Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, November 17, 2011

Bahagiakah Perkahwinan Hanya Kerana Cinta?

Subject : Bahagiakah Perkahwinan Hanya Kerana Cinta?

Barangkali kisah ini boleh menjadi renungan bagi kita, terutamanya yang ingin berumah tangga :

Alkisah, seorang pemuda miskin bernama Jamil, berasal dari Benut, Pontian.

Keluarganya hanyalah keluarga sederhana, Tidaklah disebut miskin. Ayahnya sehari-hari bekerja sebagai tukang jahit di kampungnya. Karena kegigihannya, Jamil berjaya melanjutkan pelajaran hingga ke UTM walaupun dengan perbelanjaan seadanya.

Semasa semester 3 di kampus, Jamil jatuh hati pada seorang gadis bernama Ayu Sofea, juga sama-sama kuliah di fakulti yang sama. Ayu adalah putri seorang tokoh korporat ternama di daerah Johor Bahru dan juga masih keturunan diraja. Walaupun secara ekonomi, mereka jauh berbeza,namun itu tidak menghalang keduanya untuk saling mencintai.

Ayah Ayu yang mengetahui putrinya begitu mencintai pemuda dari keturunan biasa, tak mampu mencegah gelora cinta putrinya. Maka setelah keduanya lulus, pernikahan keduanyapun diselenggarakan dengan meriah.

Pesta besar-besaran diadakan untuk mengiringi pernikahan. Ayah Jamil yang tak punya banyak harta, hanya dapat memberikan bantuan sumbangan pakaian, langsir, sarung bantal, yang semuanya dibuat dan dijahit sendiri khas untuk pernikahan anaknya.

Bahagiakah Ayu bersanding dengan Jamil?

Ternyata kebahagiaan mereka tidak berlangsung lama. Tibalah saatnya malam pengantin tiba. Mereka berduapun memasuki peraduan dengan bahagia.

Namun,ketika Jamil membuka pakaiannya dan tinggal hanya memakai seluar dalam, berteriaklah Ayu dengan kuat, sebelum akhirnya pengsan tak sedarkan diri. Jamil masih dalam kebingungan dan tidak tahu kenapa isterinya histeria dan pengsan. Dilihatnya seluar dalam yang dipakai.

Aduh!!! Jamil lupa yang seluar dalam itu dijahit oleh ayahnya, dibuat dari kain bekas bungkus tepung gandum. Di tengah seluar dalam itu masih terpampang jelas tulisan, "BERAT BERSIH 25 KG". Sudah tentu Ayu terus pengsan melihatnya. Ayu tidak dapat membayangkan seberapa besar isinya dengan berat sebegitu.

Serius sangat membacanya... muhahahahah...ha... ha... ha....!!











**Realiti hidup kekadang memerlukan material utk hidup lebih bahagia.. ^_^

Dah...dah... gi buat keja sana... hhhhaaaa


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...

****************************

8 comments:

makdara TERdiva said...

kahwin dulu baru cinta mesti manis rasanya.. :D

miloais said...

penah baca kisah ni
long time ago...

jap... iols tag uols ye…

http://miloaiskurangmanis.blogspot.com/2011/11/tag-dari-cik-anaa.html

~ yus ~ said...

adeh! sabor ajelah....huhuhu

msredcheesecake said...

Serius gila muka msred baca... Sekali ending dia.... Grrrr..... Terkena sudah... Hheee

Ardini Humaira said...

wuarghhhhhh gelak sakan dni baca. haha... adoyai sian ayu :p

eelobor said...

huhuhu.... jamil nie, orang suh gi belajar dia gi dok ngorat aweks. apa la nak jadi ngan jamil nih....

p/s: teringat lak kisah masa belajar dulu2.... saya tak pernah lak ngorat mana2 aweks....

wan habibah said...

ekekekekeek... tp mcm pernah baca lah dulu2...

wahida said...

adoi la...besarnya...25 kg tu..kehkeh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...