Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, December 31, 2010

11 ramalan untuk tahun 2030

1. Pada tahun 2030, belajar bahasa kedua akan tidak lagi diperlukan.

Sebuah komputer kecil yang pas di telinga anda, dan menterjemahkan apa yang anda dengar ke dalam bahasa anda sendiri? Ini bukan farfetched sama sekali. Pada kenyataannya, semua teknologi yang diperlukan ada hari ini, dan semua yang hilang adalah bagi seseorang untuk menyambung titik-titik.

NBF - Google sedang melakukan banyak dengan suara masa terjemahan nyata dan memaparkan dalam balang boleh memberikan maklumat tambahan ditambah. Perlu untuk mengklarifikasi seberapa baik ini akan mendapatkan dalam ramalan. Sebuah standard emas akan menjadi sebaik penterjemah PBB atau benar-benar menukar atau menambah penterjemah PBB.

2. Pada tahun 2030, ribuan, mungkin jutaan, orang akan mempunyai harapan hidup 150 tahun.

Aubrey de Grey berkata: Saya fikir kita mempunyai peluang 50% untuk mencapai rawatan yang mampu membuat orang menjadi 200 dalam dekad 2030-2040. Menganggap kami memang melakukan itu, pencapaian sebenarnya 200 mungkin akan di dekad 2140-2150 - itu akan menjadi seseorang yang hampir 85-90 pada saat terapi yang relevan dikembangkan.

NBF - bergantung pembiayaan. Sebuah wang jauh lebih banyak telah pergi menuju sambungan kehidupan sejati.

3. Pada tahun 2030, hanya 2% daripada penduduk dunia akan hidup dalam kemiskinan tegar.

Pemberantasan kemiskinan yang melampau akan terjadi dalam hidup kita. Pada tahun 1990, 42% daripada penduduk dunia hidup dengan kurang dari $ 1.25 (malar tahun 2000 dolar, PPP). Pada tahun 2005, jumlah yang telah jatuh menjadi 25%. PBB menganggarkan bahawa pada tahun 2020, hanya 10% dari penduduk dunia akan hidup dalam kemiskinan mutlak. estimasi berani saya adalah bahawa pada tahun 2030, hanya satu dalam 50 akan.

NBF - Saya tidak berfikir itu akan terjadi kerana semua itu akan turun adalah untuk 160 juta orang di negara-negara untuk tetap berada di tempat yang kebanyakan mengacaukan hidup dengan kurang dari $ 1.25. Kurang dari 5% hidup dengan kurang dari $ 1.25 malar 2000 dolar pada hari PPP.

4. Pada tahun 2030, makanan yang terbaik akan ditanam di gedung pencakar langit.

Tanah pertanian yang berasaskan sangat kuno. Tidak ada pendek dari sebuah revolusi pertanian sedang berlangsung, didorong oleh visioner Dr Dickson Despommier dari Columbia University. Rencananya adalah untuk membina greenhouse 30-cerita di bandar-bandar di seluruh dunia, yang akan membolehkan kami untuk menghasilkan lebih banyak makanan, kurang wang, dengan cara yang sihat, sementara membebaskan tanah yang subur untuk alam.

NBF - Akan ada beberapa kes pertanian menegak gedung pencakar langit, tetapi tidak akan lebih dari 1% dari semua pertanian. Ini akan menjadi makanan terbaik dalam hal ini sebahagian besar akan untuk Restoran high end memiliki makanan segar dan untuk kedai runcit mewah.

5. Pada tahun 2030, kereta driverless akan biasa.

Saya yakin anda pernah bermimpi: Mendapatkan ke dalam kereta, menendang kasut anda pergi dan bersandar kembali dengan filem yang baik dan bir dingin saat kereta anda self-driven selamat membawa anda ke destinasi anda, tanpa anda perlu bimbang tentang arah atau pejalan kaki. Nah, teknologi kita perlu membuat kereta yang ada.

NBF-perlu mendefinisikan biasa. Ini ada sekarang skala yang sangat kecil di Masdar City dan lapangan terbang Heathrow. Perlu terjadi dan hal ini boleh terjadi tapi berapa banyak yang akan yang sebenarnya berlaku? Undang-undang, insurans dan masalah sosial yang lain yang perlu diatasi.

6. Pada tahun 2030, 18 bandar akan mempunyai lebih daripada 20 juta penduduk, dan New York City akan menjadi bandar ke-16 terbesar di dunia.

Saya benar-benar berfikir ini adalah anggaran yang konservatif. Walaupun penduduk global meningkat pada kelajuan yang mengejutkan, bandar-bandar di dunia memiliki laju pertumbuhan yang lebih tinggi. Saat ini, 50% daripada penduduk dunia tinggal di kawasan bandar, tetapi pada tahun 2030 nombor yang diproyeksikan mencapai 60%. Dan 93% daripada pertumbuhan bandar akan terjadi di negara-negara membangun.

NBF - bandar mungkin lebih dari itu, tapi tidak terlalu menarik

7. Pada tahun 2030, kapal terbang automatik akan mengangkut manusia.

Mungkin banyak cepat, sebenarnya. Mengembangkan rangkaian penghantaran yang berfungsi dengan baik pesawat akan membuka jalan bagi kepercayaan dalam rangkaian praktikal dari pesawat memberikan orang. Manusia memiliki kemampuan navigation terkenal miskin di persekitaran tiga-dimensi, sehingga kenderaan terbang tak berawak tampaknya pilihan yang lebih selamat daripada mereka terdedah kepada kesalahan manusia.

NBF - akan suatu autopilot pada DARPA terbang hitungan Hummer? Kemudian pada tahun 2016 dalam uji coba dan 2020 di beberapa penyebaran pilot.

8. Pada tahun 2030, pelancongan akan ruangan awam, dan 40.000 manusia akan bekerja di orbit.

Space Island Group, bekerja sama dengan British Airways, merancang untuk membina, antarabangsa multi-tujuan, stesen angkasa komersial yang, untuk memulakan dengan, akan merangkumi hotel, kemudahan penyelidikan, Restoran gourmet, dan arena olah raga (untuk baru graviti sifar- sukan) bersama-sama dengan puluhan kegunaan lain yang tidak boleh dibayangkan hari ini. SIG hanyalah salah satu dari sedikit syarikat yang bekerja pada projek serupa.

NBF - mesti mempunyai ruang hotel terjadi pada tahun 2014 dan lebih pelancongan sub-orbital boleh peralihan ke orbital dengan cara yang lebih besar. 40.000 orang secara total pada 2030 yakin. 40.000 orang di ruangan angkasa semua pada satu masa memerlukan banyak hal untuk pergi benar. Juga, hal-hal berjalan dengan betul juga akan bererti bahawa robotik dan teleoperasi tidak boom untuk mengurangkan keperluan bagi orang-orang yang sebenarnya untuk pergi.

9. Pada tahun 2030, pelakon filem yang paling akan keluar dari pekerjaan kerana persaingan dari pelaku komputer murah animasi.

Computer Generated Imagery (CGI) teknologi akan membolehkan kita untuk membuat filem dengan watak animasi untuk manusia hidup bahawa mereka menjadi tidak boleh dibezakan dari manusia, rendering pelakon (dalam filem sahaja) usang.

NBF - Akan ada filem yang lebih. Lebih Avatar dan lebih teratur filem. Lebih banyak permintaan untuk filem dari China dan India dan Korea dan Brazil. Jadi lebih bekerja untuk pelakon dan lebih CGI.

10. Pada tahun 2030, China akan mempunyai 250 bandar dengan lebih dari satu juta penduduk.

Hari ini, 90% dari orang di Inggeris dan 80% dari Amerika tinggal di bandar, manakala di China hanya 46% melakukannya. Inggeris mempunyai lima kawasan bandar dengan lebih dari satu juta penduduk. AS mempunyai 37. China 90. Itu hari ini, dan sedangkan Inggeris dan Amerika Syarikat telah memuncak dalam hal pembandaran, China hanya setengah jalan urban. Syarikat perunding McKinsey meramalkan bahawa China akan mempunyai 220 bandar dengan lebih daripada 1 juta penduduk pada tahun 2025.

NBF-mungkin, tetapi tidak begitu menarik. China akan berada di sekitar 80% pembandaran.

11. Pada tahun 2030, sejumlah besar orang akan mempunyai kekasih robot.

Ini mungkin ramalan. Bila saya aku bertanya lelaki adakah mereka akan mendapatkan pacar robot, kebanyakan daripada mereka mengatakan tidak intuitif. Mereka berfikir robot dan mereka berfikir logam, kabel, gerakan canggung dan menatap kosong. Aku akan mengatakan tidak untuk itu juga, jika mereka adalah persatuan saya dengan kata robot. Tetapi bagaimana jika pasangan robot anda nampak, terasa, terdengar dan bahkan bercakap seperti manusia? Robot yang secara fizikal tidak boleh dibezakan daripada manusia hanya 15-20 tahun lagi.

NBF - Bukan ramalan  berani benar-benar seperti mereka puluhan ribu boneka seks



Notakaki: ilookforward.com has 11 predictions for 2030. Ramalan ni jgn kawan2 percaya sgt. Hanya sebagai informasi sahaja.

Tapi 2011 yg paling dekat ngan kita kan.... so apa azam anda utk thn depan.. esok je kan.... cepat masa berlalu...... umur pun bertambah.... cukup matangkah kita...????

Thursday, December 30, 2010

Betul ke cuti..??



Puas cr tak jupe2 pun..... Page berapa hah..?

muuuaaaahhhhh...


Wednesday, December 29, 2010

Kalu Mesia Jaringkan Gol, Jgn lupa wat gini kpd penyokong Indonesia...!



hhhhhhhaaaaaa..... Mama yana gelak dulu......






Geram dihati hanya AKU je tau....



Sakit hati sungguh..... mmg majuk arrr......
nasib baik arr dpt mouse lain...
kalu x mmg haru arr....

mmg org dah xsayang....

Nekad bagi anak dalam kandungan

Nekad beri anak dalam kandungan
Oleh Yusmizal Dolah Aling
yusmizal@hmetro.com.my


SEMPIT...Shahrul bersama isteri, Aishah Ismail dan anak mereka di bilik tidur yang disewa di Kota Damansara.

KUALA LUMPUR: “Maafkan ayah nak...walaupun hati ayah berat untuk membuat keputusan ini, namun demi kebaikan masa depanmu, ayah terpaksa,” rintih seorang lelaki yang mahu menyerahkan anak dalam kandungan isterinya kepada keluarga lain atas alasan tidak mampu menampung kehidupannya sekeluarga.
Shahrul Rahman, 33, berkata dia nekad mengambil tindakan itu selepas mengalami masalah kewangan yang teruk dan tidak mahu anak-anaknya mengalami nasib sama.

Katanya, kehidupannya bermula dengan baik selepas mengahwini isterinya, Aishah Ismail, 26, pada 2006 dan dikurniakan tiga anak berumur antara tiga tahun hingga enam bulan. Selain itu, katanya, dia mempunyai seorang anak tiri hasil perkahwinan isterinya dengan suami terdahulu yang kini berusia enam tahun dan tinggal bersamanya sejak berusia empat bulan.
Namun, episod sedih hidupnya bermula selepas perniagaannya sebagai pengendali makanan di kantin sekolah di Kedah mengalami kerugian.

“Hidup saya menjadi susah dengan bebanan hutang yang semakin bertambah. Saya meminjam daripada bank untuk memulihkan kembali perniagaan, namun tidak berhasil.

“Keadaan bertambah kusut apabila saya membuat pinjaman daripada ceti haram (along) untuk digunakan sebagai modal pusingan perniagaan, tapi segala-galanya tidak menjadi,” katanya ketika ditemui semalam.
Runsing memikirkan masalah dihadapi, Shahrul berkata, dia pernah cuba membunuh diri dengan menelan 60 ubat tidur dan minum cecair peluntur, namun digagalkan isterinya yang menyedari tindakannya itu.

“Tidak cukup dengan itu, saya juga pernah terdorong untuk menukar agama kerana terpengaruh seorang rakan yang hidup senang selepas berhijrah menganuti agama lain. Mujur saya masih ingatkan Allah. Jika tidak saya pun tak pasti apa akan berlaku,” katanya.
Shahrul berkata, kehidupannya tidak banyak berubah selepas itu dan pernah satu ketika dia sekeluarga mengisi perut dengan menjadikan ubi kayu yang ditanam di belakang kantin sekolah sebagai menu hidangan.

“Saya sedih dan tertekan apabila melihat anak-anak hanya minum air sejuk dan terpaksa mengharungi hidup yang sukar hanya kerana saya tidak mampu memberi kesenangan kepada mereka.

“Anak kedua dan ketiga tidak pernah minum susu seperti kanak-kanak lain. Saya hanya mampu memberikan air sejuk sebagai minuman. Mujur anak-anak tidak memilih sebaliknya makan dan minum apa yang diberikan,” katanya.

Menurutnya, anak keempatnya sudah diserahkan kepada seorang penjawat awam selepas dua hari dilahirkan di Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, dan sebagai ganjaran, dia diberikan wang sagu hati RM2,000.

“Waktu itu hanya Tuhan yang tahu betapa sedihnya hati melihat anak yang tersayang berada dalam pangkuan orang lain, tapi apa boleh buat, hanya itu yang terdaya.

“Isteri saya juga seperti tertekan dan menerima hakikat kami terpaksa menyerahkan anak untuk dijaga keluarga lain,” katanya.

Dia yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di Kuala Lumpur sejak sebulan lalu, hanya mampu membawa keluarganya tinggal menumpang sebuah bilik di rumah rakannya di Kota Damansara.

“Setiap hari hidup isteri dan anak-anak terkurung dalam bilik itu. Di situ mereka main, tukar baju dan tidur. Ikutkan hati ingin saja saya mencari rumah sewa yang luas sedikit, tetapi saya tidak mampu. Gaji saya sebagai pengawal keselamatan hanya RM780 sebulan,” katanya.

Shahrul berkata, dia bertambah tidak keruan apabila mendapati isterinya mengandung lagi bulan lalu dan dia bimbang dengan nasib menimpa keluarganya akan menjejaskan kehidupan anak yang bakal lahir nanti.

“Isteri berkali-kali mendesak saya supaya digugurkan saja kandungannya itu, tapi saya tidak tergamak untuk melakukan sedemikian kerana anak tidak bersalah, tapi saya yang perlu membela nasib keluarga.

“Sebab itu saya buat keputusan untuk serahkan anak ini kepada keluarga yang mahu menjaganya. Saya juga mohon supaya keluarga barunya akan menjaga anak ini dari dalam kandungan lagi termasuk membiayai rawatan dan pemeriksaan sehingga dia lahir,” katanya.

Katanya, dia berharap anak yang bakal lahir akan selesa dengan kehidupannya bersama keluarga baru dan hubungan kekeluargaan mereka tidak akan terhenti di situ saja.

“Kepada keluarga baru yang akan mengambil anak ini, saya hanya mohon satu perkara iaitu jangan putuskan hubungan kekeluargaan kami. Saya reda dengan apa yang berlaku dan hanya mahukan yang terbaik untuk anak-anak,” katanya.

Sedih tengok saudara seagamaku begini....sedih anak2 tak berdosa hidup terdesak....




Bento ultraman.....



Salam semua reader ku....
sudah sarapan tak..??? pagi ni breakfast ngan kek ice-cream....
cedap.....[sumbangan office mate]
cerita pasal sarapan ni...
td dok belek2 inbox...
dpt pic nih...

bento ultraman namanya.....
cumil kan....
hazab sungguh pepagi nak menghias benda nih....
sungguh rajin....
tp buat mama tersenyum tgk pic nih....
kreatif dan inovatif sungguh.....

buat mama yana nak keja ngan kreatif dan inovatif pagi nih.....
hhhuuuuaaaa...
pasal pagi ni kena buat keja yg menbuat kepala
mama memulas2 memikirkan solution nya....
pening lagi...

apa2 hal keja tetap keja....
kawan2 dapat bonus tak...???
dah hujung tahun nih....

terfikir2 akan ada bonus kah...???
atau imbuhan yg buat mama yana senyum sepanjang tahun..???

minta2 yg senyum sepanjang tahun la kan...
kalu tak kena berkreatif cari keja tempat lain lak la...
dah orang tak sayang kan....
bawa diri je la....
ok la... keja dulu.......
till see my blog next time.....
dddaaaa...

Monday, December 27, 2010

Pagi yg mendung semendung hatiku..




Salam semua.... hari ni pagi2 lg mood takde.....
semenda je moody [mmg moody pun dr smlm]
hati dok berkata2.... kalu cuti ni best ni...
layan mata layan hati...
tp
akal berkata.....
kena keja pasal kalu bertangguh keja akan ada double work lak....
hhhuuuuaaaa.....
sian wei hatiku....
bersiap dengan malasnya....
antar anak dan drive ngan hati dok berbelah bagi...
skrg dah kat tempat keja...
tapi sebarang keja pun xleh concentrate....
tolong......

Saturday, December 25, 2010

Makan pasir pun boleh hidup..





This woman is from one Russian village.
She attracted our attention because of one weird fact about her. According to her words she is fond of eating sand.

Yes, just regular sand you can get from outside. This what she does – takes the bucketful of sand to bring home.
She didn’t tell how much she eats and why she does this. The only information was shared is that she is fond of doing this.







Notakaki: copy paste dr inbox gmail.

Best arr..... xyah susah2 nak kena keja susah.... lapar je gi belakang umah je...
tp umah mama xde tanah sgt arrr.... maklum ar umah yg bertingkat2... xde laman pun...
kalu laman pun laman konkrit je.....
hhheeee......



Bila dia yang ambil alih.....




Salam satu malaysia dan selamat hari krismas...
bila mama sibuk blogwalking atau taip entry blog mama....
dia akan selalu main ngan komputer mainan dia...
jarang benar ganggu kecuali ternampak gambar dia...
dia akan kepoh nak tgk lama2.

minggu lepas, ari sabtu mama biarkan je lappy terbuka...
xnak tutup pasal nnt nak sambung blk kan
blogwalking la ye puan..puan....hhheeee..
so dia apa lagi... terus ckp nak lukis...
buka paint dan bagi dia lukis....
hhhmmmmm....
lukis punya lukis....
smpi habis bateri lappy mama.
ini aksi dia mama snap curi2... hheeee



hhhheeee........
mcm pandai sgt kan..... tak per la just didik dia kenal ngan teknologi....
jgn nnt besar gi cc ari2 sudah....



Friday, December 24, 2010

Putting Life in Charts



















Sumber: copy paste dr inbox gmail. 










Thursday, December 23, 2010

Do U Love Me Or Not ??

Love is like a river, or maybe a deep blue sea.
Love flows on forever, always and endlessly.
Love is something special, something you can't touch or see.
Love is amazing, this thing I feel for you and you for me.
I'm not afraid of death,
I'm not afraid of dying.
I'm not afraid of heartbreak
and I'm not afraid of crying.
The only thing I fear of ever really coming true,
is living this fearless life without you.

~ Elena Zamora




Ps: Bukan Love me... but love my blog plezzz......
Ada idea yg bernas untuk blog ni lg x...??? For improve more.... 




Blog Larian




Saya suka blogwalking kerana, ini adalah salah satu cara untuk menambah kenalan disamping menambah ilmu pengetahuan secara tidak langsung. selain itu, dapat juga menyelami perasaan para pembaca dengan membaca laman mereka, melalui luahan isi hati mereka. terima kasih.


Reach[short movie]


layanzzz short movie [movie pendek]..... suka....
apa yg mama yana faham pasal cite ni ialah....
setiap usaha harus ada batasan.... harus tau kemampuan atau limit kita...
tapi harus usaha dengan bersungguh2 tanpa mengalah....
usaha sampai ke titisan terakhir.....



Wednesday, December 22, 2010

Creative Phone.... Cute Sungguh....










Mama yana berkenan salah satu dr pic diatas....... cumil sungguh......
Blh teka tak...??? hhheee....... [tak kuasa kan layan...]









Malay gay man gets threats

http://www.dailychilli.com/news/8482-malay-gay-man-gets-threats


A Malay-Muslim gay man in Malaysia says he fears for his safety after speaking about his sexuality in an Internet video that attracted online death threats and accusations by religious authorities that he is insulting Islam.
Azwan Ismail told The Associated Press in a telephone interview on Tuesday he was taking safety precautions following fierce criticism in this conservative, Muslim-majority country over his clip, which has been viewed more than 140,000 times on YouTube in just six days.
The segment, titled 'I'm Gay, I'm OK,' features the 32-year-old engineer encouraging other gay Malaysians to be confident in themselves.
To watch him, click http://www.youtube.com/watch?v=SJLSteQIcms
It is part of a series of interviews posted online by gay rights activists since last week, but Azwan has attracted heavy attention because he is the only one from Malaysia's ethnic Malay Muslim majority so far.
'I don't know what to expect next,' Azwan said Tuesday in his first comments to the media after his nearly three-minute clip was posted Dec 15. Other gay Malaysians featured in the 'Independent Sexuality' video campaign so far are mainly ethnic Chinese non-Muslims, who generally face less of a public stigma about homosexuality.
Azwan said he has tried to avoid going out alone or lingering at public places after a few of the 3,000 people who commented on his video issued death threats and many others rebuked him.
He has also made his personal details more private on social media websites.
Although Azwan's face appears clearly in the video, he declined to be photographed for the AP interview.

Info: copy & paste dr inbox gmail.
Dunia skrg mmg sudah nazab dah..... berani sgt mengaku... so kena la hadapi segala tentangan dr mana2 pihak pun. Setau mama org yg terang2 mengaku gay dan mengamalkan budaya sebegini seharusnya dinasihati utk bertaubat... kalu ingkar, blh dibinasakan kerana tindakan sebegini akan menjadi ikutan dan menbahayakan bangsa dan agama islam sendiri. Laknat sungguh lelaki ni..Emo sungguh tgk video dia nih....


Pemegang ASB dapat 8.75 sen dividen, bonus


Ahmad Sarji Abdul Hamid (kiri) dan Hamad Kama Piah Che Othman menunjukkan jumlah agihan pendapatan dan bonus ASB di Kuala Lumpur, semalam.








KUALA LUMPUR 21 Dis. - Permodalan Nasional Berhad (PNB) hari ini mengumumkan agihan dividen Amanah Saham Bumiputera (ASB) sebanyak 7.50 sen seunit dan juga bonus 1.25 sen kepada 7.04 juta pemegang unit sahamnya.
Pengerusi PNB, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, jumlah agihan dividen itu menyaksikan kenaikan sebanyak 0.20 sen bagi setiap unit, berbanding dividen sebanyak 7.30 sen seunit yang diberikan tahun lalu.
Beliau berkata, pengagihan dividen itu melibatkan pembayaran sebanyak RM5.93 bilion, meningkat 22 peratus berbanding RM4.86 bilion yang dibayar pada 2009.
"Ini tidak termasuk peruntukan bayaran bonus sebanyak RM603.34 juta,'' kata Ahmad Sarji ketika mengumumkan agihan pendapatan ASB di Menara PNB di sini.
Presiden dan Ketua Eksekutif PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman pula berkata, kenaikan jumlah sumbangan itu diperoleh hasil peningkatan dividen dalam syarikat-syarikat yang dilabur terutamanya oleh Malayan Banking Bhd. (Maybank), walaupun sumbangan daripada Sime Darby Bhd. (Sime Darby) menyusut.
Menurut Hamad Kama Piah, Maybank telah memberi sumbangan dividen sebanyak 55 sen seunit, berbanding lapan sen seunit pada tahun lalu.
Katanya, Sime Darby pula hanya memberi sumbangan dividen sebanyak 10 sen seunit tahun ini, berbanding 20.3 sen pada 2009.
"Kalau dilihat daripada segi pendapatan tahun lepas, jumlah dividen yang diterima adalah kurang daripada 50 peratus," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pengumuman dividen dan bonus ASB itu di sini, hari ini.
Beliau berkata, tahun ini PNB juga dapat mencapai 50 peratus hasil daripada pulangan dividen daripada syarikat-syarikat pelaburannya.
"Prestasi kita agak baik tahun ini. Walaupun Sime Darby membayar kurang daripada tahun lalu tetapi PNB mendapat dividen tinggi daripada Maybank yang telah beransur pulih,'' katanya.
Selain Maybank, ASB juga menerima sumbangan dividen yang baik daripada syarikat-syarikat pelaburan seperti F&N sebanyak RM1.58 sen seunit berbanding 47 sen pada 2009, Maxis Bhd. pula menyumbang 33 sen seunit berbanding enam sen tahun lalu dan Telekom Malaysia Bhd. 26 sen seunit, naik 1.7 sen.
Malah, tambah Hamad Kama Piah, berdasarkan prestasi baik yang dicapai oleh skim itu, PNB sebenarnya boleh membayar sebanyak 11.4 sen bagi agihan pendapatan ASB.
"Bagaimanapun, Lembaga Pengarah PNB memutuskan untuk membayar 7.50 sen dan bakinya dirizabkan untuk tahun depan,'' ujarnya.
Sehingga 17 Disember lalu, ASB memperoleh pendapatan kasar sebanyak RM6.58 bilion, yang mana keuntungan penjualan saham syarikat-syarikat miliknya menyumbang sebanyak RM2.78 bilion atau 42 peratus kepada pendapatan kasar tersebut.
Pendapatan dividen daripada pelaburan syarikat-syarikat miliknya pula menyumbang sebanyak RM3.27 bilion atau 50 peratus kepada jumlah pendapatan kasar.
Pembayaran pengagihan dividen dan bonus ASB akan dikreditkan secara automatik ke dalam buku pelaburan dan pemegang unit boleh mengemaskini buku pelaburan masing-masing mulai 3 Januari ini.
Semua urus niaga bagi ASB di seluruh negara ditangguhkan mulai semalam sehingga 2 Januari 2011 bagi tujuan pengiraan agihan dividen dan bonus.

Sumber: Utusan.
Kaya la sapa2 melabur dlm ASB ni... Nak kena melabur banyak2 ni... nnt pulangan pun banyak.... Ni asyik masuk pastu wat kuar... mana nak menambah kan..???? hhheee....
susah nak senang ni.......











Bijak tak..???


hhheeee.... pergunakan apa yg telah tersedia......
bijak... bijak.... sekolah kat mana la dia ni...???

Tuesday, December 21, 2010

Hey Elephant.....!!!


Wat lawak sikit...... Lawak x...?????
=)





Dr. Mahathir galak rakyat simpan emas

Dr. Mahathir Mohamad memegang replika logo Genneva Syariah bersama Presiden Persatuan Persahabatan Malaysia-Arab Saudi, Ahmad Khairuddin Illias (kiri) dan Ketua Pegawai Eksekutif Genneva, Tan Liang Keat (dua dari kanan) sambil disaksikan Pengerusi The Gold Bullion Entreprenueurs Association Malaysia, Datuk Ng Poh Weng (kanan) pada majlis Pelancaran Produk Emas Genneva Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.







KUALA LUMPUR 17 Dis. - Tun Dr. Mahathir Mohamad menasihatkan orang ramai supaya menyimpan emas berbanding mata wang kerana nilai emas lebih terjamin dan sukar untuk jatuh.
Bekas Perdana Menteri itu berkata, nilai mata wang tidak terjamin kerana ia bergantung kepada pasaran tukaran mata wang dunia yang sentiasa berubah-ubah.
Menurutnya, ada kalanya nilai mata wang akan jatuh dengan teruk apabila berlaku sesuatu krisis kewangan di dalam sesebuah negara.
"Mata wang hanyalah sehelai kertas yang digunakan untuk mewakili nilai tertentu tetapi bukan nilai sebenar, namun emas boleh mewakili nilai sebenar kerana ia sebuah logam berharga di seluruh dunia.
"Simpanan emas lebih terjamin kerana fungsi komoditi itu sebagai penyimpan nilai kalis inflasi dan berdaya tahan terhadap ketidaktentuan ekonomi global yang sedang melanda ekonomi dunia ketika ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Pelancaran Produk Emas Genneva Malaysia berkonsepkan syariah di sini, kelmarin.
Produk emas Genneva Malaysia dihasilkan dalam bentuk jongkong oleh Persatuan Persahabatan Malaysia-Arab Saudi (MSAF) dan Persatuan Usahawan Jongkong Emas Malaysia (GBEAM) yang dikeluarkan memenuhi keperluan Syariah.
MSAF dan GBEAM menyasarkan syarikat swasta dan orang ramai untuk mendapatkan produk berkenaan sebagai urusan dalam pelbagai transaksi terutamanya jualan dan belian.
Dr. Mahathir berkata, suatu ketika dahulu, satu auns emas bernilai AS$30 (RM109.79) tetapi kini satu auns emas bernilai kira-kira AS$1,400 (RM4,390.40).
Beliau berkata, perbezaan antara menyimpan emas fizikal dan emas yang siap diproses (barang kemas, syiling emas) adalah dari sudut keuntungan.
Sumber: Utusan online.

Jom kawan2.... simpan emas lak....Nampaknya emas skrg in dah ni.....




Just For Today



Pesanan dr mama yana yg cute..... hhhuuuuaaaaa..... cumil cukup la... keh..keh....



Kemalangan paling ngeri untuk pengakhiran 2010

Nahas paling ngeri


ANGGOTA polis serta Bomba dan Penyelamat mencari mangsa yang terlibat dalam kemalangan bas persiaran mengakibatkan 27 maut di Kilometer 15, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands, semalam. - UTUSAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR dan CHINA PRESS








IPOH 20 Dis. – Percutian sekumpulan 35 pelancong warga Thailand ke pusat peranginan Cameron Highlands, Pahang bertukar menjadi tragedi apabila 25 daripada mereka maut manakala 10 lagi parah dalam nahas yang disifatkan terburuk dalam sejarah kemalangan membabitkan bas ekspres di negara ini.
Nahas ngeri kira-kira pukul 11.50 pagi di Kilometer 15, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands itu turut meragut nyawa dua rakyat tempatan iaitu pemandu bas, Omar Shahidan, 48, dan Soontorn Kian, 38, pemandu pelancong berketurunan Siam.
Ketika kejadian, terdapat seramai 37 orang dalam bas tersebut. Seramai 15 yang terbunuh dalam nahas itu adalah wanita manakala selebihnya 12 orang lelaki.
Dengan angka 27 kematian itu, nahas tersebut disifatkan terburuk dalam sejarah nahas kemalangan jalan raya di negara ini.
Ia meragut paling banyak nyawa selepas kemalangan membabitkan sebuah bas ekspres di Kilometer 229, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Bukit Gantang, Perak, meragut 21 nyawa dan mencederakan lapan yang lain pada 13 Ogos 2007.
Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, seramai 22 mangsa mati di tempat kejadian, empat ketika dalam perjalanan ke hospital manakala seorang lagi meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.
“Bas persiaran dua tingkat itu dikatakan hilang kawalan sewaktu menuruni laluan berbukit sebelum merempuh pembahagi jalan konkrit berdekatan Kampung Juang di sini.
“Bas itu kemudian terpelanting ke laluan bertentangan sebelum terbalik ke dalam longkang sedalam satu meter,” katanya kepada pemberita di lokasi kejadian di sini, hari ini.
Menurut Zakaria, bas itu menuruni Cameron Highlands kira-kira pukul 11 pagi menuju ke Kuala Lumpur kerana pelancong berkenaan dikatakan akan mengambil penerbangan pulang ke Bangkok melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
“Polis terpaksa menutup laluan kedua-dua arah selepas kemalangan tersebut,” ujarnya.
Beliau berkata, bas dua tingkat milik San Express Holiday dengan nombor pendaftaran AFX 2266 itu didaftarkan di Perak tetapi berpusat di Changloon, Kedah.
Sementara itu, pengarah urusan syarikat berkenaan, Sor Eng Hock yang kini berada di Bangkok kerana urusan perniagaan ketika dihubungi Bernama berkata, sebelum ini tidak pernah berlaku kemalangan melibatkan syarikat itu.
“Tak sangka jadi macam ini. Saya tak tahu punca... saya kena balik dan bincang,” katanya.
Menurut Eng Hock, syarikat yang didaftarkan pada 2007 itu mempunyai enam buah bas. Ditanya mengenai bentuk bantuan kepada mangsa, beliau berkata syarikat akan merancang sesuatu.
Laluan Simpang Pulai-Cameron Highlands dibuka kepada lalu lintas pada 2003 dan merupakan laluan alternatif ke Cameron Highlands selain jalan dari Tapah.
Jalan tersebut juga digunakan bagi mereka yang mahu pergi ke Gua Musang melalui Lojing, Kelantan.
Zakaria ketika ditanya sama ada kemalangan itu berpunca daripada kegagalan brek atau dipandu laju tidak menafikan kemungkinan tersebut dan akan menyiasat dua faktor berkenaan.
“Siasatan lanjut punca sebenar nahas akan dilakukan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros),” katanya.


Sumber: Utusan.
Mama yana gerun.... teringat kembali kisah silamku.... Tuhan saja tau betapa hati mama sedih... tp mama yana redha moga2 diakhirat beban kat sebelah kiri mama ringan. Amin.

Monday, December 20, 2010

Cara utk wargikan keta anda....





jgn mare ye.....
hanya utk tenangkan fikiran anda yg penuh ngan masalah keja atau personal.....
chayok! chayok...!!!
Girl Power....

Mahkamah boleh halang suami yang berkelakuan pelik



Halang tabiat suami pelik

KUALA LUMPUR: Isteri yang terpaksa berhadapan dengan selera seks suami pelik sehingga mendatangkan kemudaratan, boleh mendapatkan perintah injuksi daripada mahkamah syariah untuk menghalang suami daripada menyetubuhi mereka sehingga dia berubah dan kembali normal.

Peguam syarie, Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain berkata, isteri yang dianiayai suami masing-masing, mempunyai beberapa pilihan yang boleh dimohon melalui mahkamah syariah sekiranya mereka diperlakukan dengan ganas atau dilayan secara tidak sepatutnya oleh pasangan masing-masing.

Beliau berkata, bagi isteri yang mahukan perceraian, mereka boleh membuat permohonan fasakh kerana perlakuan suami itu jelas menyebabkan kemudaratan kepada tubuh badan mereka.

"Manakala bagi yang masih sayangkan perkahwinannya dan tidak mahu bercerai, ada beberapa pilihan yang boleh diambil seperti mendapatkan perintah injuksi bagi menghalang suami daripada menyetubuhi mereka sehingga suami pulih daripada perlakuan ganasnya.

"Pasangan itu juga boleh memohon untuk mendapatkan khidmat nasihat melalui kaunseling di pejabat agama demi memulihkan kembali hubungan suami isteri," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Mohd Zaidi berkata, kes perceraian akibat perlakuan seks ganas suami yang dibawa ke mahkamah syariah memang banyak tetapi ia selalunya hanya terbongkar ketika permohonan bagi kes perceraian dibuat.

Katanya, jika sudah dicerai pula, sikap buruk segelintir suami itu juga sering dibangkitkan isteri ketika hendak membuat permohonan mutaah bagi mendapatkan keadilan.

Harian Metro semalam melaporkan penyeksaan fizikal dan batin yang terpaksa ditanggung seorang isteri yang hanya mahu dikenali sebagai Niza, 26, yang tidak tahan dengan perlakuan seks suaminya seolah-olah beraksi dalam filem lucah ganas mat saleh.

Ada kalanya Niza diikat di katil dan dipukul atau setidak-tidaknya mencubit bahagian tertentu tubuhnya malah pernah juga suaminya itu memasukkan sesuatu pada kemaluannya untuk mendapat rangsangan seks.

Selepas hampir dua tahun diperlakukan begitu dan dikurniakan seorang cahaya mata, Niza akhirnya nekad melarikan diri untuk pulang ke pangkuan keluarganya yang menetap di sekitar Gombak, dekat sini, pada Oktober lalu.

Walaupun kerap menasihati suami supaya tidak melayannya sedemikian rupa, ia tidak pernah bertahan lama sehingga Niza mahu meminta cerai tetapi dinasihatkan keluarga untuk mendapatkan rawatan bagi mengubati suaminya.

Berikutan masih sayangkan isteri, suaminya tidak membantah malah bersedia mendapatkan rawatan bagi menyelamatkan rumah tangga selain membuang tabiat buruknya yang gemar menonton filem lucah ganas dan pelik serta bersikap normal dengan isteri ketika bersama.

Sumber: Metro.

Pelik2 sungguh manusia ni wei.....

'Ada orang doakan kami kena badi bercerai'



‘Ada orang doakan kami kena badi bercerai’
Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my

SELEPAS 10 minggu berhempas pulas dan berdepan dengan pelbagai cabaran akhirnya, pasangan Razif Abd Rahman, 26, dan isteri, Alia Nadira Ahmad Zuhir, 25, muncul juara rancangan realiti Mari Menari yang disiarkan secara langsung menerusi Astro Ria, malam kelmarin.
Lebih menarik, apabila pasangan berasal dari Ampang, Kuala Lumpur ini bukan saja menerima hadiah berupa sebuah kondominium mewah The Haven di Ipoh, Perak bernilai RM350,000, malah turut dikejutkan penganjur dengan percutian ke Hard Rock Hotel, Bali, Indonesia di samping menjayakan rancangan Trek Selebriti.
Ditemui, sebaik diumumkan pemenang, Razif berkata, dia bersyukur atas kemenangan itu dan berterima kasih atas sokongan diberikan peminat.

“Segala cabaran dan dugaan dilalui akhirnya berbaloi. Banyak perkara yang kami alami sepanjang mengikuti pertandingan ini termasuklah apabila ada pihak yang mendoakan agar badi perceraian dikaitkan dengan rancangan Sehati Berdansa juga akan berlaku kepada kami,” katanya.

Bercerita lanjut, Razif berkata, walaupun ada pihak mendoakan perkara sedemikian, namun mereka tidak patah semangat, sebaliknya menegaskan apabila sudah melangkah mereka akan memberikan yang terbaik.

Katanya, sejak zaman sekolah lagi dia mempunyai prinsip iaitu situasi selalunya akan membentuk diri, jadi apabila berdepan dengan saingan dan cemuhan seperti itu Razif mahupun isterinya akan cuba menyesuaikan keadaan dan bertenang.

Menyentuh mengenai badi yang diperkatakan, kata Razif, yang baru enam bulan mendirikan rumah tangga, dia sebaiknya cuba menenangkan keadaan apabila berdepan suasana tegang apatah lagi cemuhan daripada peminat pesaing.

“Tidak dinafikan, saya ibarat api dan apabila timbul masalah atau tekanan, isteri akan cuba menjadi air. Begitulah sebaliknya.

“Saya akan menerangkan kepada isteri dan selalu memberitahu dirinya agar memberi tumpuan penuh. Apabila tumpuan tidak terganggu pasti kita mampu untuk melaksanakan kerja dengan baik,” katanya.

Sementara itu, Alia tidak menafikan dia bertuah kerana suami banyak memberikan dorongan. Apatah lagi dia seorang yang mudah kalut.

Bercerita lanjut mengenai hadiah dimenangi, pasangan ini meluahkan rasa syukur kerana sebaik mendirikan rumah tangga mereka memang merancang mahu mempunyai kediaman sendiri.

“Selepas berkahwin, kami tidak berkesempatan untuk pergi berbulan madu. Dan apabila pihak penganjur mengumumkan bahawa kami turut memberikan hadiah berupa percutian ke Bali, ia adalah sesuatu yang sangat manis.

“Lebih daripada itu kami memasuki pertandingan ini bagi membuktikan kepada kedua-dua orang tua kami bahawa kami boleh melakukannya.

“Apatah lagi apabila melihat bapa mentua yang bertugas sebagai pemandu lori sering berulang-alik dari Johor ke Pulau Pinang dan setiap minggu tidak pernah gagal untuk datang menyaksikan kami bertanding sebagai tanda sokongan.

“Kemenangan ini dirasakan sangat berbaloi dan kami mahu berkongsinya bersama semua ahli keluarga juga peminat yang tidak jemu-jemu mengundi kami,” katanya.
Sementara itu, tempat kedua dimenangi pasangan paling muda iaitu Fariz Raeza Mohd. Nizam, 23, dan isteri�nya Siti Rasyikah Zolkifli, 22.

Kedua-duanya berkhidmat dengan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Mengulas mengenai kekalahannya kepada pasangan Razif, mereka akur dengan kekuatan dimiliki pasangan juara itu. Tambahan pula Razif dan Alia menampilkan persembahan konsisten setiap minggu.

Selain itu, Fariz turut berkongsi cabaran yang harus dilalui apabila pereka tari asal mereka Khairul yang sedang mengikuti pengajian di Universiti Malaya (UM) menarik diri kerana terpaksa menumpukan perhatian kepada peperiksaan.

“Kekalahan kami bukan kerana ketiadaan Khairul. Walaupun menerusi tunjuk ajar diberikan kami pernah menerima markah penuh iaitu 10 daripada penasihat, tetapi di bawah jurutari baru iaitu Dayana persembahan kami tidak kurang hebatnya. Cuma Razif dan Alia lebih menunjukkan konsisten sepanjang menyertai rancangan ini,” katanya.

Di malam kemuncak Mari Menari, semua pasangan harus mempersembahkan tiga tarian iaitu Hip Hop, Melayu Kontemporari dan Latin.

Persaingan dibuat secara serentak (battle). Pasangan lain turut layak bertanding malam itu adalah Zulfahmi Marzuki, 34, dan isteri Norazlin Zakaria, 32, dan Zulhafiz Che’ Chim, 27, dan isteri Nurul Husna Alias, 29 tahun. Bagaimanapun sebelum mengadakan persembahan kedua mereka terlebih dulu disingkirkan.

Kemenangan ditentukan sepenuhnya penonton Tari Menari menerusi undian sistem pesanan ringkas dan pasangan Razif memperoleh 52% undian sementara pasangan Fariz memperoleh 48% undian.

Sumber : metro.
Menari kekadang boleh release tension....

'Being gay is against Islam'

ALOR STAR: Homosexuality is not allowed in Islam, Minister in the Prime Minister's Department, in charge of Islamic affairs, Datuk Seri Jamil Khir Baharom said.
That was his response when he was asked to comment on a video of a Malaysian engineer, who made a public confession regarding his sexual orientation on YouTube.

"I don't want to comment so much on this issue. For Muslims, we must remember that being gay is against our religious teaching," he told reporters after launching an international business carnival-cum-anti-dadah campaign, organised by HR Marketing Sdn Bhd, here yesterday.


Jamil however did not elaborate on the type of action that would be taken against the person or parties, who made the video.


In the two minute, 41 second long video, the man, who is also a writer, claimed he is gay.

He even introduced himself and gave his age. The video has garnered more than 40,000 views.


Kredit: Nst.
Don't know what happen to muslim today...sad...






Sunday, December 19, 2010

'Uncaring' dad gets death for killing son

Salam satu malaysia semua...
Sedihkan baca berita ni.... kredit pd NST online.
Dunia sekarang kan..... sanggup dia tgk je anak dia kena sawan cam tu je....
xde nak bw ke hospital ke atau tolong kurangkan sawan tu...
setau mama yana la kan....
kalu kena sawan kita kena letak kat mulut dia ngan benda yg blh dia gigit utk mengelakkan dia gigit bibir tu... nnt gigi dia pun akan luka kalu dibiarkan gitu je....



SHAH ALAM: An odd-job labourer was sentenced to death by the High Court here yesterday for killing his 2-year-old son more than three years ago.
Murthy Muthu, 32, was found guilty of murdering M. Ruthren at their home in Jalan Sungai Pinang, Klang, at 4.15pm on Jan 20, 2007.
The father of seven did not show any emotion when High Court judge Datuk Mohtaruddin Baki passed sentence.
In his judgent, Mohtaruddin said the defence had failed to raise a reasonable doubt on the prosecution's case on several grounds.
He said Murthy, in his defence, claimed that Ruthren had a bout of epilepsy on the day of the incident but failed to send him to hospital for treatment.
Murthy had testified that he did not file a police report fearing that he would be sent to prison again, having just been released for an unspecified crime.
"If you claim to be a caring and responsible father, why were you sitting in the living room and smoking away while your son was having an epileptic seizure?
"That is not a sign of a caring father."
Mohtaruddin said the defence's case had only come about as an afterthought since the claim that Ruthren had suffered a seizure was never mentioned during the prosecution stage of the trial.
Although the cause of death was not fully ascertained because of the decomposed state of the body, the coroner did find the child's nose to be broken and his hips swollen as stated in the post-mortem report, the judge said.
"This corroborates with the testimony of Murthy's wife that her son was stepped on the head by Murthy as he laid in a drain outside the house.
"The accused has been proven to be a temperamental person based on the testimony of witnesses."
Twenty-one witnesses gave evidence at the trial.
Murthy was represented by K. Vikneswaran while deputy public prosecutor Rasidah Abu Bakar prosecuted.
Ruthren was dumped after he died and his badly decomposed body was found by fishermen off the Teluk Intan coast on Feb 1, 2007.

Kredit : Nst.

It's Sad, Very Sad...





Sharing is Caring

Datuk Dr. Fadilah Kamsah berkata:                                               

'Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria,
ada datang dengan perasaan 'biasa' dan
ada datang dengan perasaan serba tak kena '..
Ingatlah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja,
hasilnya adalah 'biasa' saja, sesiapa yang datang dengan ceria,
hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.

Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa
yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita.
Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah...'
                                                                                    
 Jadi renungi lah :-

1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab 
'DATANG BEKERJA' tapi hampeh, hasilnya macam kita 'TAK DATANG' kerja 


2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler , rupanya kita hanya 'KELAM KABUT'. 


3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN' , tapi rupanya kita BUSY BODY 


4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG 
PENG'AJAR'AN. 

5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada 
KRITIK yang mencipta KRISIS . 

6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat 
lebih MENGADA2 

7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE' , adalah lebih baik 
kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT' 

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukanlah...Segera, tapi manusia tetap manusia..sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik...adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik? 

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan..kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain. 

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..kita draw kat akhirat nanti...tapi kalau kita asyik dengki mendengki..nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..Renungi lah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya... 

'mengkritik tidak bererti menentang, 
menyetujui tidak semestinya menyokong, 
menegur tidak bermakna membenci, 
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik'   




Saturday, December 18, 2010

Facebook Vs Real Life














Wanita Koma Ditikam 19 kali

Salam satu Malaysia..

Mama yana pagi ni belek2 berita harian online dlm Facebook... terkejut bila baca berita ni... Kenapa sanggup tikam sampai 19 kali...??? kesian bayi yg tak berdosa terbunuh. Pada dasarnya hanya kerana cemburu... bangkit perasaan marah hingga nekad menikam wanita ni.... apakah puas hati dgn tindakan sebegini...??? Bila hati sudah dirasuk.... perasaan prikemanusian hilang dan amarah menguasai diri... hanya mengikut kata nafsu yg meraja dlm diri.... minta ditabahkan keluarga mangsa... sesungguhnya Iman tengah menguji diri.. 

Wanita koma ditikam 19 kali, disimbah asid
Oleh Mohd Iskandar Ibrahim dan Ahmad Othman
2010/12/18

NURAIN ASHIKIN yang menjadi mangsa   tikaman 19 kali dan melecur disimbah asid.

NURAIN ASHIKIN yang menjadi mangsa tikaman 19 kali dan melecur disimbah asid.



Bayi dalam kandungan maut

ULU TIRAM: Seorang wanita yang mengandung enam bulan koma manakala bayi dalam kandungannya meninggal dunia selepas dia ditikam bertubi-tubi serta disimbah cuka getah dalam kejadian di rumahnya di Kampung Sungai Redan, di sini pagi kelmarin.

Mangsa kini dalam keadaan kritikal dan dirawat di Unit Rawatan Intensif Hospital Sultan Ismail (HSI), Johor Bahru berikutan cedera di bahagian perut, selain melecur di muka, belakang badan, tangan dan kaki.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.15 pagi itu, mangsa, Nurain Ashikin Jemedi, 17, didatangi seorang lelaki berusia 42 tahun yang kemudian secara tiba-tiba menikam mangsa sebelum menyimbah cuka getah ke seluruh badan mangsa.

Difahamkan, ketika kejadian mangsa berada bersama adik perempuannya berusia 13 tahun dan anak saudaranya berusia 2 tahun, manakala ibunya keluar menoreh getah di kawasan berhampiran rumah mereka.

Suspek dikatakan menyerbu masuk rumah mangsa sebelum menendang pintu biliknya dan menyerang mangsa dengan menikamnya sebanyak 19 kali.

Mangsa cuba melarikan diri ke bilik air, namun suspek mengejar mangsa serta menyimbahnya dengan cuka getah menyebabkan mangsa terjatuh dan pengsan.

Adik mangsa yang berada di tempat kejadian menelefon kakak mereka bagi memaklumkan kejadian itu yang kemudian membuat laporan di Balai Polis Ulu Tiram.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Deputi Superintendan Muhammad Shamsuddin, ketika mengesahkan kejadian berkata, suspek ditahan selepas menyerah diri sejurus kejadian.

Katanya, siasatan awal mendapati motif kejadian dipercayai berpunca akibat cemburu selepas mangsa yang mengenali suspek sejak berusia 12 tahun, dikatakan keluar bersama lelaki lain.

“Anak dalam kandungan mangsa meninggal dunia akibat terkena tikaman suspek, malah mangsa juga kini koma dan hampir seluruh badannya termasuk bahagian muka melecur akibat disimbah asid.

“Suspek kini direman sehingga 21 Disember ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 307/326 Kanun Keseksaan kerana cubaan membunuh dan menyebabkan kecederaan,” katanya di sini, semalam.

Sementara itu, kakak mangsa, Zuraidah Jemedi, berkata dia dan keluarganya tidak menyangka kejadian itu boleh menimpa adiknya.

“Kami dan tidak menyangka suspek boleh berkelakuan sebegitu. Suspek memang baik dengan keluarga kami, malah dia turut ada hati dengan Ain,” katanya.


Sumber dr Berita Harian Online.











Friday, December 17, 2010

Ratu Jumbo...OMG..

RATU JUMBO 2010. Korang ingat, kat Thailand je ke yang ada Ratu Jumbo? Haa, kat Malaysia pun ada.

Untuk info, pertandingan ini dianjurkan oleh Sungei Wang Plaza, Ratu Jumbo 2010 terbuka kepada semua wanita warganegara Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas dan mempunyai berat minima 80kg.

Pertandingan ini telah berlangsung pada jam 7.30 malam 26 Oktober 2010 lalu.





Kredit to: www.budiey.com


Ps: Mama yana terkejut uols.... hhhhuuuummm.... ada gak kan.... tp pertandingan tu dah berlalu la....
nak tau sapa menang..??? jengah2 la kat blog yg mama dah kreditkan td.


Hargai Diri Anda

Wanita sering taksub dengan imej tubuh mereka. Berdiri saja di depan cermin dan dirasakan lemak di pelbagai tempat.

Siapa yang tidak inginkan perut langsing, pinggul kecil dan punggung padat malah ia membuatkan seseorang wanita berasa lebih yakin pada diri sendiri juga di mata umum.

Tetapi, obsesi tidak akan membawa anda kepada tubuh yang diinginkan sekali gus tidak mendorong diri untuk melakukan sebarang tindakan.

Justeru, langkah pertama adalah mula menerima diri sendiri dan mencintainya.

Hargai tubuh sendiri dan semua perkara yang sudah dilakukan untuk memperoleh tubuh sedemikian. Ikuti panduan berikut yang mungkin dapat membantu anda menghargai tubuh sendiri.

# Hindari perasaan untuk menilai diri di cermin

Cuba elak daripada membuat penilaian diri sendiri di hadapan cermin. Jika sedang melakukan senaman, cuba hindari fikiran daripada terlalu memberi tumpuan pada penampilan sebaliknya, fikir apa yang anda rasakan.


# Pakai pakaian yang membuatkan anda yakin pada diri sendiri

Cari pakaian terbaik untuk bentuk tubuh anda. Wanita cenderung mengenakan pakaian lebih besar untuk menutupi apa yang mereka miliki.

# Berhenti menimbang berat

Cuba elak daripada menimbang berat diri anda untuk sementara waktu. Anda tentu terkejut betapa bahagianya diri anda kerana tidak asyik memikirkan berat berlebihan.

# Tubuh adalah teman anda.

Fikirlah segala yang baik untuk kesihatan dan kecantikan tubuh. Hormati tubuh anda dan jangan berasa kecewa jika berasa anda tidak kelihatan cantik. Sebaliknya berpuas hati dengan bentuk tubuh yang dimiliki.

# Berhenti membandingkan diri sendiri

Sifat untuk meniru memang ada pada setiap manusia. Anda mungkin ingin meniru penampilan model bergaya di majalah. Namun, membandingkan diri anda secara terus-menerus dengan bentuk tubuh mereka mungkin kurang sesuai untuk anda. Belajarlah menghargai diri sendiri.


Notakaki: Copy paste dr gmail mama yana. 
Rasanya semua org kekadang obses ngan perubahan diri...... dari kurus sampai sanggup telan coklat berbar2 utk berisi.... sanggup bersenam pastu berhenti ngan tiba2.... bermalas2 selepas bersenam... kononnya badan akan naik lepas buat aktiviti gitu...[gilos kan.... mama yana la tu dolo2....]
dan finally selepas melahirkan..... hhhuuummm.... badan susah nak turun.... statik je membesarnya....
xnak kurus2.... tolong..... mama yana ngah usaha nak diet dan ngah cuba try satu produk utk kurus....
doa2kan ye.... amin..




OMG plezzz.....!!!


hhhaaaaa......
jgn mare.....



Best Moment action in sport

Chinese Li Zijun acts with any program in the women's figure skating junior Grand Prix Final figure skating in Beijing, China. (Diego Azubel / EPA) (Diego Azubel / EPA)

Mama yana suka pic ni...
Imagine yg mama yana bersukan cam tu.... [suka berangan ok...]

sebenarnya ngah berangan nak ada kamera yg canggih.....
yg mcm org lain dok guna tu... [yg dok sangkut besar kat leher tuh]
gambar cantik so nnt
pic mama yana in person pun cantik menawan gitu....
yeesssss!!!
[berangan cun la pulak]


Motif???????
xbermotif ok.....
sebenarnya nak tolong pamerkan pic yg selalu menawan
mata mama utk tatap lama2.....





Inilah bendanya....


Salam.....
satu lg entry utk cenderamata yg sy dapat dari saudara Eqbalzack.com
[nak tambahkan entry input je....]

so ini lah bendanya.......

tara......








cute dan sudah pun digunakan.....
lekat kat pintu petisejuk ku....
hhheeee.......
abaikan sticker solivite tu....
tu keja maman la....

Harap2 ngan tgk Refrigerator magnet ni dapat la 
mama yana dan keluarga gi jejalan kat great wall china yg real punya.....


Sapa nak..??

Sapa2 yang berminat sila hubungi Mr Kelvin....



Selalu sgt iklan2 seperti ini dipamerkan tanpa rasa bersalah.... Salah sapa ye..???
penterjemah dia kot... hheeee....[sendiri tanya sendiri jawab..... dah xde org jawab....]

Guide for improve our life

This is amazing, Randy Pausch 47 yrs old, a computer Sc. lecturer from Mellon University he died of pancreatic cancer in 2008, but wrote a book ‘The last lecture” before then, one of the bestsellers in 2007. What a legacy to leave behind… In a letter to his wife Jai and his children, Dylan, Logan, and Chloe, he wrote this beautiful "guide to a better life" for his wife and children to follow.



POINTS ON HOW TO IMPROVE YOUR LIFE
Personality:
1. Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about.
2. Don't have negative thoughts of things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment
3. Don't over do; keep your limits
4. Don't take yourself so seriously; no one else does
5. Don't waste your precious energy on gossip
6. Dream more while you are awake
7. Envy is a waste of time. You already have all you need..
8. Forget issues of the past. Don't remind your partner of his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
9. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.
10. Make peace with your past so it won't spoil the present
11. No one is in charge of your happiness except you
12. Realize that life is a school and you are here to learn.
Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
13. Smile and laugh more
14. You don't have to win every argument. Agree to disagree.

Community:
15. Call your family often
16. Each day give something good to others
17. Forgive everyone for everything
18. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6
19. Try to make at least three people smile each day
20. What other people think of you is none of your business
21. Your job will not take care of you when you are sick. Your family and friends will. Stay in touch.

Life:

22. Put GOD first in anything and everything that you think, say and do.
23. GOD heals everything
24. Do the right things
25. However good or bad a situation is, it will change
26. No matter how you feel, get up, dress up and show up
27. The best is yet to come
28. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful
29. When you awake alive in the morning, thank GOD for it
30. If you know GOD you will always be happy. So, be happy.
While you practice all of the above, share this knowledge with the people you love, people you school with,
people you play with, people you work with and people you live with.
Not only will it enrich YOUR life, but also that of those around you.
Remember,

GOOD THINGS ARE FOR US TO SHARE.....!!!!!!


Info dr inbox gmail mama yana.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...