Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, May 10, 2011

10 may dalam sejarah - 2

السلام عليکم


Terima Kasih kepadaNya... rahmat yg tak terhingga buat insan yg begitu kerdil ini...
Sakit yg tak terkata... tak mampu digambarkan... tapi ujian dari allah itu pasti...
dan rahmat darinya juga pasti...


Dengan melakukan pembedahan pada pertama kalinya... selepas hampir 3 minggu menunggu... dengan berkali2 berpuasa dan sabar menanti panggilan utk ke bilik bedah... akhirnya selamat melakukan pembedahan... pembedahan berlangsung selama hampir 6 jam dan aku ditempatkan di ICU selama satu hari... Di ICU aku ditidurkan tanpa sedar yang ibu dan adikku datang menjenguk... mereka risau selepas diberitahu aku harus dimasukkan ke ICU... sebenarnya prosedur biasa kerna aku baru menjalani pembedahan yg agak besar dan mereka harus memerhati aku sekiranya aku mengalami sebarang komplikasi terhadap pembedahanku... tumit kakiku diganti ngan tulang gantian buatan... jadi mereka risau tubuhku tak dapat nak menerima tulang gantian itu... 
lagipun mereka takut aku tak dapat menahan sakit selepas operation itu. 
[ faham tak bahasa kucar kacirku ini]

Selepas pulang dirumah... dan selepas 3 bulan... aku harus berjumpa balik doktor yg merawatku bagi memastikan tulangku bercamtum ngan baik... Kali ini selepas membuat x-ray... rupanya masih ada urat dibawah pelipat lututku putus dan ini menyebabkan aku tak dapat membengkokkan lulut di belah kaki kiriku.... dulu mmg kaki kiriku patah dipaha kiri... maka masa buat x-ray mula2 dulu kakiku mmg tak boleh dibengkok dan urat yg putus tu tak dapat nak detect... lagipun tumit kaki kanan masih sakit utk berpijak... kata doktor kakiku boleh menerima tulang gantian tu cuma masalahnya kaki kananku sudah teralih alignmentnya... faham tak... kaki kanan sudah senget... mungkin sebab masa eksiden dulu.. kaki kanan ku sudah terhimpit dan tertolak kedalam... jadi harus buat pembedahan kali kedua... utk membetulkan urat yg terputus dibelah kiri dan membetulkan alignment pengelangan kaki kananku... dan waktu yg terdekat yg ada adalah seminggu sebelum aidilfitri.... kalu tidak harus menunggu awal tahun 2008 pd bulan feb. 

so.... terpaksa buat jugak la... ingat nak raya dulu kan... [ada hati nak beraya walaupun kaki dan tangan berbalut kan... teruk ini org.. hhhaaa]

Operasi kali ini hanya dibuat separuh badan.... makanya aku sedar sepanjang doktor men'skru' kakiku... gerun sungguh wei.. tp aku dalam keadaan meniarap... jadinya hanya mendengar dan turut merasa gegar bila doktor 'skru' kaki ku... hhhhaaa... dan yg tak ialah masa dalam bilik bedah ialah sejuk giler.... 
aku ter ketar2 menahan sejuk... dok tahan ketar wei... ketar sejuk dan takut... hhhuuuu... pengalaman beb...

selepas pembedahan tuh... dua hari pastu boleh balik dah... tapi kena pantang makan lagi lah.... 
bila januari 2009 aku balik kl... aku sambung rawatan kat serdang... masa jumpa doktor tuh.. ada ke dia nak buat operation sekali lagi kat tumit aku... aduh... sungguh menakutkan... tak sanggup wei... aku tak nak lagi hidup menahan sakit dan juga mengharapkan bantuan org lagi... selama mana aku boleh tahan aku tahan.. takut jika buat operation lagi sekali aku terus takleh jalan lak... susah wei.. lagipun doktor tu masih muda.. sungguh berani dia.. rasa cam aku nih bahan eksperimen lak... suka-suka dia je kan...

Notakaki: pendedahan ini bukan utk meraih simpati atau nak burukkan sesiapa... 
hanya sekadar merakamkan memori kehidupanku.. pengalamanku... 
sakit... susah.. senang.... semuanya ujian Ilahi... 
Aku insyaallah redha dan masih bersyukur diberi peluang hidup utk 
merasai terus nikmat kehidupan dibumi Allah yg indah ini..
Doakan kekuatan... kesabaran... keredhaan... utk insan kerdil ini menghadapi kehidupan yg sememangnya mencabar dan berliku ini... hidup umpama roda... bila2 masa kita boleh dibawah dan juga mungkin akan diatas... bersyukur dengan apa yg ada dan berterima kasih pada pencipta kita.
Apa yg berlaku ada hikmah disebalik setiap kejadian... insyaallah.





 ♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

8 comments:

Suliana said...

hmm.. takut nya... so skrg rasa apa?? sakit lagi tak kaki tu?

mama maman said...

Mmg sakit lg... seumur hidup.. tp alhamdulillah still blh bergerak...:)

eelobor said...

10 mei.....(part 2)

Ardini Humaira said...

semoga cepat sembuh tau..

mama maman said...

Eelobor: ??? what u mean.?

mama maman said...

Ardini: insyaallah... doakan tau...

msredcheesecake said...

Mamayana,
Besar sungguh dugaan. Semoga kuat hadapinya dan kurang kesakitannya.

Take care...

Msred follow k...

mama maman said...

Msred: terima kasih kerna follow dan sudi jengah blog mama yana...

Dugaan macam2 dik.. cuma kita harus cuba kuat menghadapi hari mendatang...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...