Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Wednesday, August 31, 2011

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan

السلام عليکم






Selamat Menyambut Kemerdekaan ke 54.

Moga Malaysia terus maju dan aman damai.

Bersatu padu semua kaum seumpama saudara.


Khidmat Masyarakat dr Mama Yana.


Tuesday, August 30, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri

السلام عليکم






Sejalan dengan berlalunya Ramadhan tahun ini
Kemenangan akan kita gapai
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa
Dalam kesempatan hidup ada keluasan ilmu
Hidup ini indah jika segala karena ALLAH SWT
Kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri
Mohon maaf Zahir dan Batin

Dari Kami:
Mama Yana Sekeluarga





Monday, August 29, 2011

Kesalahan Berhari Raya

السلام عليکم

Khidmat kemasyarakatan dr mama yana sempena Aidilfitri





































Sumber: email

Saturday, August 27, 2011

Balik kampung... Yeah...^_*

السلام عليکم






Selamat Beraya kawan2..
Drive elok2.. ingat orang2 tersayang..
Insyaallah jika dipanjangkan umur kita jumpa lagi...^_^



Pesanan Tulus Ikhlas dari Mama Yana sekeluarga.


Ps: kemungkinan kami pun dalam perjalanan nih.. moga2 selamat semuanya..(^_^)




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

Friday, August 26, 2011

Hands U and Me



Hands (PETRONAS Raya Merdeka 2011)





Sungguh menyentuh kalbu... Hanya tangan menyatukan kita...(^_^)




♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥ 

Duit Raya..??? Laaarrrriiiiiiiiii.....

السلام عليکم


Gerun ok...
Kempis poket ok...
Tapi sedekah itu insyaallah berkat.. hhheeee... OK.!!!

Berapa eks bajet kawan2 utk duit raya tahun nih... hhheee... boleh tahan jugak kan...mama nih ramai adik-beradik.. tp kira bagi pada yg masih belajar je arr.. dah keja dah takleh dpt.. tp dulo2 mama pernah gak dapat.. hhhaaa... cikilat kan..:)

nih saje2 je tempek kat sini.. hhheee.. nama pun sample kannn... kot2 ada yg sudi menghulurkan duit yg ori eks...

Tahun nih sekian kalinya balik kampung ai lagi.. yyyeeesssss.. hhhhaaa.. Tapi agak sedih pasal Tok Ma dan Tok Bah takde.. diorg gi umrah.. so rasa sunyi je raya tahun nih..

Balik beraya ngan adik2.. sian kena tinggal kan..

Ps: Moga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Minta2 dapat lagi bertemu tahun hadapan.
Thn ni sepupu balik dr qatar.. lama tak jumpa..(^_^)






SPORT RIM MENAWAN SEMPENA RAYA NNT...

السلام عليکم

**STICKY POST**


Sapa2 yg berminat dan teringinkan perbaharuan pada kereta anda.. Apa salahnya membelek2 sport rim nih dan membelinya sempena raya nnt.. bergaya oooiii... balik kampung ngan sport rim baru.. lagi2 baru dapat bonus kannnn... Meh la beli sport rim nih...



Mama tolong jualkan utk papa... murah2 je kawan2.. meh la beli ye.. blh gak mama guna duit wat balik kampung nnt...

Papa cakap mamakan ada blog... so masukkan je la dlm blog.. mana tau laku.. blh gak guna duit tu wat balik kg.. hhheee.. so mama nih mencuba nasib la kot2 laku.. hhhaaa.. Rm 850 sahaja.. murah2 je kami tolak.. secondhand je kan.. tp guna tak sampai setahun kalu tak salah mama la kan.. maaf jika tersilap.. hhhuuu..

Hebahkan pada kawan2 bg yg berminat ye.. sila hubungi mama kat email mmaiman765@gmail (yana) atau ditalian 019-2665083 (Mr azrin). Jika boleh urusan yg betul2 berminat ye.... hhheee..


Ps: dapat setel sebelum raya lagi baik.. kalu boleh area2 selangor dan kl ye...^_^
mama dah rimas dah tgk sport rim tuh ari2.. menyemak rumah je.. hhhuuuu..







Thursday, August 25, 2011

Lisptik idaman hati... Nak raya kannn..

السلام عليکم


aiii..saya pikachu


panda yg gemukkks



err...yg ni spesis musang kan ?



tepi2...cik bee nak pergi memadu kasih




si tucheng yg hitam manis




err....yg ni binatang aper yer mcm hippo jer..ker aper?




ulat atas daun..




sesumpah atau nama yg lebih glamer dlm BI ialah chameleon





miss crab yg cun..pheewittt



Sumber: email.


Notakakiku: Sekadar gurauan sengal senda sebelum hari raya.. hhhee.. tp mmg mama berminat ngan miss crab tuh.. kot2 blh cun cam miss crab nnt raya.. Pheewitt.....

Baca SINI dan SINI pasal lisptik kat dlm blog mama nih... minat betul mama ngan lisptik nih....

Syukur dan Sabar

السلام عليکم

Dalam kesibukan diri melayari bahtera kehidupan ini, banyak dugaan dan cabaran yang kita temui, mungkin ada cabaran yang berjaya kita harungi, dan ada yang sebaliknya.
Cuma hakikatnya, kita sebagai manusia memang tidak lepas dari menghadapi dugaan ini.
Para ulama' dan ahli ibadah zaman dahulu mengklasifikasikan ujian yang diterima oleh seseorang itu adalah mahar yang akan dijadikan saksi ketika hari yang tiada saksi melainkan amalan yang soleh, ia juga dianggap sebagai sebuah nikmat kerana bagi mereka Allah masih menerima amalan dan masih melihat mereka.
Bagaimana keadaan ini boleh berlaku?                                                                                       
Sifat Syukur
Syukur adalah satu sifat yang sangat penting di dalam diri seseorang.
Tanpa syukur, seorang manusia itu akan lupa daratan dan sentiasa merasakan diri merekalah yang sebenarnya sempurna dan berkuasa.
Lihat sahaja kepada contoh golongan yang tidak bersyukur yang telah dinukilkan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran sebagai iktibar kepada hambanya.
Firaun Dan Pengikutnya
Firaun adalah seorang raja yang telah diberikan keistimewaan oleh Allah SWT dengan tidak pernah jatuh sakit sepanjang hidupnya. Di samping itu juga, dia diberikan sebuah kerajaan yang sagat besar dan kuat iaitu kerajaan mesir ketika itu.
Tetapi malangnya, firaun menjadi sombong dan lupa diri.
Oleh kerana keistimewaanya itu, dia merasakan dirinya adalah Tuhan yang patut disembah - dia menyuruh seluruh rakyatnya menyembah dirinya.
Sehinggakan Allah SWT mengutuskan Nabi Musa a.s. untuk menjadi petunjuk ke atas rakyat yang telah dizalimi tadi.
Allah SWT juga memberi balasan yang setimpal ke atas perbuatan angkuh firaun itu dengan menenggelamkan dia di laut merah sewaktu cuba membunuh Nabi Musa a.s.
Begitu juga yang terjadi ke atas Haman; perdana menteri yang dilantik ketika pemerintahan firaun.
Dia banyak menghabiskan duit rakyat dan sentiasa mengampu firaun dengan kata-kata manis untuk mengekalkan kedudukannya selaku perdana menteri; orang yang kedua tertinggi dalam kerajaan firaun laknatullah.
Kisah Raja Namrud
Raja Namrud juga salah satu contoh manusia yang tidak bersyukur atas pemberian Ilahi, bukan sahaja bersifat angkuh tetapi dia mahu membakarnya hidup-hidup Nabi Ibrahim a.s. yang diutuskan oleh Allah ke atas kaum mereka.
Namun dengan sifat kasih sayang Allah SWT, api yang sepatutnya bersifat panas dan membakar menjadi dingin dan selamat untuk Nabi Ibrahim a.s. dan Namrud pula akhirnya dimusnahkan dengan dihantar seekor nyamuk yang masuk ke dalam kepalanya untuk memakan otaknya.
Manusia Yang Paling Sabar
Nabi Ayub dikurniakan kesempurnaan kehidupan oleh Allah SWT. Baginda dikurniakan harta yang banyak dan keluarga yang bahagia, tetapi kuasa Allah SWT lebih hebat apabila menguji baginda dengan menarik sedikit demi sedikit nikmat yang telah dikurniakan-Nya kepada Nabi Ayub.
Ia bermula dengan harta yang semakin berkurangan, anak-anak yang meninggal dunia dan seterusnya dengan penyakit sopak yang menjijikkan.
Mengenai pelbagai ujian itu Allah SWT berfirman, maksudnya:
"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang sabar, iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, 'Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami kembali'."
Walaupun diuji dangan begitu hebat sekali, beliau masih tetap percaya Allah SWT ada menyelitkan hikmah disebalik kedukaan ujian yang melandanya.
Akhirnya dengan sifat kesempurnaan Allah, segala ujian yang diberikan digantikan semula dengan kegembiraan dan Nabi Ayub a.s. dinaikkan darjat sebagai orang yang bersabar di atas ujian yang menimpa.
Jesteru ayuh sahabat sekalian, majulah dalam menempuh ujian hidup ini kerana ada sesuatu yang manis sedang menunggu kita.
Ingatkan teman yang lain dan ingatkan diri kita sendiri.
Moga Allah memberi taufiq ke atas diri kita dan dikurniakan kejayaan diatas amalan yang dilakukan.
"Ya Allah jangan Kau uji kami dangan ujian yang tidak tertanggung oleh kami, sesungguhnya kami hambaMu yang daif dan lemah."
"Tanpa keberanian, mimpi takkan bermakna."
"Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.
Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati."


 sumber: email.



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

Wednesday, August 24, 2011

Tuesday, August 23, 2011

Tragedi sebelum raya

السلام عليکم





Tragedi seminggu sebelum raya... Sian sapra tu takleh raya...



Siapa punya keja..??



Maman tercinta le....



Tak berani nak bakar bunga api/mercun.. baik dia bakar kain sapra kan....hhhuuuu..



Monday, August 22, 2011

Bila di'plan' ditinggalkan

السلام عليکم

Hari raya aidilfitri hampir tiba... tp sambutan tahun ni mungkin akan suram... Tok Ma dan Tok Abah [ibubapa mama yana] akan mengerjakan umrah pd pertengahan bulan ramadhan dan dijangkakan pulang pada raya ke 3.  Dan sebagai anak yg paling tua tp belum tua lagi ye.. muda belia gitu... ahaks... diamanahkan pulang raya tahun nih kat kelate.. hhheeee... yesss.. besh dan ada gak tak beshnye.. mama kena la usahakan rumahtangga tok ma yg ditinggalkan selama 2 minggu tuh... hhhuuu.. apa akan jadi tah rumah kampung tuh... adik aku ada jaga rumah... tp betul2 jaga ke..??? tuh yg saspen tuh...

Papa dah tau dah hal nih... depan tok ma dan tok abah bukan main lagi laju menganggup setuju... sampai masa sibuk nak mengelat... geram tul.... maman as usual.. suka arr balik kg... kerap sgt dah dok ajak balik kg... hhhuu.. kalu dekat2 mmg tiap bulan blk adik wei... masalahnye jauh... penat badan dan penat poket.. hhheeee...

Baju raya belum cari lagi nih... gamaknya baju raya adik2 kat kg tok ma dah sediakan dah kot... gamaknya jamuan raya nak buat apa eks..?? akak nih mana tau nak buat ketupat bagai... ore kelate make tupat 3 segi tuh.. selalu gak konon dok pegang nak tolon buat tp hampesh je.. last2 kena halau jgn dok kacau nnt cepat pulak tupat tuh jadi basi... hhhaaa... tangan takde putar siput eks...

Mungkin kena kemas rumah dan siapkan kuih-muih ala kadar je kot kan... oh man... sungguh kelam raya kami tahun nih... apa la rasanya kalu org yg dah lama takde org tua eks... kami yg sekejap nih pun dah selalu dok mngalirkan air mata... tuh lambat lagi tuh kan... tp dok teringat2 la jugak kan.. sian adik2 yg kena tinggal selama 2 minggu... pastu kak long dia lak jauh dirantauan... hhhuuuu...

Ni kena call adik2 yg dah berkeluarga ni balik kampung gak tahun nih... hhhuuu... sian arr kalu kami je yg dok temenung kat tangga.. biar semua rasa... hhhhaaa... [jahat eks..]



Ps: tak tau hati dok terpanggil2 je merindui mereka....
** Entry nih dah lama dah didraf.. tp seakan2 tak sanggup nak dipublishkan..
**Mama sempat hantar Tok Ma dan Tok Abah kat KLIA, sedih ooooo...(~_~)"

*pic from Google

**Moga2 selamat pergi dan selamat pulang kepangkuan keluarga.. kami merindui kamu berdua..


 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

Friday, August 19, 2011

Thursday, August 18, 2011

Hati Mama seakan2 keliru.. celaru..

السلام عليکم

Seronok tgk/baca blog kawan2 yg masing2 teruja bercerita pasal persiapan raya.. semalam ada tak yg tersepit pasal dok berebut ke jualan murah kat sogo..?? hhheee..

hubby cite banyak sale handbag..[papa gi merendek malam semalam..][ai telan air liur je la.. ahaks]

betul ke kawan2..?? keh..keh.. kita nih mampu mendengar je la... bukan tak berminat.. berminat sesangat.. tp tak larat nak berjalan dan menghimpit2 nih... rimas ai tau.. hhhaaa.. [alasan.. sebenarnya dok tgh 'kering']

Semalam ai dok umah je.. tak kuasa nak kuar.. dok berfikir2 nak mengemas rumah.. rumah dah cam kena bom dah.. hhhaaa.. teruk giler kannn... sampai si kecik nih pun dah pandai bising dok compare ngan rumah org lain.... katanya rumah nih asyik bersepah je.. hhhuuu.. tajam sungguh... bisa..bisa...

Sekerat hari mama ambik masa utk melipat kain, membasuh kain..(mesin je..ahaks), menyusun kain lipatan dan slow2 mengemas/menyembunyikan brg2 yg menyemakkan mata... hhhuuu..

Papa balik keja tuh... terus2 dia lak jadi bersemangat nak mengemas... gamaknya dia pun teruja kot.. maklum la binik dah start dulu.. hhhaaa.. Sibuk dia mengajak mama utk tukar susunatur perabot.. mama follow je sebab papa ada.. kalu tak mama diam je.. mana larat nak angkat perabot2 tuh.. sakit badan nnt.. hhhaaa.. ai kan lemah gemalai punya org.. keh..keh.. gemalainyerrrrr..

So berubah hampir 50% ruang tamu kami.. ok la utk satu perubahan.. setahun sekali kot.. ^_^

Terlupa lak mama... Yg sebenarnya mama dok sibuk nak citer pasal perasaan mama yg celaru, tp merepek melolong citer pasal kemas rumah lak.. hhheee.. suka melalut kannn..

Mama rasa cam gelisah, celaru dan keliru.. lagi dok baca blog kawan2 pasal persiapan raya.. mama pelik gak.. rasanya hampir semuanya dah siap arr.. cuma tunggu nak raya je.. tp hati takde syok sgt.. mungkin sudah tuakah..?? maka perasaan seronok raya sudah kureng..?? hhhuuu

Lagipun masih lagi sempat nak cr apa2 yg patut pasal baru dok tengah2 ramadan kan.. sempat sgt lg.. tp hati cam tak beshh... hhhuuu..

Doakan yg terbaik utk mama sekeluarga malah buat umat islam semuanya, doakan mama dan setiap insan berbahagia.. minta dijauhkan sebarang bala menimpa, doakan segala2nya mampu kami hadapi.. sungguh takut ya Allah..








 

Wednesday, August 17, 2011

Salam Nuzul al-Quran buat semua pembaca ~Mama Yana~

السلام عليکم








Selamat menyambut Nuzul al-quran pada 17 Ogos 2011 bersamaan 17 Ramadan 1432H.
Bersama2 la kita menghayati hari yg mulia ini.

Pesanan Ikhlas dr Kami:
Mama Yana Sekeluarga.



Tuesday, August 16, 2011

Maman: Kasih sayang mama buatmu selamanya

السلام عليکم






Rasanya lama tak bercerita pasal budak nih kan... Nak tau apa dia buat semalam..??? Dah pandai ponteng sekolah.. mengamuk2 taknak gi sekolah... atuknya puas pujuk tak jalan.. selalunya senang je kalu kejut bangun pagi, tp smlm mmg liat... Pastu papa hantar gi umah Atuk dan wan.. nnt dlm kul 8.30pg br atuk hantar ke sekolah... dia sampai2 umah atuknya dibantainya dodo.. bila dikejut susah nak bangun.. selalunya tidur gak tp senang je bila kejut gi sekolah.. rupanya mmg di dah plan gamaknya taknak gi sekolah smalam...

Balik tuh mmg kena bebel ngan mama dan papa la.. last2 pujuk2 ngan dia, baru dia nak gi sekolah.. Katanya keja sekolah banyak tak siap tuh yg malas nak gi sekolah.. hhhuuu.. semalam siapkan keja sekolah dan pagi nih bangun elok je... Dah pandai buat hal kan.. 

Kawan2 puasa penuh tak..?? hhheee.. maman satu hari pun tak dpt.. posa kat sekolah je la sekerat hari...


ps: abaikan rumah ai yg bersepah tuh.. banyak betul kain belum berlipat uols.. hhuuu.. kena buat aktiviti kerahan tenaga nih kan.. umah bersepah lagi wlpun raya dah dekat...^_*




Monday, August 15, 2011

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...