Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Monday, December 29, 2014

Dugaan Banjir

Assalamualaikum...

Dugaan menimpa bukan lah utk menyakiti umatnya.. hanya sekadar cubitan utk sedar dan kembali mengingati DIA yg maha ESA.. mungkin kami ini pernah terlalai.. tidak sedar kami terlupa DIA sedetik.. sesaat mungkin. Kami terima dengan redha ya rahmat, ya latif.

Keluarga mama.. sekarang mengalami kesukaran disebabkan banjir yg menimpa.. terpaksa berpindah.. nenek yg berpindah awal mengikut jiran ada di sekolah (tempat pengumpulan mangsa2 bangjir yg dikatakan ramai sesangat.. sampaikan makanan yg ada tidak mencukupi.. berebut katanya.. huhu) dan ibu bapa dan adik2 lak lewat pindah.. mengemas dulu rumah saudara yg kebetulan tiada dirumah.. beliau ke rumah anak di Qatar dan akan mengerjakan umrah.. bila selesai mengemas.. air sudah terlalu dalam dan deras.. terpaksa meminta tolong jiran dan dibawa ke sebuah balasoh (surau kecik di kampung). Kat situ ada dua tiga keluarga yg berpindah sama.. alhamdulillah makanan mencukupi.. sebab jiran2 berhampiran sudi menghulur sikit sebanyak buat mereka. 

Rumah kami.. tengelam habis.. sedangkan seumur hidup mama (30thn lebih) tak pernah berpindah pun jika ada banjir.. cuma kawasan rumah kami jadi seakan pulau sajew.. tp kuasa allah.. banjir kali ini masyaallah besar dan keluarga kami terpaksa berpindah. Bila mama bertanya khabar.. mesti tok ma cite.. 'abis dah umah kita.. tengelem umah kita' tau hati siapa tidak sedih.. tp apa yg mampu kita buat.. bersabar jew la.. Dugaan.

Anaknya yg disini pun dah rasa cam ada penyakit dah.. tgk air jew.. sedar tidak sedar.. tiba2 airmata mengalir laju turun.. sayu hati tuhan saje yg tahu.. 

Harap kawan2 doakan kami kuat menghadapi dugaan ini.. Setiap yg berlaku itu bukan utk menyusahkan kami.. hanya sekadar ujian utk meningkatkan keimanan kami. amin.

#prayforkelantan.


cabang masuk ke rumah kg kami..

Update terkini : air masih ada.. surut sedikit.. tp utk masuk ke kawasan rumah kami, kena naik bot.. keluarga masih belum berpindah.. masih risau kot2 kena pindah balik ke balasoh aka surau. Keluarga balik utk bersihkan rumah saje.

Masih dalam keadaan 'berjaga2'.. :(



4 comments:

Saniah said...

salam kenalan
#618
http://www.coretanhatiibu.com

semoga mama tabah hadapi ujian darinya,, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul,,

Pray 4 pantai Timur

Najib Ariyan Ali Basha said...

sabar yer... setiap musibah besar yg datang akan datang juga dengan rahmat Allah...

SukaSedap MY said...

semoga mangsa yang terlibat tabah dalam harungi musibah ini :)

muzai said...

semoga kuat menghadapi semuanya ye..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...