Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, February 10, 2012

TREND LETAK ANAK PATUNG Di BUMPER KERETA




TREND LETAK ANAK PATUNG Di BUMPER KERETA


Saya teringat suatu perbualan dengan abang saudara saya semasa traffic jam di lebuhraya baru-baru ni. Pelbagai jenis kereta lalu melepasi kami dan abang saudara sy pun bertanya,

“Ha kau tahu tak, kenapa orang selalu letak anak patung bawah kereta dia?”

Saya lihat ada kereta lalu di hadapan, dengan anak patung Spongebob. Banyak dah orang buat, especially kereta sport. Ada tasmania devil, sylvester, tweety, pendek kata semua soft toy. kadang-kadang sampai buruk pun ada. Kesian tengok anak patung tu..

“Entah la,” saya duga. “Mungkin, nak bumikan elektrik semasa kilat kot?”

“Salah…”

“Sebab, ni budaya orang Thailand. Orang sana percaya roh orang yang mati kemalangan akan berlegar-legar di tempat dia mati. Takut nanti dia menganggu orang yang memandu, terutama roh kanak-kanak, jadi mereka pasang anak patung. Supaya roh kanak-kanak tu happy.”

“La ye ke,” kata saya. “Patutlah time saya pergi Bangkok dulu, diorg buat shrine tepi jalan. Kata tourist guide, kalau orang tu mati kat situ, buat kuil kat situ. Dia jadi penjaga jalan tu.”

“Ha tulah, orang kita ni suka ikut saja budaya luar. Asal cute je buat. Tak fikir pun sebabnya.”

Bila Google di sini saya mendapati perkara yang sama. Di sini pula, halaman blog pelancongan Thailand ni pula mengatakan bahawa trend ini dibawa oleh pemandu teksi Thai yang mahu meletakkan roh lain (dengan meletak anak patung) supaya roh orang mati dilanggar tidak menganggu kereta mereka.

Peehhh…nasib baik saya pun tak buat…, nanti rosak pula akidah percaya pada roh anak patung. Hari tu ada jgk terfikir nk buat mcm tu…, npk comelkan?? So…apa2 pun nk buat, kita rujuklah dgn mana2 sumber yg patut..supaya jgn nnt org ckp…

“nil ah dia..org yg suka beramal/mengikut....tapi takda ilmu…”

SEMOGA IANYA BERMANFAAT BUAT SEMUA

credit:MBakhri Ir

Notakaki: copy_paste dr fb.

~>>Satu benda yg selalu tertanya2 pasal ape la ada yg dok gantung anak patung gitu kat belakang keta diorang.. nak2 lagi kat bwh yg hampir mengenai tar jalan tuh.. kira cam seret la anak patung tuh..

Artikel nih mama jumpa kat fb, kawan share dlm fb.. baru tahu uols...rupanya gitu eks.. sini org jadikan trend tp kat thailand rupanya ada sebab diorg gantung.. huhuhu.. menakutkan la sebab diorg gantung tuh.. kalu mama la kannn.. mama cabut la anak patung tuh.. pasal apa dok ikut benda2 gitu.. aduhai.. tak sesuai tau..

bg mama, takde nyer lawa/cumil dok gantung anak patung gitu.. hahaha.. adakah sebab mama nih sudah masuk kategori tak mudo dah..?? kih..kih.. ade aku kesah..!!! hmmmm




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

10 comments:

hajar said...

ooo... baru saya tau... nasib baik saya x wat perangai cmtu... hikhikhik..

- AZIE - said...

tq mama, seyes baru tau.
memg ada jumpa kereta yg letak anak patung pd kereta..mudah sgt org kita nie terikut dgn cara asing

Unknown said...

DEKAT KUCHING RSNYA TAK PERNAH JUMPA LAGI..RUPA2 ADA KISAH DI SEBALIKNYA YER..BARU TAHU..*_*

:: Riri-Fatieha ::~ said...

owh... me pun tertanye2 jugak knape dia org suka gntung anak pantung tu. Nasib baik la tak terpengaruh. Rupanye budaya org Thailand..

ajumohit said...

lohai mcm tu ke? sib bek saya takde gantung2 anak2 patung ni, sebab anak2 saya ni akan cabut semua tu jugak kan, hehehehhe

Aidah said...

Ye ke? Akak baru tahu, Yana. Akak punya kereta memang boleng je. Satu hape pun tak letak kat belakang tu sebab asben tak bagi. Cuma ada seketul sunflower je akak letak kat rearview mirror.

aku budak klang said...

oooo...baru semalam namapk...baru kutahu ini rupanya....ABK ingatkan utk hensem2 je...eloknya tersangkut dan bumper tu tercabut sekali kan kan kan (kejam la pulak ABK ni )

Qhaifa Nur said...

trend ke, ada nampak kat jalan baru ni...

ibuhebat said...

ish ish.. jgn ler ikut sembrono... tak pasal2 syirik . nauzubillah..

miloaiskurangmanis said...

penah baca pasal mende ni dulu...
dan tak penah teringin pun nak buat
nak plak lepas tau apa tujuan nya tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...