Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, November 15, 2011

Hati ibu tersayat | Maman jangan ulang ye..




Salam..

Semalam kisah yg happy dalam hidup mama.. ari nih.. kisah sentap lak.. menyakitkan sungguh.. cite yg realiti bukan fantasi....cite nih boleh je didiamkan dan dipendamkan dalam hati mama tp terasa seakan tak jujur pulak dengan diri sendiri.. cite benda baik2 je.. yg buruk2 sembunyi... sedangkan kita nih insan lemah yg penuh ngan kekurangan....Tertanya2 apakah jalan terbaik utk memastikan tindakan maman tidak berulang lagi.. dan tak mau maman bertindak diluar jangkaan kami lagi..

Macam biasa, mama balik lewat dan papa dah ambik maman dari umah MIL.. balik2 tuh terus tapau makanan terus sebab hujan lebat semalam.. jadi sudah lewat ditambahkan jem jalanraya..

Balik disambut ngan gurau senda antara mama ngan maman.. seronok kan balik-balik disambut ngan gelak anak... senang hati dia tak tidur lagi.. selalunya dah tidur dah..

Dia sibuk tunjukkan buku sekolah dia.. sambil2 tuh suruh dia buat keja yg tak siap dalam buku tuh.. walaupun buku dah dipulangkan utk tatapan ibubapa tentang hasil keja anak2... mama suruh gak dia siapkan apa yg tak siap.. maman nih mmg sukar nak suruh dia buat keja sekolah, banyak main2 tau..

menulisnya jap je.. mengaler je lobih...


Selepas dah kemas buku2 dia... mama tengok dia dok main ngan pencil.. banyak pulak pencil tuh.. kami tak pernah tengok pencil nih sebelum nih... Kami tanya la dia dapat dr mana pencil tuh... kami terkejut sungguh... Maman ngan muka serba salah nak sembunyikan pencil tuh.. dia main2 cam sembunyi2 dr kami... apa lagi kan.. kami soal la.. dia takleh jawab.. dia sibuk dok cakap dia nak fikir dulu... sakit tak hati..??

Kami dok suspect dia curi dari sekolah/kawan2/sepupu dia... tp jawapannya menyakitkan hati..

"maman nak fikir dulu... jap la.." boleh..?? sakitnya hati...

ni mama minta dr tangan dia dan snap.. ada 6btg pencil tau..
ada sebatang lagi.. dia kata kawan dia bagi.. yg tuh jenis lain dr yg ini...

Mungkin bagi sesetengah org kami nih melampau.. tp tandatanya dari kami tak terjawab.. kami taknak anak kami jadi anak yg suka mencuri, mengambil harta org sukasuki dan akhirnya menjadi org tak berguna.. Dari kecik kena pantau kan... lagi la kami nih anak sorang je.. dia la racun dia la madu...

Lastly, mama suspect dia ambik dr sekolah, dan mama terangkan kat dia apa kesalahan dia.. mencuri itu salah, mengambil hak org jugak salah, kena minta izin dulu hatta dr mama atau papa.. jika benar takde pencil jangan nak minta dr org.. minta dr mak bapak yg bernyawa lagi nih... emo sungguh anak camni...

Susah nak tau kebenaran sebab dia tak reti nak cerita.. kena buli ke... ke pembuli..??

Mama suruh dia pulangkan kat cikgu... cakap minta maaf sebab ambik pencil tuh.. nnt tengahari nnt mama sendiri nak call cikgu jugak... nak tau dia buat tak apa mama ajar..



**Masa mama buat susu utk dia, dia boleh lak ckp.. kawan dia yg bagi kat dia.. kawan dia ambik kat meja cikgu.. hhhuuuu... anak..anak.. sungguh memeningkan... sungguh mencabar menjadi ibu dan bapa nih ye.. sabar je la.. minta2 tak berulang la wei.. seakan nak gugur jantung memikirkan hal anak..

Maman.. mama sy kamu sangat2...hhhuuu... jgn buat mama camni... mama sedih sgt..




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

4 comments:

Suliana said...

sabar la kak.. budak2 kan, may be dia tak faham apa kesannya..

mama maman said...

su: tuh la kan... kekadang sakit sgt hati.. minta2 takde la dia buat lg.. hhhuuu

ziana said...

Kesiannya dia... Bukan sengaja tu.. mungkin terambilll..budak-budak kan singkat akalnya..sedihhhh saya baca..

mama maman said...

ziana: masalahnya.. susah sgtkah nak ckp.. berdolak dalih.. geram tau.. mmg tau kot2 dia terambik tp terambik smpi 6-7 btg pencil..?? tuh yg tertanya2 tuh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...