Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, November 1, 2011

10 Sifat Orang Yang Kreatif



10 Sifat Orang Yang Kreatif

Menurut Mihaly Csikszentmihalyi, seorang pakar kreatif yangg telah 30 tahun meneliti kehidupan orang-orang kreatif, kesalahfahaman dalam menghadapi mereka sering timbul kerana pada dasarnya individu yang kreatif memang memiliki kepribadian yang lebih kompleks dibanding orang lain. Jika keperibadian manusia biasa pada umumnya memiliki kecenderungan ke arah tertentu, maka keperibadian orang kreatif terdiri dari sifat-sifat berlawanan yang terus-menerus “berlaku konflik”, tapi di sisi lain juga hidup berdampingan dalam satu tubuh. Apa saja sifat-sifat kontradiktif mereka?
 
Orang-orang kreatif memiliki energi yang tinggi, tapi mereka juga perlu waktu lama untuk beristirahat. Mereka tahan berkonsentrasi dalam waktu yang lama tanpa merasa jenuh, lapar, atau gatal-gatal karena belum mandi. Tapi begitu sudah selesai, mereka juga bisa menghabiskan waktu berhari-hari untuk mengisi kembali tenaga mereka yang hilang; Di mata orang luar, mereka seperti orang termalas di dunia. Jangan pelik jika orang seperti ini menghabiskan masa bercuti atau mengembara jika kena pada waktunya- selesai sesuatu tugas yang berat
 
Orang-orang kreatif pada umumnya juga cerdas, tapi mereka tidak segan-segan untuk berpikir ala seakan bodoh-bodoh dalam memandang persoalan.Ada kalanya kita ketawa dan terpaku dengan idea bodoh seseorang, mereka memulai pemecahan masalah dengan berpikir divergen: Mengeluarkan sebanyak mungkin dan keseragaman mungkin idea yang terpikir, tak peduli samada idea tersebut kelihatan bodoh atau menjadi bahan jenaka.
 
Orang-orang kreatif adalah orang yang playful, tapi mereka juga penuh disiplin dan ketekunan.Tidak seperti dewasa lain yang melihat dunia dengan kacamata seorang-serius, orang-orang kreatif memandang peminat mereka seperti rakan untuk gembira. Mereka melakukan pekerjaannya dengan begitu dedikasi sehingga terkesan seperti sedang bermain-main, padahal sebenarnya mereka juga bekerja keras mewujudkan dunianya.
 
Fikiran orang-orang kreatif selalu penuh imaginasi, optimis dan fantasi, tapi mereka juga tak lupa untuk tetap kembali ke realiti.Mereka mampu mengeluarkan idea-idea gila yang belum pernah tercetus oleh 6 juta manusia lain, tapi yang membuat mereka bukan sekadar bermimpi di siang hari adalah usaha mereka untuk menerobos dunia khayalan mereka dengan kenyataan sehingga orang lain mampu mengikut dan mengerti serta menikmatinya bersama.
 
Orang-orang kreatif cenderung bersifat introvert dan ekstrovert. Pada kebanyakan orang lain, biasanya ada satu sifat yang cenderung lebih mendominasi perilakunya sehari-hari, tapi kedua sifat itu tampaknya muncul dalam posisi yang setara pada orang-orang kreatif. Mereka sangat menikmati baik pergaulan dengan orang lain (terutama dengan orang-orang kreatif lain yang satu hobi) mahupun bersendiri ketika mengerjakan sesuatu.
 
Orang-orang kreatif biasanya rendah hati, namun juga bangga akan pencapaiannya. Mereka sadar bahawa idea-idea mereka tidak muncul begitu saja, melainkan hasil olahan inspirasi dan pengetahuan yang diperoleh dari lingkungan dan tokoh-tokoh kreatif yang menjadi aspirasi mereka. Mereka juga fokus pada rencana masa depan atau pekerjaan saat ini sehingga prestasi di masa lalu tidak sebegitu berertinya bagi mereka.
 
Orang-orang kreatif adalah androgini; Mereka melangkau batas-batas yang kaku dari stereotaip jantina mereka. Laki-laki yang kreatif biasanya lebih sensitif dan kurang agresif dibanding laki-laki lain yang tidak begitu kreatif, sementara perempuan yang kreatif juga lebih dominan dan ‘keras’ berbanding perempuan pada umumnya.
 
Orang-orang kreatif adalah pemberontak, tapi pada saat yang sama mereka tetap menghargai tradisi lama. Tentu sulit menyematkan nilai kreativiti pada sebuah teori atau karya yang tidak mengandungi sesuatu yang baru, tapi orang-orang kreatif tidak ingin membuat sesuatu yang sekadar berbeda dari yang sudah ada; Ada unsur ‘pembaikan’ atau ‘peningkatan’ yang harus dipenuhi, dan itu hanya mampu dilakukan setelah orang-orang kreatif cukup memahami aturan-aturan dan batasannya.
 
Orang-orang kreatif sangat bersemangat mendalami pekerjaannya, tapi mereka juga sangat objektif menilai hasilnya.Tanpa hasrat yang menggunung, mereka mungkin sudah menyerah kalah sebelum sempat mewujudkan idea kreatif mereka, tapi mereka juga tidak dapat menghasilkan sesuatu yang benar-benar hebat tanpa kemampuan/kebolehan untuk mengkritik diri dan karya sendiri habis-habisan.
 
Orang-orang kreatif pada umumnya lebih terbuka terhadap hal-hal baru dan sensitif pada lingkungan. Sifat ini menyenangkan mereka (karena mendukung proses kreatif), tapi juga membuat mereka sering gelisah -bahkan menderita. Sesuatu yang tidak menguntungkan di sekitar mereka, kritikan dan cemuhan terhadap hasil karya, atau pencapaian yang tidak dihargai sebagaimana mestinya, hal-hal ini mengganggu orang kreatif lebih dari orang biasa dan menyebabkan orang kreatif ini bergerak sendirian.



sumber: email.

**Kreatifkah kita....?? susah juga nak tahu kit nih kreatif atau tidak... kannn..^_^



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

****************************

10 comments:

Citarasa Rinduan said...

selamat tengahari mama yana..

wah.. mmg kreatif bila baca entry ini..

lagilah bahasa pun banyak yang baru2. boleh belajar...

thanks syer ya

mama maman said...

Ayu: slm tghhari jugak buat ayu dan CR.. hhheee

masih nak cr gali erti kreatif nih..:)

ajumohit said...

selalunya si ibu kreatif berbanding bapa, slalu buat magik utk anak2 even anak merengek nk sesuatu di tgh mlm kan?

Siti Asiah said...

mesti MAMAYANA orang yg kreatif kan...:)

Ann Huda (Ate) said...

Ate tak kreatif langsung walaupun antara fakta di atas terdapat pada Ate. Ate suka org kreatif.

mama maman said...

AJU: ibu mmg kena kreatif ngan anak2.. kalu tak anak2 memberontak je..:)

mama maman said...

Siti Asiah: sy nih tak kratif la.. tp kekadang suka paksa jadi kreatif..:)

mama maman said...
This comment has been removed by the author.
mama maman said...

Ate: sama la kita.. sy merasakan sy nih jauh dr kreatif lg.. hheee

nabila faryzza said...

selalunya perempuan lagi kreatif dari lelaki. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...