Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, April 12, 2011

Kawan-Kawa​n

السلام عليکم



Kawan Kawan

Bukanya senang nak cari kawan yang baik
Bukan senang juga nak jadi kawan yang baik
Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya
Kawan yang baik tak pernah cemburu dgn kejayaan kawan baiknya
Sebaliknya kawan yg baiklah yg paling banyak menbantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan
Kawan yg baik tak pernah mempengarui kawan baiknya utk membuat perkara yg buruk dan sia-sia
Kawan yg baik adalah org yg selalu menasihati kawan baiknya utk berbuat kebaikan
Kawan yg baik adalah org pertama yg akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yg tidak dapat diluahkan kepada kawan biasa
Kawan baik tak pernah memaksa kawan baiknya utk sentiasa berada disisinya
Kawan yg baik tak pernah melarang kawan baiknya utk berkawan dgn kawan baik
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yg paling baik utk kawan baiknya
Kawan yg baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagian kawan baiknya di dunia dan di akhirat didalam doanya

Kita adalah kawan yg baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna
Kita adalah kawan baik jika kita menjadi kawan yg baik kepada kawan baik kita
Kita bukanlah kawan yg baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita,kerana kawan yg baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya
Kita bukanlah kawan yg baik jika kita tidak memberitahu perkara yg baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yg baik akan selalu menyampaikan perkara yg baik kepada kawan baiknya
Kawan yg baik akan memanjangkan naskah ini kepada kawan-kawanya, bukan kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi utk menjadi pedoman oleh kawan-kawanya supaya dapat menjadi kawan baik kepada kawan baiknya
Dan kalau kita nak dapat kawan baik yg baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yg baik...kepada kawan baik kita.
Dan semoga kita menjadi kawan baik yg baik...!!!!! !
Amin Yarabbil Alamin.

sumber: email.



♥Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!♥



 

6 comments:

wahida said...

mmg susah nak carik kawan baik...saya pun ada sorang je kwn baik sbb saya susah nak percayakan org, sbb pernah kena tikam belakang dulu...huhu...

Kakzakie said...

Kalau boleh memang hendak yang baik-baik sebab kakak pun tak tahu kakak ini seorg kawan yg baik atau sebaliknya untuk dijadikan kawan baik....

mama maman said...

Wahida: mmg susah nak jumpa kawan baik yg betul2 baik....
kejadian seperti itu rasanya dah berulang2 kali berlaku dlm hidup sy... mungkin sy jenis yg 'lurus' gamaknya... atau jenis 'tak suka lawan atau tak pandai lawan'...:)

mama maman said...

Kakzakie: sy pun terfikir sama mcm akak... kekadang frust... buat baik pun org balas jahat... tu yg kekadang malas nak baik ngan org... sy ni jenis cepat kesian ngan org...

eelobor said...

saya setuju ngan pandangan mama maman, memang susah kita nak mencari kawan baik. sebab saya pun pernah ada gak dulu, tapi kehilangan sudah. huhuhuhu....

mama maman said...

kehilangan kawan baik..?? sudah pasti pedih kan..?? sy juga pernah merasainya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...