Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, March 24, 2011

m.a.l.a.s



Salam

Bila dah malas besar berjela2... keja hanya melepaskan batuk ditangga... semuanya harus diarah... harus dikejar...

Apa sebenarnya tugas sebagai pembantu rumah aka bibik... bukankah mengurusi rumah dan mengurusi anak2 kecil.... perlukah lagi harus diarah2 walaupun dah keja dah dekat 2 tahun..???

Pada suatu hari..... [kesah sudah berminggu lepas] My MIL mengeluh... katanya bibik malas sungguh... keja rumah harus diawasi atau diarah... budak2 yg patut diawasi pun dia buat tak nampak... sedangkan budak2 lelaki bertiga tu ngah main air kat dapur sambil buat bising... tak logik kalu dia tak dengan sebab bibik hanya duduk dlm dekatnya mereka... bila ditanya dengar tak suara budak2 bising main air?? dia (bibik) jawab dengar. aduh....cemana tuh... seciter..seciter..

MIL tak suka la nak marah2 pasal bibik nih bukan la bibik MIL... ni bibik anak MIL aka anak aka ipar dan birasku empunya. Tapi bibik nih mmg dihantar tiap2 hari berkerja ke rumah MIL utk diawasi MIL sebab budak2 kecil lagi [range umur 6-4 thn] tak harap la dibiarkan ngan bibik je kat rumah... mcm2 boleh jadikan... sambil2 blh la bibik tolong MIL yg dah tua nih mengemas2 rumah kan... Memasak mmg tidak la bibik nih... org indo kan... lagipun mmg dia tak pandai masak pun... [tak selera kalu bibik masak... takut masuk apa2 kan]

Budak2 pun tengah nakal kan.... bab mengemas rumah pun mmg menjadi hal yg besar la... budak2 nih kekadang main air la... main mainan la... dapat bedak pun boleh jadi mainan... habis putih la sofa wan dia... hhhaaa... dapat tisu pun boleh jadi mainan... habis berkotak2 la kalu dibiarkan...
masalahnya bibik buat2 tak nampak je... dia gamaknya nak betul2 bersepah dan ada org jatuh baru nak kemas.... stress MIL pasal kekadang bila dah petang bila anak @ biras dtg ambik mereka.. rumah akan dibiarkan sepah gitu je... tak pasal2 la org tua tu lak mengemas... hhhaaaa.... harapkan org lain takde la kan....

Dah la wei... sekadar cerita utk melepaskan kebengangan MIL je... cuma bila dia mengadu.. kita pun turut bengang sekali kan....

Ps: mama yana tak mampu nak ada bibik.....

2 comments:

Kakzakie said...

Bulan 11 ni akan genap kakak tak berbibik. Ada bibik memang nasib. Kalau yg baik beruntung, tapi sebaliknya memang menyakitkan....

mama maman said...

tu la pasal kak... menyampah sungguh... kekadang bila tegur dia buat muka la... jeling la... duduk baca paper je...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...