Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, August 2, 2012

Undang-Undang Yang Tak Berperikemanusian

Ibu lahir anak kembar 12 dipaksa pilih 1 dan 11 yang lain akan dibunuh!






Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

“Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

“Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.” 

“Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudak termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China.

Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut. Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China.

“Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!


sumber: email.

~ Kesian dengan baby tuh... aduhai.. tak berperikemanusian betul la... ~





Terus lekat dan melekat dengan Mama Yana Blog smpi bila-bila tau...


muah... muah.. ;)


****************************

10 comments:

AyueJean said...

Sedih sangat undang2 macam ni....
Apalah salah baby tu sampai nak kena bunuh....
Zaman sekarang patut undang2 kolot macam ni dah tak diamalkan.....
Kalau AJ la, rsnya tak sanggup nak pilih...

Kesuma Angsana said...

bagi ajelah pada sapa2 yg xde anak tu, rasanye ramai yg nak tu!

Kak Izan said...

Kejam...giler..bodoh... :(
Betapa Islam itu Indah.. mengapa dunia tidak melihat itu..

Ardini Humaira said...

ya Allah... sedihnya dengar berita ni :'( nape nak buat undang2 teruk cemni.. susah payah melahirkan mengandungkan, sian si ibu.. sian anak tu :'( kalolah kita ada peluang mengandung, bersalinkan baby sihat2 cemni...

Alin Marlini said...

subhanallah..meh pos ke Malaysialah..ramai yg nak tu

diana said...

patutnya negara depa tu kena bahagi kepada 5.tu la jadinya bila pemimpin tamak.rakyat jadi mangsa..

izz iizza said...

Ya Allah zalimnya..

jeBateja said...

Giler punya undang2...Minta lah ALLAH turun kan BALA sebagai pengajaran....
errr..kat Malaysia di lempar ke LONGKANG plak erk...

:: Riri-Fatieha ::~ said...

memang kejam pun.. bg la kat sape2 yg tak de anak...

ariana said...

Mcm tak caye je..knp tak bg kat org lain je..berlambak Mat Salleh yg sanggup adopt..huh..geramm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...