Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, April 29, 2011

Cantiknya Dia

السلام عليکم






Jika seorang lelaki memiliki isteri yang cantik, biasanya timbul perasaan ujub dan sombong. Kemana-mana ketika jalan berdua, ia akan merasa bangga sehingga mendabik dada....Lelaki itu akan berkata dalam hatinya, “emmm cantiknya isteri aku.” kemudian ia akan melirik-lirik memperhatikan siapa saja yang memperhatikan isterinya. Semakin bangga dan seronok ketika isteri banyak diperhatikan orang dengan kagum dan terpesona oleh orang lain.

Bagaikan boneka cantik, kemana pun ia pergi, siisteri akan dibawa, dengan rasa bangganya. ia akan tunjukkan pada kenalannya dalam setiap pertemuan atau pesta. Seakan-akan ketikaitu ia berkata, “ini dia isteriku, cantik ‘kan? Kalau cari isteri seperti isteri aku. ada class gitu.

Dia tak tahu bahawa isteri cantik adalah ujian yang berat. Lebih-lebih jika wajah suami tidak kacak. Isteri pasti selalu mendapat bisikan syaitan, “sayakan cantik, saya mudah mendapatkan lelaki tampan dan kaya, apa lagi suami yang ada kekurangan dan tidak mampu memenuhi segala keinginannya dari segi material, akan terlintas rasa penyelasalan, dan juga sekiranya suami itu merupakan pilihan keluarga. Akhirnya pelbagai kelemahan dan keburukan akan dicari. Apatahlagi sekiranya terjumpa lelaki yang lebih mempesonakannya. Isteri akan mulai melayani suami dengan setengah hati ( tanpa sepenuh jiwa). Yang mana akhirnya suami diperlakukan sepertibudak suruhan .Permintaan cerai tidak mustahil terlontar dari siisteri cantik ini.
Sekiranya kita lihat keadaan sekarang ada isteri yang berlaku curang, mempunyai kekasihgelap yang lebih menjijikan membuat hubungan terlarang dengan lelaki lain. Mereka begitusenang mempunyai kekasih gelap malah ada yang terang-terang melakukannya tanpa rasamalu atau bersalah. Cuba bayangkan sebagai seorang islam, adakah sanggup bermaian,menyentuh dan memakan daging babi dengan sengaja dan terang-terang?....
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud; “Janganlah kalian menikahi wanita hanya kerana kecantikannya semata-mata , boleh jadi kecantikannya itu akan membawa kehancuran”
(HR Abu Dawud dan Tirmidzi).

"Jauhi oleh kalian rumput hijau yang berada di tempat yang kotor. 'Mereka bertanya,'Apa yang dimaksud rumput hijau yang berada di tempat yang kotor itu, wahai Rasulullah?' Beliau menjawab, 'Yaitu wanita yang sangat cantik yang tumbuh (berkembang) di tempat yang tidak baik."
(HR ad-Daruquthni, Askari dan Ibnu Adi).


sumber: email.



[betulkah..????]


Notakaki: malangkah wanita jika ditakdirkan cantik..??


♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



6 comments:

Miss Izah Mohamed said...

tak semestinya kan.. bergantung pd hati masing-masing...

abis tu, kalau perempuan yang dianiaya lak camne?

mama maman aka yana said...

kita manusia yg lemah.. mungkin berulang kali tersilap... tp rasanya takleh la disalahkan kecantikkan rupa paras punca segala masalah kan... renungkan dan selamat beramal... hhheee...

eelobor said...

ye ker?

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

bagi akak rupe paras cukup sifat2 nyer sudah memadai dan biar ler yg berilmu sikit...yg penting poket mesti penuh.

mama maman aka yana said...

eelobor: ye kot.. hheee

mama maman aka yana said...

BBB: kekadang sederhana itu lebih baik kan...:)

poket kena ada isi.. kalu tak susah gak kan...hhheee

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...