Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, November 1, 2011

2 budak pecah 26 rumah jiran | Diam-diam makan dalam



2 budak pecah 26 rumah jiran
         
PUTRAJAYA: Usia mereka baru tujuh dan lapan tahun, tetapi bijak mengatur strategi serta menjadi dalang aktiviti pecah rumah membabitkan 26 rumah jirannya di Blok D Apartmen Fasa 4C Kuarters Kerajaan, Presint 8, di sini, sejak enam bulan lalu.

Bagaimanapun, kegiatan dua sahabat baik itu terbongkar selepas memulangkan cakera padat (CD) yang dicuri kepada rakan sepermainan mereka yang juga anak mangsa pecah rumah yang tinggal di blok sama. Kedua-dua pencuri cilik itu ditahan di rumah masing-masing pada jam 5.40 dan 6.30 petang, Jumaat lalu, selepas dipercayai mencuri wang RM350 dan sebuah telefon bimbit Sony Ericsson milik bapa rakan mereka.

Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Polis Abdul Razak Abd Majid, berkata kanak-kanak itu mengaku memecah masuk rumah jiran ketika penghuninya tiada di rumah menggunakan kunci yang disorokkan penghuni di dalam kasut.

“Mereka masuk ke dalam rumah terbabit menggunakan kunci yang dijumpai dan mengambil apa saja barang disukai.

“Malah, suspek juga ponteng sekolah untuk melakukan kegiatan terbabit terutama ketika penghuni keluar bekerja,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Putrajaya di sini, semalam. Abdul Razak berkata, hasil pemeriksaan di rumah suspek, polis menemui pelbagai barangan berharga termasuk dua kasut yang dibeli dari wang curi, jam tangan Casio, topi, pemacu pena (pendrive), wang RM14 dan telefon bimbit. “Barangan yang ditemui itu dipercayai tidak sempat dijual, malah kami difahamkan terdapat beberapa barangan yang sudah dipulangkan kepada pemiliknya oleh ibu bapa mereka selepas mendapati ia bukan kepunyaan mereka,” katanya.

Menurutnya, kes berkenaan akan dirujuk kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan pihak sekolah untuk memberikan kaunseling serta nasihat kepada kanak-kanak terbabit.

“Kami bimbang dengan usia yang muda mereka sudah pandai mencuri. Kami tidak mahu kegiatan mereka berterusan kerana tindakan itu akan menghancurkan masa depan kanak-kanak itu. “Difahamkan, ibu bapa kanak-kanak itu tahu kegiatan anak mereka. Justeru, kami menasihati ibu bapa lain supaya prihatin dan peka tingkah laku anak mereka,” katanya.

Abdul Razak berkata, secara purata setiap bulan polis menerima lapan kes membabitkan pecah rumah penduduk di sini. “Kami menasihati penduduk di Putrajaya supaya tidak sesekali meletakkan kunci di dalam kasut ketika meninggalkan rumah. “Perbuatan ini sering dilakukan penduduk di sini kerana mahu memudahkan anak mereka sekiranya pulang dari sekolah, tetapi ia menjadikan kediaman mereka sasaran penjenayah,” katanya.

sumber : SINI

************************************************
Notakaki: minta dijauhkan anak kita terjebak ngan kesalahan sebegini.. takut dah menjadi tabiat.. mencari jalan singkat utk peroleh benda mengikut kehendak nafsu... Nak disalahkan siapa..??


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 
**************************************************

12 comments:

NM02 said...

Allah... kecik2 dah terer, besar esok lagi la super duper lincahnyer

minta jauh dari anak2 kita

~ yus ~ said...

ibu bapa kanak2 itu tahu??

takde tindakan dari mereka untuk mencegah??

aduhaiii!!

mama maman said...

NMO2: tuh yg memeningkan hati ibu spt kita nih kan... mmg gerun sungguh.. diluar fikiran mama sbenarnya.. hhhuuu..

jauhkan lah musibah sebegini..

mama maman said...

yus: speechless sungguh kan.. mungkin mrk tgh mencuba mengatasi masalah itu.. tp dah terlewat..

Dalila Hamid said...

dela pernah ada pgalaman camni... budak sek rendah india... kesian ingt irg susah... hbis hilang h.fon 4 bijik kt ofice ni...start dari situ office pasang CCTV terus..

wan habibah said...

tak terkata sungguh.. makin teruk budak2 skrg..

Kakzakie said...

Kesian betul kecik-kecik dah jahat (bukan nakal nie) mak-ayah mereka mesti sedih berganda kan...

mama maman said...

Dalila : mrk nak dpt benda ngan cara senang.. camtu je la gayanya.. bagus juga psg cctv.. boleh elak org mencuri lagi..:)

mama maman said...

wan : mmg tak terkata.. nih kreatif tak dtg untung nih kan..:)

mama maman said...

kakzakie: jika la sy jd ibu anak2 gitu.. mmg stress dan sedih.. bijak dengan cara salah.. risau akan masa depan anak2 gini..

minta jauh yg tuhan jika nak diduga begini skali..

che mid said...

Salam, memang terkejut bila tengook berita tv. semakin lama nampaknya semakin mencabar mendidik anak-anak, apa nak jadi 10 tahun lagi..

mama maman said...

cm: mencabar kan nak mendidik anak2 zaman skrg.. kreatif tak bertempat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...