Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, August 11, 2011

Lawak Moreh

السلام عليکم




Sumber: email.

Ps: Satu pertanyaan... apakah hukumnya jika kita pergi buka puasa di masjid dan lepas makan terus balik rumah..sedangkan realitinya (dr mata kasar) mempunyai perkerjaan yg stabil laki bini..??

Jgn terkejut.. mmg ada org buat tau.. hhhheee..

Bukan mengumpat tapi tertanya2 hukumnya.. maklum la. lebih afdal jika bertanya pada yg lebih tahu.. betul tak gitu..??



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥

6 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

nak save duit nak buat belanja raya kot..

mama maman said...

BSB@ mungkin jugak kann... hhhuuuu

eelobor said...

tak paham soalan tuh

mama maman said...

tak faham..?? alamak.. camna nak tanya lg eks.. abaikan je la..hhhee

eelobor said...

Selepas membaca berulang2 kali baru paham apa maksud mama bertanya. Dari segi hukum tak pasti lah pula, sebab berbuka di masjid adakah untuk golongan yang tidak berkemampuan sahaja? Mungkin itu point utama kan?

Yang penting niat orang yang bersedekah untuk memberi makanan kepada mereka yang berpuasa itu tercapai hajatnya.

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda,

مَنْ فَطَّرَ صَائِماً كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْءٌ (رَوَاهُ التِّرمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيثٌ حَسَنٌ صحيح)

“Barangsiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang semisal orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (HR. At Tirmidzi, beliau berkata, “Hadits Hasan Shahih”).

mama maman said...

Eelobor: mmg betul tuh... tp jika kita mampu, mengapa harus nak buka sama sedangkan hanya sekadar berbuka puasa je... tidak bersolat sama, malah tidak berterawih sekali... sekadar mkn sahaja... pulak tu, hari2 lak... hhhuuu... bukankah lebih elok bagi pada yg kurang berkemampuan..?? tp nih hanyalah berdasarkan kefahaman sy je... hhhuuu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...