Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Saturday, April 30, 2011

Morning Everyone....!!!

السلام عليکم



GOOD MORNING



HAVE A GREAT DAY










 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Friday, April 29, 2011

Masak Ketam Black Pepper

السلام عليکم

























[klik pic utk pic yg lebih jelas]


sumber dari email mama yana...

ps: kalu ada rasa terkena tuh... sori eks... kita pun sama.... ia2 la buka.. kot2 boleh cuba resepi baru kan.. keh..keh....

♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Cantiknya Dia

السلام عليکم






Jika seorang lelaki memiliki isteri yang cantik, biasanya timbul perasaan ujub dan sombong. Kemana-mana ketika jalan berdua, ia akan merasa bangga sehingga mendabik dada....Lelaki itu akan berkata dalam hatinya, “emmm cantiknya isteri aku.” kemudian ia akan melirik-lirik memperhatikan siapa saja yang memperhatikan isterinya. Semakin bangga dan seronok ketika isteri banyak diperhatikan orang dengan kagum dan terpesona oleh orang lain.

Bagaikan boneka cantik, kemana pun ia pergi, siisteri akan dibawa, dengan rasa bangganya. ia akan tunjukkan pada kenalannya dalam setiap pertemuan atau pesta. Seakan-akan ketikaitu ia berkata, “ini dia isteriku, cantik ‘kan? Kalau cari isteri seperti isteri aku. ada class gitu.

Dia tak tahu bahawa isteri cantik adalah ujian yang berat. Lebih-lebih jika wajah suami tidak kacak. Isteri pasti selalu mendapat bisikan syaitan, “sayakan cantik, saya mudah mendapatkan lelaki tampan dan kaya, apa lagi suami yang ada kekurangan dan tidak mampu memenuhi segala keinginannya dari segi material, akan terlintas rasa penyelasalan, dan juga sekiranya suami itu merupakan pilihan keluarga. Akhirnya pelbagai kelemahan dan keburukan akan dicari. Apatahlagi sekiranya terjumpa lelaki yang lebih mempesonakannya. Isteri akan mulai melayani suami dengan setengah hati ( tanpa sepenuh jiwa). Yang mana akhirnya suami diperlakukan sepertibudak suruhan .Permintaan cerai tidak mustahil terlontar dari siisteri cantik ini.
Sekiranya kita lihat keadaan sekarang ada isteri yang berlaku curang, mempunyai kekasihgelap yang lebih menjijikan membuat hubungan terlarang dengan lelaki lain. Mereka begitusenang mempunyai kekasih gelap malah ada yang terang-terang melakukannya tanpa rasamalu atau bersalah. Cuba bayangkan sebagai seorang islam, adakah sanggup bermaian,menyentuh dan memakan daging babi dengan sengaja dan terang-terang?....
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud; “Janganlah kalian menikahi wanita hanya kerana kecantikannya semata-mata , boleh jadi kecantikannya itu akan membawa kehancuran”
(HR Abu Dawud dan Tirmidzi).

"Jauhi oleh kalian rumput hijau yang berada di tempat yang kotor. 'Mereka bertanya,'Apa yang dimaksud rumput hijau yang berada di tempat yang kotor itu, wahai Rasulullah?' Beliau menjawab, 'Yaitu wanita yang sangat cantik yang tumbuh (berkembang) di tempat yang tidak baik."
(HR ad-Daruquthni, Askari dan Ibnu Adi).


sumber: email.



[betulkah..????]


Notakaki: malangkah wanita jika ditakdirkan cantik..??


♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



Thursday, April 28, 2011

Life is Full of Problems, So Enjoy It


السلام عليکم


Some feel that problems exist only in childhood or at early stage of life like this




Some feel that problems exist only when we disturb someone like this




Some feel that problems exist only when we are ready to take anything like this




Some feel that problems exist only when we do things blindly like this




Some feel that problems exist only when we dare to enter a trap like this




Some feel that problems exist only when we are in love with someone like this





Some feel that problems exist only when we try to aim at very huge things like this





Some feel that problems exist only when we try to assess others as useless like this


Sumber: email.

♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Bergaya ala2 model ditepi pantai yg kelam

السلام عليکم

Sekarang mmg kureng mood utk berblog... plus ngan agak busy... busy tido... ahaks... menternak lemak2 tepu.... best oooiii....hhheee..

Ni nak share pic2 yg kami ambik lepas dr mengenyangkan diri dan mengempiskan poket mama.... baca SINI jika sudi nak tau.... ni pun lepas kelebet kamera cabuk mama..... jom layan...







PS: buat pelepas rindu... ada ke..??? hhhhaaa....




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Wednesday, April 27, 2011

Mama Yana nak masuk Bloglist Bangku Kosong

السلام عليکم

Yes... ada peluang terbuka luas... apa lagi.. cepat2 rebut la peluang itu.. kan.... Sebetulnya mmg Bangku Kosong ni memang ada dalam bloglist mama yana... selalunya jika mama yana dah terjah blog kawan2... mama yana akan masukkan dalam bloglist mama yana.... memang suka macam tuh... hhheee.... so sekarang beliau nak refesh bloglist blog dia yg fames tuh... so mama yana teringin la nak join dalam bloglist beliau... nak2 boleh up mama yana punya trafik kan.... mana tau... so ni bukti yg Bangku Kosong adalah betul2 ada dalam bloglist mama yana... nih mama yana tepekkan buktinya.....


ok... jadi bagi kekawan nak join bloglist Bangku Kosong nih... cepat2... sebelum tengah malam nih ye.... jom kawan2... mana tau nanti trafik kita naik mencanak2.... hhheee.....


PS: sesekali cuba apa salahnya kan..... lagipun susah nak masuk bloglist org dah fames dan otai nih....:)





 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Christina Perri - Jar of Hearts

السلام عليکم





Christina Perri - Jar of Hearts

No I can’t take one more step towards you
Cause all that’s waiting is regret
And don’t you know I’m not your ghost anymore
You lost the love I loved the most
I learned to live half alive
And now you want me one more time
And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You’re gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don’t come back for me
Who do you think you are
courtesy OriginaLyric.Info
I hear your asking all around
If I am anywhere to be found
But I have grown too strong
To ever fall back in your arms
I learned to live half alive
And now you want me one more time
And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You’re gonna catch a cold
From the ice inside your soul
So don’t come back for me
Who do you think you are
And it took so long just to feel alright
Remember how to put back the light in my eyes
I wish I would have missed the first time that we kissed
Cause you broke all your promises
And now your back
You don’t get to get me back
And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You’re gonna catch a cold
From the ice inside your soul
Don’t come back for me
Don’t come back at all
And who do you think you are
Running around leaving scars
Collecting your jar of hearts
And tearing love apart
You’re gonna catch a cold
From the ice inside your soul
Don’t come back for me
Don’t come back at all
Who do you think you are
Who do you think you are
Who do you think you are

PS: sesekali layan lagu nih orait ape...!!

♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Rabu yang Nakal

السلام عليکم






sumber: email.

PS: kelakar..??? Geli..??? ke Stim...??? hhhhhaaaa... nama pun nakal kan....:)




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Tuesday, April 26, 2011

How To Make Your Marriage Last



السلام عليکم





















Sumber: email.

PS: banyak dugaan dan cabaran dalam kehidupan berumahtangga.... moga2 tabah dan saling ingat mengingati sesama kita..





♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥




 

Kenangan itu terindah dalam memoriku

السلام عليکم

Sungguh rajin kan mereka.... layan pic nih buat teringat zaman2 dulu2.... dulu sambil2 belek2 buku boleh sambil2 cuci mata... ramai couple wei cari masa terluang utk berjumpa... hhheee...

The Hardest Working University Students








Sumber: Sini

PS: dulu2 masa belajar... penah gak tido dalam library.... keh..keh.... pastu sedar2 ada note... malu ahhh....
nak tau note ape..??? keh..keh.... rahsia... hhhaaa... yg pastinya yg sweet2 aje.... tak sesuai i tau... suka tido dalam library... tu yg jadi gini je... kuli org... gamaknya jika dulu rajin cam depa2 semua... sure dah jadi pensyarah dah.... sekarang hanya jadi Cikgu Suliano utk maman je la....

Notakaki: buat pelajar2 semua... ambil contoh yg baik je ye.... rajin2 timba ilmu... bila keluar dan tibanya waktu bekerja... kamu akan tau nikmatnya masa belajar dulu....

♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Monday, April 25, 2011

Bila mengantuk menguasai diri

السلام عليکم

Sungguh mengantuk... tak tau nak buat ape dah.... semua mama pandang jadi kabur....


[jom minum dulu..]

Buat air kopi pekat dan cuba sambung keja... still tak menjadi... tolon....

+



+



+



+




last2 mama cari port cantik... tersembunyi dan dodo.... hhheee...

peace...!!!



 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Belon Untuk Kuruskan Badan?

السلام عليکم

Betul ke cara diet cengini.... boleh kurus hanya mengunakan belon..???



jom pakat2 baca SINI...



[pic dr google....:)]


PS: faham tak... sy hanya gebu sedikit saja.... aawww...:)




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



Persoalan Aurat Wanita

السلام عليکم

Persoalan Aurat Wanita
oleh: Husna Hassan ( husna@telagabiru.net.my )

Dunia fesyen andai dilihat dari kaca mata Barat kelihatan glamor, anggun dan menawan. Namun andai dilihat dengan kaca mata yang dibimbing oleh syariat, dunia fesyen itu lebih menjanjikan “azab” di akhirat kelak. Apa tidaknya, setiap helai pakaian yang direka, majoritinya tidak mencapai standard yang telah digariskan Islam. Akhirnya demam berpakaian mengikut trend terkini itu merebak dalam kalangan wanita Muslimah, hingga kadangkala sukar dibezakan antara wanita Muslimah dengan yang lain.

Allah berfirman dalam surah al-Nur ayat 31 yang bermaksud:
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menjaga pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji daripada orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu berjaya.”

Ayat ini begitu sinonim dengan wanita. Namun penulis percaya ramai wanita yang belum lagi betul-betul mengenali dan mendalami ayat ini bagi menghayati syariat yang berkaitan dengan wanita. Dalam ’Ahkam al-Quran, Ibn al-Arabi berpendapat bahawa ayat ini terdapat beberapa permasalahan berikut:

Menundukkan Pandangan dan Menjaga Kehormatan

Ayat ini walaupun ditujukan khas buat wanita, namun anjuran ini termasuk juga lelaki. Ummu Salamah meriwayatkan: “Aku, Aisyah dan Maimunah berada di hadapan Rasulullah s.a.w. Tiba-tiba putera Ummu Maktum meminta izin masuk kepada baginda. Lalu Rasulullah berkata kepada kami (maksudnya): ‘Pakailah hijab kalian.’ Mereka berkata: ‘Bukankah dia buta?’ Rasulullah menjawab: ‘Apakah kalian buta?’” (Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)

Jangan Zahirkan Perhiasan

Wanita ditegah sama sekali daripada menzahirkan perhiasan kecuali yang biasa terlihat. Menurut ulama kontemporari, Syeikh Yusuf al-Qaradawi, yang dimaksudkan dengan “perhiasan perempuan” dalam ayat ini ialah apa sahaja yang dipakai untuk berhias dan mencantikkan tubuh sama ada berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut, potongan badan ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.
Seorang penyair pernah berkata: “Mereka (wanita) memakai perhiasan seindah yang engkau lihat. Apabila mereka berlalu meninggalkanmu, maka mereka adalah orang yang paling baik untuk pergi.”

Tutup Belahan Leher Baju

Anjuran ini juga terkandung dalam surah al-Nur ayat 31 ini. Imam al-Bukhari ada meriwayatkan daripada Aisyah r.ha. bahawa beliau berkata: “Allah telah menyayangi wanita yang berhijrah kerana waktu itu bertepatan dengan turunnya ayat, ‘Hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.’ Kemudian mereka mengoyak sebahagian kain yang mereka miliki untuk dijadikan tudung. Begitu juga mereka yang mempunyai sarung. Itu semua menunjukkan kewajipan menutup leher dan bahagian dada seorang perempuan.”

Bagaimana menutupnya? Jawapan cukup mudah dan amat praktikal, labuhkan sedikit tudung anda hingga menutup bahagian dada dan jangan sekali-kali memakai tudung yang nipis yang masih menampakkan belahan baju walaupun bertudung.

Siapa Muhrim Wanita?
1. Suami.
2. Ayah.
3. Bapa mertua.
4. Anak lelaki.
5. Anak-anak suami (anak tiri).
6. Saudara kandung lelaki.
7. Anak daripada saudara lelaki.
8. Anak lelaki daripada saudara perempuan.
9. Perempuan yang beragama Islam.
10. Budak (hamba sahaya).
11. Lelaki yang tidak mempunyai syahwat.
12. Anak-anak yang belum mengerti aurat wanita.
13. Lelaki tua yang tidak lagi mempunyai keinginan kepada wanita.

Membunyikan Perhiasan

Dan firman Allah dalam ayat yang sama, maksudnya:
“Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka.”
Tujuan menghentakkan kaki di sini ialah supaya orang lain tahu perhiasan yang dipakai oleh wanita tersebut seperti gelang kaki yang bergemerencing, kasut bertumit tinggi atau bertumit keras hingga menghasilkan bunyi hentakan setiap kali berjalan dan sebagainya yang boleh menarik perhatian insan lain terutamanya lelaki ajnabi.
Wallahuaklam.

sumber: email.


 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

Monday Blues

السلام عليکم






♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥


 

Saturday, April 23, 2011

Dinner yg mengigih.... kelaut namanya....

السلام عليکم

Kami sesaja jalan2 cari makan.... nak makan ikan segar.... sambil2 boleh menghirup udara pantai....ahaks...
Teringat kat tmpt ni pasal pernah makan situ... baca SINI...








hasil terjahan kami....

bukti maman makan nasi sampai habis.... i like... gud boy...:)

suka ye...

as usual... favourite drink dia... laici ais

org yg bertanggungjawab mengajak kesitu...

tinggalkan kepala je papa usahakan


tuan blog yg semakin 'gebu'.... aauuwww...


P/s: habis la kalu setakat diet nan ado kan.... layanzz kan ajo la....:)



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...