Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, October 28, 2014

Ubi Keling

Assalamualaikum...

Jika ada yg sudi baca entry sebelum nih.. SILA KLIK [SINI]  ada kita tanya pasal ubi nih.. kot2 ada yg panggil lain kannn..





Kalu bg orang klate.. kami panggil ubi tuh 'ubi keling' atau specifik namanya ialah Plectranthus rotundifolius atau 'org luar' panggil ubi kemili.. eks.. hahaha

ubi kemili nih hasil google tau.. kalu tak me mmg tau panggil ubi keling jew.. ooppss.. bukan ada niat nak menyinggung sensitiviti sesiapa yer.. maafkan sy jika ada yg terasa.. huhu

Kat umah nih.. hanya saya jew yg melayan ubi nih wlpun lepas makan mesti sy akan mengalami 'angin' satu badan.. hahaha.. kembung atau bloated uols.. kiki.. tp sebab suka sgt ku layan jua.. hahaha

Maman bila tgk me syok layan ubi tuh... dia tegur..


Mama makan ubi keling.. org suka makan ubi keling nnt jadi keling.. hahaha



Boleh anak ckp gitu..?? benggang ok.. sentap mama.. hahaha

so me pun jawab camni..

kalu mama jadi keling.. maman nnt ada ibu keling la.. hahaha.. padan muka maman




kiki.. terkena dia.. terus dtg menepek.. 

'takmo ibu keling la mama.. apa arrrrr'


ok.. drama budak darjah dua ngan ibunya.. hahaha


Ada yg ckp tuh ubi itik.. bukan yer.. ubi itik camnih yer..

hasil google.

ubi itik

Ubi2 nih mmg besh makan time ujan.. :P



8 comments:

NM03 said...

sedap weh..... biasanye time ujan pemes ubi ni kan

Kakcik Nur said...

Comel sangat ubinya...

kakcik tak tahu pula namanya ubi keling, kakcik cuma tahu ubi kemili. :)

Kesuma Angsana said...

mmg kalau balik kg en hubby kelantan , MIL mesti duk bagi ubi ni ... terbaik !

Tihara said...

akak panggil ubi kemili
masak dengan kari ikan kerapu sedap :)

Kakzakie said...

Oh... kakak tahulah Yana. Keluarga kakak panggil ubi kemili. Sebab org Johor memang panggil ubi kemili. Kalau singgah di Air Hitam, Johor mesti boleh jumpa ubi ini. Kakak baru beli minggu lepas masa balik dari jemputan kahwin...

Diana Rashid said...

Rupanya ada macam2 jenis ubi..yang saya tau ubi kayu,ubi kentang dan ubi keledek je..heheheh

Sherwieyna Muzzawer said...

Lawak nama ubi tu. Sebut ubi keling pun aku dah tergelak..hahaah.

Mar Mansor said...

Suka ubi goreng..sedap cicah sambal tumis..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...