimani perkara-perkara ini sejak zaman Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- sampai sekarang.

Namun memang kebanyakan manusia tidak mengetahui perkara-perkara itu. Oleh kerana itu, kami mengangkat perkara itu untuk mengingatkan kembali, dan menanamkan aqidah yang kukuh di hati umat Islam.jenisaris


sumber: email.

Thursday, March 24, 2011

ETIKA KERJA ISLAM




- ETIKA KERJA ISLAM -

Islam tidak suka umatnya menganggur dan hanya menunggu rezeki disuapkan ke mulut. Sebaliknya Islam menuntut umatnya bekerja mencari rezeki halal bagi menyara diri sendiri dan keluarga. Disebabkan itu, terdapat lima etika kerja yang perlu dipatuhi bagi memastikan bahawa rezeki yang kita dapat itu ada keberkatannya:

IKHLAS DAN AMANAH
Bekerjalah dengan penuh kerelaan, suci hati untuk mendapatkan keredaan Allah. Bersyukurlah juga kerana dengan kerja yang kita lakukan, kita dapat menyumbang tenaga untuk pembangunan negara. Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Sebaik-baik manusia ialah orang yang paling banyak bermanfaat bagi sesama manusia." (Riwayat Al-Quda)

CEKAP DAN TEKUN
Antara ciri-ciri pekerja yang baik adalah cekap dan tekun. Ini selaras dengan sabda Rasulullah yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan dengan tekun." (Riwayat Al-Baihaqi)

BEKERJASAMA
Kita tidak mungkin dapat melakukan kerja sendirian, sebaliknya kita juga memerlukan orang lain untuk melancarkan kerja. Kerana itulah perlunya sikap saling bantu-membantu untuk menjamin kejayaan dalam kerja. Allah berfirman yang bermaksud, "Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan." (Surah Al-Maidah:2)

MENGABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH
Dalam melaksanakan kerja, amat penting untuk kita tanamkan dalam hati, bahawa kerjaya itu adalah amanah Allah. Kerja itu juga adalah sebahagian ibadah kita kepada Allah. Allah berfirman yang bermaksud, "Wahai sekalian manusia, sembahlah Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahalu daripada kamu supaya kamu bertakwa." (Surah Al-Baqarah:21)

PEKERJAAN HALAL
Hal ini juga tdak kurang penting kerana setiap wang yang kita peroleh akan menjadi darah daging kita. Justeru, pastikan bahawa kerja yang halal dan tidak bertentangan dengan hukum syarak kerana daging (tubuh) yang tumbuh dari makanan yang haram, akan jadi makanan api neraka!


Sumber: dr email.

Notakaki: pengajaran untuk entry m.a.l.a.s

 

Believe or not




Tengah2 pening fikirkan masadepan keja... apa yg mama yana buat..??? hhhhaaaa.... cube teka..???



?



?



?



?



?


?


?





sungguh tak sihat ye.... jangan ikut tau..... ni kalu kat umah mmg takleh makan depan maman.... hhhaaa... junkfood tak bagus utk pengembangan IQ anak2 ye.... tp bagi ibu yg dah kembang lain sesuei ok.... hhhaaaa


p/s: adakah makanan seperti diatas sesuai utk anda yg berdiet dan cuba utk tidak mengambil gula dipagi hari.??? sila jawab bg yg arif.

m.a.l.a.s



Salam

Bila dah malas besar berjela2... keja hanya melepaskan batuk ditangga... semuanya harus diarah... harus dikejar...

Apa sebenarnya tugas sebagai pembantu rumah aka bibik... bukankah mengurusi rumah dan mengurusi anak2 kecil.... perlukah lagi harus diarah2 walaupun dah keja dah dekat 2 tahun..???

Pada suatu hari..... [kesah sudah berminggu lepas] My MIL mengeluh... katanya bibik malas sungguh... keja rumah harus diawasi atau diarah... budak2 yg patut diawasi pun dia buat tak nampak... sedangkan budak2 lelaki bertiga tu ngah main air kat dapur sambil buat bising... tak logik kalu dia tak dengan sebab bibik hanya duduk dlm dekatnya mereka... bila ditanya dengar tak suara budak2 bising main air?? dia (bibik) jawab dengar. aduh....cemana tuh... seciter..seciter..

MIL tak suka la nak marah2 pasal bibik nih bukan la bibik MIL... ni bibik anak MIL aka anak aka ipar dan birasku empunya. Tapi bibik nih mmg dihantar tiap2 hari berkerja ke rumah MIL utk diawasi MIL sebab budak2 kecil lagi [range umur 6-4 thn] tak harap la dibiarkan ngan bibik je kat rumah... mcm2 boleh jadikan... sambil2 blh la bibik tolong MIL yg dah tua nih mengemas2 rumah kan... Memasak mmg tidak la bibik nih... org indo kan... lagipun mmg dia tak pandai masak pun... [tak selera kalu bibik masak... takut masuk apa2 kan]

Budak2 pun tengah nakal kan.... bab mengemas rumah pun mmg menjadi hal yg besar la... budak2 nih kekadang main air la... main mainan la... dapat bedak pun boleh jadi mainan... habis putih la sofa wan dia... hhhaaa... dapat tisu pun boleh jadi mainan... habis berkotak2 la kalu dibiarkan...
masalahnya bibik buat2 tak nampak je... dia gamaknya nak betul2 bersepah dan ada org jatuh baru nak kemas.... stress MIL pasal kekadang bila dah petang bila anak @ biras dtg ambik mereka.. rumah akan dibiarkan sepah gitu je... tak pasal2 la org tua tu lak mengemas... hhhaaaa.... harapkan org lain takde la kan....

Dah la wei... sekadar cerita utk melepaskan kebengangan MIL je... cuma bila dia mengadu.. kita pun turut bengang sekali kan....

Ps: mama yana tak mampu nak ada bibik.....

Wednesday, March 23, 2011

FACTORY SALES MIYAO-TOKI (M) S/B




FACTORY SALES MIYAO-TOKI (M) S/B


Yes jualan pingan mangkuk cun-cun.... td teruja sungguh mama tgk... top2 yg last tu yg buat kendur.... kat kulim ok... walaupun masih di malaysia bukan malben tp tetap jauh ok....
stress gak yg dok kawasan seantero mama yana kan....

tp bagi kawan2 yg dok area sana tuh blh la terjah2 noo.... beli la lebih2 sikit.... pos kat mama yana... ahaks
[plezzzz...]


sumber : email

What Happens When You See Someone Who You Like?






FACT: your pupils dilate when you see the person you are attracted to.
Because the nervous system controls the muscles of the irises, the response of the nervous

system to different stimuli results in involuntary pupil dilation. Another commonly cited reason
the pupils dilate is in response to excitement or sexual arousal. When a person sees something
or someone he finds very attractive, his eyes may dilate.


sumber: email.

Ps: tgk mata tu je la... dah try translate... merapu je.... tak kuasa nok....

My Mother Taught Me




My Mother Taught Me


My Mother taught me LOGIC…
“If you fall off that swing and break your neck, you can’t go to the store with me.”

My Mother taught me MEDICINE…
“If you don’t stop crossing your eyes, they’re going to freeze that way.”

My Mother taught me TO THINK AHEAD…
“If you don’t pass your spelling test, you’ll never get a good job!”

My Mother taught me ESP…
“Put your sweater on; don’t you think that I know when you’re cold?”

My Mother taught me TO MEET A CHALLENGE…
“What were you thinking? Answer me when I talk to you… Don’t talk back to me!”

My Mother taught me HUMOR…
“When that lawn mower cuts off your toes, don’t come running to me.”

My Mother taught me how to BECOME AN ADULT…
“If you don’t eat your vegetables, you’ll never grow up.”

My Mother taught me about GENETICS…
“You are just like your father!”

My Mother taught me about my ROOTS…
“Do you think you were born in a barn?”

My Mother taught me about the WISDOM of AGE…
“When you get to be my age, you will understand.”

My Mother taught me about ANTICIPATION…
“Just wait until your father gets home.”

My Mother taught me about RECEIVING…
“You are going to get it when we get home.”

and my all time favorite thing–JUSTICE
“One day you will have kids, and I hope they turn out just like YOU.. then you’ll see what it’s like.”

In between all this, my Mother taught me how to Live!

sumber: email

ps: berkasih sayang la ngan ibu sementara beliau masih ada.....rindu pada bonda dikampung.... bila la papa boleh cuti nih.... nak balik kampung wei la.....

[senantiasa rindu kamu maman]


AKU BENCI ROKOK



Salam pagi rabu buat kawan2.... Mama yana nak join segmen nih.... siapa..??? Siapa lagi kalu idak BA... sering keluar idea2 yg bernas....


Mmg AKU BENCI ROKOK....... pengakuaan terbaik dr mama yana.....
[sapa la wanita yg sukakan rokok..???]
Benci rokok.... pasal rokok kan haram dan membahayakan kesihatan.... banyak dah risalah dan pemberitahuan tentang bahaya rokok.... tolong la berhenti merokok.... bukan hanya perokok yg dapat penyakit malah org yg berada disekeliling juga mendapat syer sekali tau......
Dari merokok akan boleh merebakkan atau menyebabkan terpengaruh ngan bahaya yg lain2 seperti dadah, mencuri, merompak dan banyak sungguh... [tolong la buka mata dan mata hati ye wahai perokok tegar]
Bagi wanita2 yg perasan macho atau teringin nak lawan lelaki atau nak tunjuk kononnya wanita juga boleh merokok atau mengalahkan lelaki dalam bab merokok nih.... tolong la berhenti.... membahayakan diri dan juga zuriat anda [jika mengandung]
menangis tak berair mata pun takkan dapat mengembalikan kesihatan kita.....[menangis dlm hati konon]

 Rokok akan meninggalkan bauan yg kurang menyenangkan serta menghilangkan keremajaan wajah ok.... dah tak hensem dah kalu nak tau la kan.....malah kalu senyum pun hilang dah kekacakkan bibir pasal dah nmpk lebam je.... cam org sakit ada la..... [tak suka....]

Ok la cakap banyak tak pasal2.... jom join segmen nih.... sama2 memerangi jenayah merokok dan menambah entry ok.... hhhhaaaaa....

[pastikan tinggalkan link anda kat SINI.... tau..]



 

Tuesday, March 22, 2011

Dugaan sungguh....

Entry ringkas.... time sengal

Sungguh mengantuk dan keja sungguh mendadak banyaknyer.... sungguh pening....
Internet pun tersangat slow yg amat.... sungguh mencabar.... wa mengantuk tahap cipan nih.....

[sungguh menyelerakan.... cool and fresh]

[apa la bdk nih buat.... hari ni ponteng sekolah... smlm jatuh basikal... tergores lulut...]


p/s: apa la mama yana merapu nih kan....:)



i don't feel sexy anymore

Jejalan cari pasal....



[hubby kutuk i gumuk...... geram....]


[kurus tak..???]


[kurus kan]

[mmg kurus]

[plez say kurus...]


[mcm la dia tuh kuruih sgt kutuk org..kan..kan....hhhhaaaa]

[pesta belon panas kat putrajaya]


[mendung berarak awan hitam]


[hujan.....]

[smpikan duduk2 lagi....]



Berday Boy Party




Malam minggu lepas... layankan berday boy..... makan2 kat Dusun Pinggiran Putra, Putrajaya.


[seronok 3 sekawan nih]

[sambil2 tgk org karaoke... blh tgk ikan2 kat bawah]



[untie ina sponsor kek tp silap thn daa....anyway thanks...]

[semua licin... dpt terus mkn... tak ingat nak snap pic pun...hhhhaaa..]

[maman ngah syok nak tiup lilin]

[happy berday to you......(sing along ok)]

[maman menyemburkan 'airliurnyer' kat kek]

[potong jgn tak potong..... adik dah tak sabar dah tuh...]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...