Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, May 4, 2012

Zakat

Bolehkah orang miskin berzakat?


soalan:

BOLEHKAH seorang miskin itu memberikan zakat? Ini kerana, di dalam hadis ada digambarkan betapa ada sahabat nabi yang miskin juga ingin bersedekah. Harap dapat penjelasan.

Jawapan

Tahniah diucapkan bagi mereka yang miskin tetapi masih mahu mengeluarkan sedekah dan zakat. Mudah-mudahan Allah SWT mengurniakan mereka kekayaan harta dan jiwa agar mereka dapat melaksanakan ibadah zakat suatu masa nanti, Amin.

Sememangnya pada zaman Nabi Muhammad SAW dahulu, ramai para sahabat besar yang miskin. Misalnya Abu Hurairah, Salman al-Farisi, Ammar bin Yassir, Bilal bin Rabah dan dalam kalangan sahabat wanita, Ummu Sulaim adalah contoh ibu tunggal yang miskin.

Pernah berlaku, golongan ini merasa sedih kerana kemiskinan harta telah menghalangi mereka daripada bersedekah. Lalu mereka telah menemui Rasulullah SAW dan bertanya perihal amalan yang dapat dilakukan oleh orang-orang miskin seperti mereka.

Daripada Abu Dzar r.a. katanya: "Beberapa orang sahabat Nabi SAW pernah bertanya kepada baginda: "Kaum hartawan memperoleh pahala yang lebih banyak. Mereka solat seperti mana kami solat, berpuasa seperti mana kami berpuasa dan bersedekah dengan sisa harta mereka."

Jawab Rasulullah SAW: Bukankah Allah telah menjadikan berbagai macam cara untuk kamu bersedekah? Setiap kalimah tasbih adalah sedekah; setiap kalimah takbir adalah sedekah; setiap kalimah tahmid adalah sedekah; setiap kalimah tahlil adalah sedekah; amar makruf dan nahi mungkar (mengajak kepada kebaikan dan melarang kepada yang mungkar) adalah sedekah, (riwayat Bukhari)

Oleh itu, dalam hal ini memberikan sedekah tidak semestinya dengan harta. Sedekah boleh dilakukan dengan tenaga, kata-kata hatta dengan senyuman.

Ia berbeza dengan zakat, kerana zakat adalah ibadah fardu yang wajib memenuhi segala syaratnya. Hanya mereka yang memenuhi syarat wajib zakat sahaja, wajib mengeluarkan zakat hartanya.

Di dalam kitab Fiqh al-Manhaji as-Syafie dinyatakan: "Zakat bukanlah ibadat tubuh badan semata-mata, sehingga ia memerlukan syarat-syarat taklif, ataupun kewajipannya digugurkan disebabkan kurangnya kemampuan mukalaf," (hal. 417)

Maka, dalam hal ini orang yang tidak mempunyai harta yang mencapai paras minimum kekayaan dalam tempoh setahun (cukup nisab dan haul), maka tidaklah wajib berzakat.

Mereka sebaliknya perlu menggunakan harta yang dimiliki itu untuk memenuhi keperluan diri sendiri dan semua tanggungan nafkah yang wajib. Misalnya membeli makanan dan belanja pendidikan.

Jika seorang suami misalnya, dia wajib memastikan harta yang dimiliki itu dimanfaatkan untuk nafkah anak dan isterinya. Termasuklah kedua ibu bapanya jika mereka juga miskin.

Orang yang menanggung nafkah wajib ini, jika dengan berzakat itu menyebabkan tanggungan nafkah wajibnya pula terabai dan menderita, seperti menderita kelaparan; maka dia dianggap berdosa.

Maka, keutamaan ketika itu adalah untuk tanggungan wajibnya, misalnya membeli makanan untuk mereka. Maka, pada waktu itu adalah haram hukumnya jika dia masih mahu mengeluarkan zakat.

Hal ini adalah selaras dengan apa yang ditegaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran: Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang apakah yang perlu mereka infakkan (zakat), (maka) jawablah: apa-apa yang berlebih (daripada keperluan). (al-Baqarah: 219)

Sebab itulah, pada Hari Raya Aidilfitri misalnya, hanya orang-orang yang mempunyai makanan yang cukup untuk dirinya dari malam hari raya sehingga keesokan harinya sahaja yang wajib mengeluarkan zakat fitrah. Jika tiada makanan, bukan dia yang wajib berzakat; bahkan dia yang perlu menerima zakat. Inilah batas kefarduan yang ditetapkan oleh Islam.

Oleh itu, kesimpulannya bagi orang-orang miskin, utamakanlah sedekah sunat kerana sedekah tidak mempunyai syarat wajib ke atasnya. Bahkan sedekah boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Memberi seringgit dua ke dalam tabung masjid pada setiap minggu boleh dianggap sedekah, dan ia tidaklah membebankan.

Abu Mas'ud r.a pernah menyatakan: Kami diperintahkan (oleh) Rasulullah SAW supaya bersedekah, sedangkan kami hanya (bekerja) sebagai pekerja kasar atau kuli. Namun Abu 'Uqail bersedekah setengah gantang. Kemudian yang lain-lain mengikutinya dengan menyedekahkan apa saja, namun lebih banyak daripada itu, (riwayat Muslim)

Memberikan zakat hanyalah terbeban kepada orang-orang kaya. Oleh itu, orang-orang miskin yang mahukan pahala berzakat, hendaklah berusaha dengan lebih gigih agar mendapat harta dan kelak mampu pula mengeluarkan zakatnya.

Sabda Nabi SAW: Setiap Muslim wajib bersedekah (berzakat). Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau dia tidak memiliki sesuatu?" Nabi SAW menjawab: " (Hendaklah dia) bekerja dengan kebolehan tangannya untuk faedah bagi dirinya lalu bersedekah (berzakat). (riwayat Bukhari dan Muslim).

Wallahua'lam.


sumber: email.






Terus lekat dan melekat dengan Mama Yana Blog smpi bila-bila tau...


muah... muah.. ;)



****************************



10 comments:

Kakzakie Purvit said...

Islam memberi kemudahan pada umatnya. Kalau miskin lebih baik utamakan yg penting dulu... boleh saja beramal dgn cara lain seperti tenaga dan ilmu yg ada...

Hanis Azla said...

islam itu amat indah.. juga amat mudah untuk umatnya beroleh pahala dan kebaikna utk diri sendiri dan orang lain.. semoga hidup dan mati kita sentiasa di dalam islam..

Misz-ella said...

Islam itu indah. Berzakat harta hanya buat yang memilikinya secara belebihan shj. Buat yang tidak memiliki, tidak ada dan mereka2 layak menerima zakat, amal jariah dtg dgn berbagai cara.

maya amir said...

islam itu mudah kan.. mudah nak dpt pahala..berniat yang baik jek dah tercatat pahalanye:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

indah nya Islam..
bagusnye Sahabat2 Nabi S.A.W..
berlumba2 utk buat kebaikan..
semoga kita di beri kekuatan utk ikut mcm mereka..
walaupun sedikit..

Kakcik Seroja said...

Kadangkala kita sengaja mencari2 alasan untuk tidak bersedekah. Ruginya kita, kan? :(

che mid said...

ayuh terus bersedekah dengan zikir...subhanallah walhamdulillah walaila haillallah wallahuakbar..

ahkakbatik said...

semoga dgn peredaran zaman materiaistic ni masih ramai yg punyai kesedaran berzakat... insyaAllah

eelobor said...

jgn lupa sedekahkan senyuman anda kalau2 terjumpa kat luar yer....

aku budak klang said...

tetapi zaman skrg ni terlalu ramai org yg terleka dgn harta dan anak2 mereka....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...