Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Thursday, January 5, 2012

Renungan Jiwa




Salam...^_^

Kita sesama kita melalui proses kehidupan yg mungkin hampir sama atau mungkin jauh berbeza.. Kehidupan sekarang pun mungkin juga berbeza setiap orang..

Jadi mengapa harus suka berfikiran tertutup.. mengapa harus membuka mata utk mencari kesilapan orang dan terus-terus mengutuk dan mengata. Jika benar dia silap, maka tegur la dengan cara berhemah.. kata banyak ilmu.. takkan cara berhemah pun tak reti..=)

Mungkin kita berpeluang belajar tinggi2, punya ijazah berjela2, master berjela2, prof berjela2.. tapi jika dalam kehidupan bersosial kita gagal, rasanya tak guna. Mengapa memandang insan2 yg tiada ijazah, master atau mungkin bekerja bergaji tahap2 cukup2 makan je... memandang hanya sebelah mata, seakan dia tiada erti/harga. Dia juga manusia, punya perasaan, harga diri. Mengapa mengecilkan dia sekecil2nya.. Siapa kita.?? Pernahkah kamu berfikir jika kamu diletakkan ditempatnya. Islam sendiri tidak pernah mengajar kita utk memilih bulu. Jadi mengapa harus memilih bulu.. Apa bila berbaik2 dengan kalangan yg miskin harta nih boleh mengurangkan angka2 rm dlm akaun bank kita..?? Menjatuhkan maruah diri, atau terasa diri hina jika bergaul dengan mereka..??

Mungkin kita diduga dengan kehidupan yg penuh kesenangan, mungkin mereka diduga dengan kehidupan penuh kesusahan..

Dengan harta boleh buat diri disanjung, dengan harta boleh buat diri dikeji.
Apa salahnya jika dilembutkan kata, dibibir diukirkan senyuman mesra, ramah tamah walaupun mereka serba kekurangan harta, bukan mereka meminta harta, cuma mereka mahu mereka juga dihormati. Salahkah hormat menghormati sesama insan...??



**Luahan hati insan pada mama yg terasa mereka tidak dihormati hanya kerana mereka kurang harta...

Kata mama..:**Harta banyak bukan nanti dihintung utk masuk syurga...

**Jgn suka sombong, nnt masuk lombong...



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

5 comments:

sue zainun said...

betul2 nanti masuk lombong sape yg susah diri sendiri jugak..kan mama..hehe

Kakzakie said...

Rugi jadi org sombong. Di dunia org tak suka di akhirat dihitung lagi. Rugi dunia & akhirat..

Ardini Humaira said...

takmo sombong takut masuk lombong :D

mama maman said...

@sue zainun:
msk lomnong taknak tolong.. hahaha

@kakzakie:
minta2 kita tergolong org ramah tamah ye kak..:)
taknak rugi

miloais milo said...

kadang2 manusia ni mudah lupa diri...
tu pasal lah bila nampak orang yg kurang dari dia
pandang tak pandang aje...

gamaknya yakin - harta yg ada boleh bawak masuk lubang kubur...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...