Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, January 5, 2016

Kek Marble 2016

Assalamualaikum...

Sempena oven dah setahun usia kat dapur.. dan baru2 ni dlm 3minggu lepas beli perkakas pemutar kek.. bekas aka tray kek.. so sila la rajinkan diri google resepi kek dan berusaha lebih rajin utk cr barang2 nak wat kek... hahaha... nih pun semuanya demi memenuhi permintaan bakal berday boy la uols... ahaks



Boleh la... menjadi gak arr.. ada rasa tp xde rupa... malu ai ok.. kiki

Resepi... hhhmmm..

KEK MAMBLE 2016

2 cawan gula
4biji telur
1 sudu besar susu pekat
Setengah cawan susu segar atau susu cair
Separuh buku mentega
Suku buku margerin
Satu sudu serbuk pernaik diayak ngan gandum
2 cawan gandum
Setengah camca kecil esen vanilla
3 sudu serbuk koko
Setengah sudu perahan lemon

Cara buat

1. Pukul telur dan gula sampai kembang.

2. Masukkan esen vanilla.

3. Masukkan mentaga, mengerin dan susu.

4. Lepas margerin dan mentega dah serata.. blh masukkan gandum sikit demi sedikit.

5. Bila dah sekata.. boleh masukkan dlm bekas acuan pilihan.. jgn masuk semua.. ambik separuh bahagian tuh.. dicampur demgan serbuk koko digaul Sekata Dan akhirnya masukkan balik kat dlm bekas acuan tadi.

6. Bakar dlm oven dlm 170℃ dlm jangka masa dlm 45minit atau 1 jam.

Dah masak blh hidang.. hehe

Ps: nak tau kek dah masak.. caranya simple je.. cucuk ngan garfu kalu licin kek dah masak arr... hehe



Hhhhhmmm... dah jd blog resepi pulok.. Hoh alohhh..!!








2 comments:

jeBateja said...

Bravo.......errr...mintak sket.....

iryanty ismail said...

wah belajar buat kek pulak ye
..moga berjaya :-))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...