Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Wednesday, February 29, 2012

WW | Giant Sandwich

Giant Sandwich at




"




"




"





first time uols... hehehe..

sedap..!!

hahahaha




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...



****************************



Rindu Bertamu

Salam..^_*

Bila jadi anak rantau nih.. perasaan rindu pada keluarga, tmpt ku menbesar dan segalanya... rindu sesangat..

Apa khabar ibuku.. wlpun tipon gak sesekali seminggu tp cam tak puas jika tak dpt bertemu mata... rindu ngan masakannya... hihi..

abah..?? sure relax skrg.. pencen dok ambik adik dr sekolah je la.. nak buat apa lg..?? hihihi

adik2 yg dah berkeluarga... jarang2 berkumpul seronok sgt... dulu masa kecik dok bergaduh... gaduh manja.. hehehe... skrg bila jumpa... dah jadi bestfriend forever dah kannnn... sayang kamu semua...

adik yg masih belajar.. belajar la rajin2 jgn main2... masa depan buat kamu cemerlang ye adik2 ku.. jgn dok follow mollow kakak2 yg dok main je dulu masa belajar.. hahaha..

adik2 yg kecik... jadi la anak yg baik.. jaga abah dan mama.. jd la mata dan telinga kami kakak2 yg jauh dimata tp dekat dihati nih tau... jgn nak melawan ckp.. layanzzz kan je.. nnt bila korang dah beranak pinak br tau... cam nak masuk dlm perut ma je.. jd baby balik... hahaha..

adik2 iparku... tolong jaga adikku sebaik mungkin... jgn cuba permainkan hati dan perasaan mrk.. mrk hanya insan2 lemah yg memohon kasih syg dan belas kasihan kamu... jika ada masa dan ruang. Lawati la ibubapa mentuamu.. layan la sebaik mungkin wlpun mrk bukan la insan terhormat yg harus disanjung... tapi kasih sayang mereka kamu2 seperti anak2 mrk.. mrk tulus ikhlas menerima kamu sebaik mungkin.. dan kekadang melebihi anak2nyer sendiri.



ye.. jika dpt diputarkan masa.. ingin sekali aku masuk kedlm perut ibuku dan ingin kekal disana... ibu kuat sungguh dugaan didunia.. kekadang aku ingin sekali tidur diribamu dan mengadu... tp banyak benda harus aku sembunyikan darimu agar ibu senantiasa berlapang dada dan tersenyum... sebab aku syg ibu.


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************



Tuesday, February 28, 2012

Makan tu.. Ingat2 la org kat sini..!!

jgn lupa tau.. ajak la org kat sini sama... kih..kih... #sipu2 malu... hihi

sumber : email.


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************





Penangan Amir Ukay's

Salam...

Pepagi nih dengar radio hotFM... amir ukay's uols... hehehe.. ada yg minat tak..??? kih..kih... suara dia mmg besh kannn... nak2 lagu mendayu2.. auwww... terpikat ok..

Mama jadi minat ukay's nih pun pasal roommate me masa belajar dulu... dia mmg tahap gaban la minat.. kalu dengar lagu ukay's je takleh buat apa.. dia akan feeling layan lagu tuh smpi abis.. hehehe.. and me of coz la mengeleng2kan kepala... hhhiii..

my roomate nih smpikan boleh termimpi2 ok.. dia nak kawin kalu blh nak sebijik cam amir tuh... aduhai.. dasyat penangan amir ukay's nih kannnn... dan disebabkan dia la mama pun terlayan lagu dayu2 gitu... nak2 ngah frust kannnn... mmg menbangkitkan kenangan la pg td...

missed my roomate... really much.. skrg dia dah beranak pinak dah.. sesekali je calling2... hehehe.. tp mungkin jodoh dia kannn.. jika mama perati2kan lama2 laki dia skrg kannn.. cam ada la iras2 sikit.. jodoh kannn... sweet couple.. bercinta time belajar dan bahagia smpi skrg... me memandang dengan sayu dihati dan bahagia dengan kebahagiaan mereka... dulu mama la tukang pak pacak mrk dulu masa mrk dating... hahahaha.. memori eks..:)

ok... sambung keja ye... hahaha...


*insan2 yg pernah dekat dihati senantiasa dirindui... manisnya kenangan.. pahitnyer hempedu... eh..
buat roomate.. jgn mare yg ai cite psl u kat sini... wa rindu sama lu... hehehe
tok ma pun anakmu.. rindu..!!!





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************




Monday, February 27, 2012

Gurau senda.. takmo gaduh2 tau















pic: email.











Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************




*Speechless*

Salam..^_^

Mereka berdua.. buat mama marah2 dan menbebel2 cam nenek tua.. dah siap dah satu entry panjang ke'emo'an mama terhadap mrk.. tp mama taknak publish kan... pasal apa..??

Mama terfikir... nanti bila smpi masanya mama buat silap.. nnti mereka pun akan buat perkara yg sama.. menceritakan keburukan mama.. sedangkan mama boleh bersabar kannnn.. sebab mama pun manusia.. pasti akan buat silap yg mungkin serupa.. so maafkan saje mereka...





Bila tatap pic mereka... terdetik... nnt mrk pun akan tatap pic mama dan akan pasti akan merasakan perkara yg sama... masa mama tatap pic nih... mama terfikir yg mereka ini dugaan buat mama utk menjadi lebih baik maka harus hadapinya dengan sabar dan tidak baik menbuka aib org.. lagi2 aib org yg terdekat dlm hidup kita... jaga airmuka/maruah mereka.. jika itu yg mama pinta pd org lain.. maka mengapa mama sendiri tak boleh menjaga airmuka/maruah mereka... diharapkan mereka sedar akan kesilapan mereka. Sebab mama sayang mereka seadanya... lebih2 lagi zuriat kesayangan yg tiada tukar ganti... Sayang so strong buat maman..

Mungkin suatu masa.. mrk akan buat perkara yg terbaik juga buat mama kannn... sama2 doakan ye..



Privatekan blog..?? mungkin ditangguhkan dulu... smpi hati betul2 keras menyatakan harus hidup lebih banyak berfikir dari menaip terus-terusan tentang kelemahan/keburukan diri. Lagipun siapa nak cr dosa kannn dok baca entry merapu je.. hehehe



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************





Sunday, February 26, 2012

Geleng kepala tengok entry sendiri

Salam...^__^

Kekadang jika ada masa lapang... ye la.. time hari minggu yg kosong.. mmg suka buka blog.. baca entry kekawan.. tp ye la kannn.. hari minggu jarang org update.. banyak mengutamakan urusan yg tak pernah habis.. mama kekadang ambik masa gak belek2 blog sendiri.. sendiri update sendiri baca.. pastu gelak sendiri.. geleng2 kepala... hahaha...

pasal apa..?? pasal update blog tah ape-apetah.. kannnn.. carca-marba.. warna warni konon.. hahaha..

jika baca blog org kann.. sure la jauh sgt merapu blog nih.. adakah lebih baik private kan je.. makanya mama boleh terus merapu sendiri disamping menjaga diri dari dikutuk kat org.. hahaha.. ok ke..??









Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 


 Sampai jumpa lagi... 


 ****************************




Adele - Set Fire to the Rain

Sekarang suka sgt lagu nih... huhuhu.. jom layan wei... head banging sikit... auuwww..
















Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 



Sampai jumpa lagi...


****************************




Saturday, February 25, 2012

Gumbira Dihati

Salam....^_^

Yeah..Yeah... air dah kembali mengisi tangki2 kosong umah mama sekarang... seronok tak terkata.. #itu pun dah seronok eks... hahaha


Seronok2 pun.. masuk rumah.. sorong kaki dah terasa gatal2... almaklum la.. tinggal kat seminggu.. wlpun ada balik hari2 tp hanya balik utk urusan menjemur kain baju atau mengangkut kain baju utk dikotorkan balik.. hahaha... maknanya kena buat urusan menyapu dan mengemop lantai la nih.. #tapi mama sibuk update blog kannnn... pengsan..


Bilik air nak kena basuh.. dapur nak kena kemas.. aduhai banyaknyer keja... penat bibik camni.. hahaha

Ok.. kena buat urusan belum selesai ye.. daaaa..





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 


 Sampai jumpa lagi... 


 ****************************



Friday, February 24, 2012

Baju kontroversi

Salam...^__^

Hari nih.. masuk office dengan perasaan biasa-biasa aje.. #Tipu.. sebenarnya agak gusar psl keja banyak lagi tak siap.. hehehe.. tp nak buat macam mana kannn.. terlalu banyak gangguan dr projek2 lain.. semuanyer nak urgent... plus lak ngan ai nih buat keja lemb.. #Akui.. sebab sakit hati jika org lain ckp.. hahaha.. tp itu pun psl ai kena buat keja lain dr sepatutnya.. so ai slow la sikit.. nak belajar katakannnn..

ok.. pagi2 masuk office.. cr tmpt nak caj tipon bb.. pedulik sapa punya plak yg free.. ai main taruh saje... hahaha.. gangster tak kita.. biasa.. hahaha..

tiba2...

A : kau hari nih pakai baju baru eks..??

Me : mana ada.. baju lama.. tak pernah pakai kat office je..

A : ye la tuh.. kot2 baju baru beli sempena dpt bonus aritu.. beli masa sale aritu kannn..

Me dlm hati... ~mana dia tau.. hahahaha..

ok.. perihatin kann budak office mama kannnn... aduhai.. laki org.. hahaha.. minta2 dia pun prihatin lebih pada binik dia.. prihatin kat ai apa faedahnyer.. bukan dpt ape pun kannnn.. hehehe..


Ni buat baik nih mesti nak minta ai siapkan jugak keja yg terbantut semalam nih.. hahaha.. ingat nak buat bodo je.. kih..kih... boleh..??? takleh la kannnn.. kata nak cr rezeki halal..

sudah... buat keja ye uols.. moga2 hari jumaat ini beroleh keberkatan buat semua..:)





baju kotroversi.. hahaha



~> Blog pun tukar baju sudah... cute tak..?? hehehe

Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

Kemaruk bahan lucah rosak minda, runtuhkan masyarakat




Kemaruk bahan lucah rosak minda, runtuhkan masyarakat



LUCAH selalunya dikaitkan dengan perangai tidak senonoh, kotor dan keji. Ia turut membabitkan perlakuan dan pengalaman seks yang disebarkan secara terbuka. Ia sudah pasti akan menjejaskan pembangunan minda dan sahsiah masyarakat, terutama remaja yang mudah terpengaruh dengan sesuatu yang baru dan menyeronokkan.

Dalam perspektif Islam, amar makruf dan nahi mungkar adalah sesuatu yang penting dan harus dilaksanakan. Kewajipan ini dikaitkan terus dengan status dan kualiti iman seseorang.
“Sesiapa di antara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika ia tidak berdaya maka ubahlah dengan lisannya dan jika tidak mampu (ubahlah), dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman.” – (Hadis riwayat Muslim)

Dewasa ini, manusia mempunyai satu kegilaan iaitu kemaruk melihat gambar pornografi di internet. Ia adalah tanda awal perbuatan yang mendorong ke arah penzinaan. Al-Quran dalam surah al-Isra ayat 32 menyebut mengenai bahaya zina kerana ia satu perbuatan yang keji dan sesuatu yang buruk.

Begitu kerasnya larangan al-Quran dalam soal zina agar segala perkara yang mendekati kepada perbuatan zina harus ditinggalkan.

Prof Dr Hamka ketika menyusun tafsir Al-Azhar pada 1960-an, menyatakan kebimbangan awalnya terhadap kehidupan moden yang begitu mudah mendekatkan orang kepada zina. Hamka berkata: “Segala sesuatu yang akan mendekatkan dengan zina terbuka di mana-mana.”

Allah berfirman bermaksud: “Dan hendaklah ada antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada perkara mungkar; merekalah orang yang beruntung.” – (Surah al-Imran, ayat 104)

Laman web lucah adalah antara faktor berlakunya kejadian jenayah seperti seks bebas, mencabul, rogol dan bunuh yang semakin meningkat sekarang. Oleh itu, kita jangan sesekali cuba mendekati atau melayari laman web sebegini.

Justeru, menjadi tanggungjawab semua pihak daripada golongan bawahan sehingga golongan atasan, memastikan budaya masyarakat Timur yang beradab sopan tidak dicemari dengan budaya kuning yang cuba diterapkan oleh laman web lucah.

Oleh yang demikian, usaha bersungguh-sungguh ke arah membina generasi Muslim yang mempunyai ketrampilan dan berakhlak mulia perlu membabitkan semua pihak.

Ia bagi memastikan masalah sosial yang kian parah dalam masyarakat dapat dikurangkan secara perlahan-lahan sehingga kadar paling minimum.


sumber: email.

~>jom sama2 perbaiki peribadi dan mendidik anak2 kita kearah yg lebih baik..:)










Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Thursday, February 23, 2012

Jom sama2 membantu adik faris



**Mama buat sticky post entry nih... so.. kat bawah adalah entry terlatest buat masa ini... tq.

UPDATE: ADIK FARIS SUDAH MENINGGALKAN KITA SEMUA... INFO DARI MAZIDUL. AL-FATIHAH.

Salam...

Mama baru berkesempatan terjah blog Mazidul. Ramai jugak blogger yg sudi panjangkan info kat blog2... so apa salahnya mama pun panjang2kan kat blog mama nih kann.. minta2 dpt faedahnya dr blog nih ye..

Baca entry beliau menitiskan airmata... berat mata memandang ... berat lagi bahu memikul..


adik faris yg cumil


"Sejak 1 Februari, masa itu dia kena sawan dan ada kesan kepada otak. Hari ke empat doktor ambil air tulang belakang dan dia dilaporkan dijangkiti penyakit Hemophagocytic Lymphohistiocytosis, HLH. Ringkasnya, barah darah. Semalam ketika terlantar, dia nampak berupaya menggeleng-gelengkan kepala walaupun doktor kata paru-paru tidak begitu berfungsi dan hati dia bengkak. Doktor hendak dia berehat dan kemudian diberikan ubat tidur," ujar anak kelahiran Jawi, Seberang Prai, Pulau Pinang itu.


Faris Nur Daniel, 6 tahun disahkan mengidap HLH (Hemophagocytic Lymphohistiocytosis)ringkasnya, barah darah. Penyakit dilaporkan mampu mengancam nyawanya. Kini dirawat secara intensif di Subang Jaya Medical Center.


Menurut doktor yang merawat paru-paru adik Faris tidak begitu berfungsi dan hati dia bengkak.

Bapa kepada adik Faris iaitu Shamrulismawi Ismail dan keluarga memerlukan lebih RM30,000 lagi untuk membiayai kos perubatan anak bongsu mereka.


Bapa kepada 3 orang anak iaitu 13 tahun, 10 tahun dan 6 tahun ini amat memerlukan sumbangan kepada sesiapa yang sudi & bermurah hati. Sumbangan boleh disalurkan terus ke akaun

Maybank milik ayah Faris 1628-5200-2738

(Shamrulismawi Ismail).

Rakan rakan bloggers sekalian ...jom kita share kan info nih . ...insyaallah kita dapat membantu mereka.






Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Semalam.. 4-0 dan money drop



Salam...

Sapa tengok bola semalam.. malaysia lawan jepun..?? hehehe.. 4-0 uols.. malaysia kalah.. sian kita kannn... bolasepak dimalaysia masih kucarkacir lagi... bila la nak jadi juara dunia nih... huhuhu


pic frm google.. bukan pic semasa kejadian...:)


Bila bilangan anak lelaki kurang dlm keluarga.. makanya kaum wanita akan monopoli televisyen... percaya la.. kih..kih.. dan kami pun tengok bola ok.. hehehe.. hubby and iparnya kuar minum kat kedai mamak.. so kami lak jadi 'jate-jate' tgk bola.. hehehe.. tp tak besh arrr... bila dah masuk bola no 2 tuh.. adik ipar dah start tukar2 siaran.. ada hindustan.. tp tak sure siaran apa.. umah mak nih ada astro... so mama tak tau la sgt benda siaran kat astro nih.. bila tgk blk kat perlawanan bola td.. dah masuk gol ke tiga.. aduhai... buhsan ok.. Pastu tukar siaran lagi.. kali nih cite Money Drop.. si Ac Mizal pengacaranya.. huhuhu.. sian mama tau.. tak faham etika permainan nih... byk tanya la... hehehe..

sambil2 tengok tv.. mil hidangkan jagung manis dr cameron.. syok.. hahaha...


pic dr google jugak.. dan rupa jagung tetap sama.. tak berubah2 lagi setakat ini.


Masa nih hubby dah pulang dah.. so bertambah gamak le ye.. sian kena perli2 la.. maklum la ai nih kekadang over confident.. kekadang over was-was... hahaha.. kami ramai2 meneka jawapan dan kutuk peserta jika diorg salah.. biasa arr kannn.. tp last semalam.. dua org perempuan pesertanya.. emosional sgt la.. menangis2 sedangkan baru soalan no 2.. aduhai.. buhsan arr.. ambik tipon dan masuk dodo ngan maman.. lagi besh.. hahaha.. peluk2 budak busyuk dodo tak mandi... kih..kih..





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

Ajoi cari awek




Masa Ajoi di zaman jahilnya, dia rajin gak pergi clubbing…

Satu hari dia masuk ke kelab.

Dia duduk sorang-sorang di bar..

Tidak lama kemudian dia nampak Sumardi bersama 5 orang awek-awek cantik di sekeliling dia.

Mereka duduk2 di lounge dan Sumardi kelihatan seperti seorang Raja yang di manjakan oleh dayang-dayang yang cun melecun.

Ajoi yang duduk sorang dan berfikir, bila agaknya aku boleh jadi macam dia?

Awek pun aku takde…

Semasa Sumardi sedang ke tandas, Ajoi menahannya dan berkata :”Bro, macamana caranya lu boleh dapat awek-awek cun camtu”?

Sumardi membisik ke telinga Ajoi: “Joi,ni gua nak bagitau lu…”

Kalau kau besok masuk ke kelab, masa ko nak duduk di bar, lemparkankunci kereta ko di atas meja bar, pasti awek-awek datang dengansendirinya.

Ajoi menjawab: “tapi aku takde keta bro, aku ada kapcai jer…”

Sumardi: “Ko hanya perlukan kunci kereta jer.. tengok aku ada keychain kereta Jaguar..”

Ajoi: Ler…tu jer tektiknya.

Malam esoknya Ajoi dengan semangat membara masuk ke kelab, dia melihat Sumardi di sudut bar dengan 3 awek di sekelilingnya.

Ajoi berjalan menuju bar dengan muka confident giler dan mencampakkan kunci bersama key chain kereta Ferrari ke atas meja bar.

Tapi tidak ada respon sama sekali

Di saku seluar dia ada lagi kunci. Bila ada awek-awek cantik lalu, dia lempar lagi kunci tu ke bar.

Tetap tetap tidak ada respon, malah awek-awek cun melecun tu bantai gelak terbahak-bahak.

Ajoi tidak faham..

Korang nak tahu jawapannya ???

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Sumardi akhirnya datang ke Ajoi dan berbisik: “Ajoi, lain kali masa kau campak kunci kereta ferrari di bar, helmet tu buka dulu bro……..!!!


sumber: email.


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Wednesday, February 22, 2012

Jodoh





Salam..

Mama jarang buka ruangan chatting kat fb...selalu offline je... tak tau kenapa atau bagaimana.. mama buka fb mengunakan lappy semalam.. tiba2 ada kwn menyapa.. rupanya lupa nak offline chatting wei.. hahaha... so layankan je.. bukan apa.. buka fb niatnya sekejap je.. tp bila dah start chatting akan jadi lama lak... hehehe

Kwn tegur dan tanya perkara biasa2 la.. keja mana... dok mana.. ada kelik kelate tak...

tiba2 dia...

kwn : sapo eks laki ko.. sama sekolah ngan kita..?? aku tak kenal la.
#Sure gosip hangat kwn2 la nih dok cite yg mama ngan papa kawin kwn sekelas.. huhuhu

aku : ala.. dia msk sek tu dulu tak lama.. dr tingkatan 1 smpi 3 je.. dia kan sekelas ngan kita..

kwn : ye ke.. tp dulu kita tingkatan 1 tak sekelas la..

aku : ye ke... dah berkarat dah nih.. lupa la..

kwn : so nih cinta zaman sekolah la nih... kannn

aku : takde la.. mana ada.. dulu tak baik pun..

kwn : tipu... tp dulu mana ada nmpk ko couple2 pun.. tiba2 kawin.. huhuhu

aku : mmg betul la..

kwn : habis camne kau jumpa dia lak..

aku : dia dtg umah bwk M psl M nak ajak aku make gulai.. pastu tukar2 no tipon.. masa tuh aku keja kl.. tuh yg tiba2 jadi baik tuh.. hehehe

kwn : tak sangka eks.. dah jodoh..

aku : tu la.. nak kata apa kann.. jodoh.


~>tu yg malas nak chatting ngan kwn2 sekolah.. sure pertanyaan yg sama.. penat nak ulang tayang cite lama.. hahaha..

~>Jodoh kawan2 lak camne pulak eks..??? hehehe




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...

****************************

WW | Hidup Penuh Cabaran





sumber : FB





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Tuesday, February 21, 2012

Bila sayang... sanggup berhabis..:)







Seorang designer china telah mengunakan 9999 kuntum bunga bg menghasilkan sepasang dress utk si gadis.. serta melamar si gadis sebagai isterinya.. 







Kreatif eks.. hehehe

pic : email.






Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 

 Sampai jumpa lagi... 


 ****************************

7 Cara Mempercepat Pengikisan Lemak






Selain banyak bergerak dan rajin berolah raga, sebenarnya ada banyak cara yang dapat dilakukan untuk membantu mempercepat pembakaran kalori dan mengikis lemak yang menumpuk dalam tubuh Anda.

Kini memang banyak produk ditawarkan yang mengklaim dapat membantu membakar kalori dalam tubuh. Tetapi pada kenyataannya, menurut para ahli, hanya ada satu cara yang paling efektif, yaitu dengan banyak beraktivitas atau bergerak.

"Pada dasarnya, kita tidak mengetahui cara lain untuk membakar lebih banyak kalori atau meningkatkan metabolisme tubuh selain dengan lebih banyak bergerak," ungkap Barry M Popkin, PhD, Direktur Program Interdisipliner Obesitas di Universitas North Carolina.

Namun begitu, bukan berarti tak ada cara lain untuk mempercepat pembakaran kalori. Nah, berikut adalah delapan tip yang dapat Anda tempuh untuk mempercepat pembakaran kalori dan mengikis lemak dalam tubuh :

1. Jalan cepat

Cara yang satu ini adalah cara paling kuno, tapi populer murah dan efektif. "Semakin sering menghabiskan waktu berolahraga dan semakin semangat melakukannya, kian banyak kalori yang akan dibakar," kata Christopher Wharton, PhD, peneliti dan pelatih profesional dari Rudd Center for Food Policy and Obesity di Universitas Yale.

Selain itu, menurut George Bray MD pakar obesitas dari Pennington Biomedical Research Center di Baton Rouge, aktivitas jalan cepat setiap hari adalah jenis latihan yang paling disarankan bagi mereka yang ingin membakar banyak kalori.

Ketika berolahraga, tubuh Anda akan membakar kalori untuk menyediakan tenaga. Namun begitu, olahraga sangat menguntungkan karena meski latihan Anda sudah selesai tubuh masih akan terus membakar banyak kalori. Walau sulit menentukan berapa lama efek ini akan berlangsung (bervariasi tergantung komposisi tubuh dan tingkat latihan), Wharton memperkirakan bahwa rata-rata metabolisme tubuh akan meningkat sedikitnya dalam 24 jam.

Jika Anda ingin memperpanjang efek pembakaran kalori ini, Wharton menyarankan untuk berolahraga dengan durasi atau waktu yang cukup lama. "Sejumlah riset menunjukkan bahwa dengan menambah durasi olahraga, peningkatan rata-rata metabolisme keseluruhan menjadi panjang," ujarnya.

2. Aoerobik dan latihan otot

Ketika berolahraga, Anda menggerakkan otot. Ini akan membantu membangun massa otot, dan jaringan otot akan membakar lebih banyak kalori ketimbang lemak tubuh, bahkan saat Anda sedang istirahat sekali pun. Menurut Wharton, 10 pon otot tubuh dapat membakar 50 kalori dalam sehari saat tubuh diam, dan 10 pon lemak akan membakar 20 kalori.

"Cara paling efektif meningkatkan metabolisme tubuh dan membakar banyak kalori adalah latihan aerobik dan latihan kekuatan (strength training), keduanya sangat penting," ungkap Megan A McCrory, PhD, peneliti dari School of Nutrition and Exercise Science di Universitas Bastyr.

Strength training adalah penggunaan resistensi kontraksi otot untuk membangun kekuatan, daya tahan anaerobik, serta ukuran otot rangka. Latihan kekuatan menjadi penting artinya ketika kita beranjak tua di mana metabolisme cenderung mulai menurun. Salah satu cara untuk memelihara metabolisme adalah memasukkan latihan kekuatan pada program olahraga Anda sedikitnya dua kali seminggu.

3. Minum teh hijau dan teh hitam

Teh adalah minuman menyehatkan mengandung kafein, yakni stimulan yang dapat meningkatkan jumlah kalori yang dibakar. Salah satu yang dapat dirasakan dalam sesaat adalah Anda seperti mendapat banyak energi, yang berarti Anda akan lebih banyak bergerak. Kafein juga dapat menimbulkan perubahan metabolisme tubuh yang membuat lebih banyak kalori terbakar.

Beberapa riset mengindikasikan, teh hijau atau hitam memilih manfaat yang lebih besar ketimbang kafein yang dikandungnya. Sebuah penelitian mencatat adanya penurunan asupan makanan pada tikus yang diberi polifenol yang ditemukan dalam teh hijau.

Riset lain pada manusia oleh peneliti Universitas Lausanne di Swiss menunjukkan bahwa teh hijau memiliki senyawa penghasil panas dan pembakar lemak melebihi kafein. Ketika 31 pria dan wanita sehat diberi minuman mengandung catechin, kafein dan kalsium selama tiga hari, penggunaan energi mereka selama 24 jam meningkat 4,6 persen.

Dalam American Journal of Clinical Nutrition edisi September 2006, peneliti mengungkapkan bahwa minum teh saat makan juga memberikan pengaruh. Ekstrak teh dapat mengganggu absorpsi karbohidrat dalam tubuh ketika keduanya dikonsumsi bersamaan.

4. Makan sedikit-sedikit, tapi sering

Setiap kali Anda makan atau sekedar mengudap, sistem pencernaan akan bekerja dan mencerna makanan kemudian menyerap nutrisi. Untuk menghidupkan mesin pencernaan dan melakukan proses ini tentu juga dibutuhkan kalori . Oleh sebab itu, masuk akal bila semakin sedikit makan Anda namun sering, makin banyak kalori yang dibakar.

Untuk mekanisme tersebut, ada peneliti yang berpendapat bahwa buktinya belum terlalu kuat. Meski begitu, banyak ahli yang percaya bahwa makan sedikit-sedikit tapi sering adalah cara yang menyehatkan dibanding makan besar satu atau dua kali dalam sehari.

5. Jangan tunda sarapan

Banyak bukti penelitian mendukung adanya hubungan sarapan dengan peningkatan berat badan. Orang yang menunda sarapan cenderung lebih banyak mengonsumsi kalori pada siang, sore, atau malam harinya. Riset juga mengindikasikan, menunda sarapan berkaitan dengan tingginya indeks masa tubuh pada kalangan remaja.

6. Mengonsumsi produk susu rendah lemak

Kalsium yang terkandung dalam susu rendah lemak diklaim membantu membakar lebih banyak kalori, namun mekanisme ini akan berfungsi dalam dua cara berbeda. Yang pertama, riset di Denmark menunjukkan tubuh akan menyerap lebih sedikit kalori dan lemak dari makanan ketika mengonsumi kalsium dari produk susu rendah lemak. Kedua, riset lain menyatakan, sering mengonsumsi makanan berkalsium tinggi- termasuk produk susu rendah lemak - dapat menurunkan lemak perut terutama pada remaja pria kulit putih.

7. Resah

Berperilaku seperti ini juga membutuhkan energi, dan menurut sebagian ahli resah atau gundah dapat dikategorikan sebagai tindakan. "Sejumlah penelitian lama menyarankan bahwa kalori dapat dibakar setiap hari dengan berperilaku resah," ungkap Jamie Pope, MS, RD, LDN, pakar nutrisi dari Vanderbilt University School of Nursing.

Sebuah riset juga menemukan bahwa tindakan informal seperti resah bisa menjadi faktor yang lebih penting ketimbang latihan formal dalam menentukan siapa yang kurus dan siapa yang gemuk.

Diet dan olahraga adalah topik menarik yang perlu didiskusikan dengan dokter Anda. Sebelum menjalani olahraga atau mengonsumi suplemen pada diet Anda, akan sangat bijak bila bertanya lebih dulu kepada dokter. Jika Anda mengidap penyakit tertentu atau sedang menjalani pengobatan tertentu, mungkin saja ada aktivitas atau suplemen yang harus dihindari.

sumber : email.



angkut air pun dah kira bersenam dah kannnn... hehehe.. 
mama dah 2-3 ari sakit belakang.. nak kena gi klinik nih.. hehehe...
nak cr ubat.. maklum la.. nak pakai lama pinggang nih.. nak tgk anak membesar katakannn..:)





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 


 Sampai jumpa lagi... *


***************************

Rutin mama bila takde air



Salam..^__^

Stress wei takde air nih.. dah la tiap2 tahun.. hahaha.. pastu sengai nak beli rumah kawasan tuh gak.. ade ke logik..?? skrg urusan tuh dah tergantung sekali lagi... berkali2 eks..

Sabtu.. aktiviti berumahtangga dirumah MIL.. mandi dan angkut air.. gigih angkut air ngan maman.. hahaha.. papa kojo.. so kami la kena jadi buruh angkut air.. nak basuh barang2 dan botol susu maman yg dlm singki.. karang berlumut hijau mama buang je.. hahaha..

Makan tengahhari dah kena berdapur di kedai... Balik umah.. kemas2 kain baju.. lipat2 pastu cari katil dodo.. nikmat.. petang gi umah mak lagi.. mandi dan basuh baju.. hehehe..

Ahad pun sama.. cuma belah petang dah angkut baju2 dan dodo umah mak.. nak keja susah takde air.. huhu.. meriah jadinya umah mak sejak takde air nih.. hahaha.. sil pun angkut baju dan berumahtangga dirumah mak.. me and sil nih berjiran cuma beza blok je uols.. bila kami takde air.. gini la aktiviti kami... ahaks..

Bila dah start keja nih.. lepas keja mesti balik umah dulu.. tgk keadaan umah dan ambik selai dua baju buat ganti... aduhai.. nnt bila dah ada air nnt sure bertimbun2 nak mengangkut balik kain baju dr umah mak.. hehehe..

Doa2kan la kawasan umah mama nih akan setel ye uols.. seksa gak jika dah masuk bulan feb je air mesti takde.. kena kunci dr pihak berkuasa.. Dan pesanan beracun bagi yg berhutang tuh.. sila la jelaskan utang.. sian la kat yg bayar tiap2 bulan tp dok seksa sama mcm uols yg taknak bayar utang... dalam isihati/perut org yg byr utang nih dah habis ayat dah wei menyumpah uols tau.. hahaha.. diorg je.. ai tak.. hahaha..


Untung ada blog.. boleh gak buat luahan rasa eks... hahaha...


Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 

Sampai jumpa lagi... 


****************************

Monday, February 20, 2012

4 Tips Buat Orang Suka Pada Kita



Salam...^_^



Bila ada masa.. suka baca blog kawan2 atau otai2 blogger.. salah satu nih.. entry nih menarik minat mama.. tips utk buat org suka pada kita.. dr BLOG nih...

Nih kira mama copy dia punya tips2 jer yer.



1. Banyakkan Senyum
Mungkin betul.. lagi pun senang je kannn.. senyum je.. tak payah kata apa2..:)


2. Cakap Dengan Merendah Diri
mama sendiri pun kureng suka org sombong masuk lombong nih.. apa salahnya maniskan wajah dan tegur semua org.. dan yg suka cakap besar pun agak2 la.. bukankah malukan diri sendiri bila temberang anda pecah.. ahaks..


3. Masukkan lawak sikit dalam perbualan
well.. dr dulu mama suka kan org yg ada unsur2 humour tapi gurau2 pun kena la gurau kena dengan tmpt.. kalu gurau unsur2 lucah tuh.. tak sesuai le.. malu kan kaum je..


4. Kenalpasti apa yang orang minat dan tanya dia pasal benda tu
yup.. nnt kalu salah gurau.. tgk2 dah berubah wajah dah org tuh kannnn.. dr nak berkawan jadi lawan lak...:)


Korang kalu nak lebih jelas.. sila2 la terjah kat blog tuh.. hehehe.. mama nih suka je baca blog yg boleh perbaiki diri sendiri.. Mmg suka disukai org dan tak suka dibenci org.. maklum la kita kan hidup dlm masyarakat... :)


Apa ada ke kat luar sana tak suka kita.. huhuhu.. jgn la benci2.. kita sayang2 eks..


:)




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

Lagi Cara Bahagia Maman




Salam...^__^




pakai baju lawa2 pastu ambik beg sekolah..

panjat katil pastu dok layan cite kartun kat tv..

sambil2 tuh menyanyi dan bercakap sorang...:)






Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Saturday, February 18, 2012

Nak Air.. Nak Air.. Sekarang jugak.. huhuhu





Salam Hari Minggu uols...^___^

Sebenarnya.. sejak hari khamis lalu.. kwsn apartment mama nih takde air... sebab musabah yg sama dr tahun ke tahun... dulu kwsn nih diselolai oleh mantenace bg pihak pemaju.. tp bila pemaju sudah bangkap dan mungkin ada unsur songlap atau mungkin unsur2 yg diluar jangkaan.. maka banyak wang yg dikutip dari penduduk sini bagi membayar bil2 air dan mantenance tidak sampai pada pihak sepatutnya.. bila banyak hutang tertungak makanya kami juga la yg menjadi mangsa.. sekarang meter besar sudah dikunci dan air tidak dapat masuk ke tangki2 rumah kami disini.. kami harus menbayar sejumlah wang bagi pihak tersebut membolehkan menbuka kunci air. Masalah masih ada.. banyak owner2 tidak menbayar dan banyak yg sudah lari... maka hutang2 tak selesai dan tiap2 tahun bertambah2 hutang dan tiap2 tahun akan ada proses air utk masuk ke tangki2 rumah kami akan terhenti.. 

sudah... panjang berjela eks... hahaha

walaupun masih belum mandi (time menaip nih) masih tidak kering idea nak menulis kannn... :)

Pagi tadi papa sibuk suruh mama tolong uruskan bayaran duit tol bagi pemandu2 lori yg akan bertolak jauh utk hantar kontena... so bila dah buka lappy tuh.. segala benda jadi slowdown kannn...
harus la baca blog kawan2 dulu... ahaks..
pastu sibuk lak nak update blog.. cam la ada yg nak baca merapu mama nih... hehehe

Ingat nak angkut kain baju dan urusan mandi manda dirumah mother in law pagi nih.. takpe la.. jap2 lagi.. hahahah.. busyuk eks..

Ada lagi air sikit2 ditangki dan semalam pun dah angkut sikit air dr umah mak.. hehehe..
semalam pun dah memesin baju dua kali round kat umah mak.. so gi mandi je la sat lagi...
esok2 baru mesin baju sekali lagi...

Nak kena kumpul banyak2 sikit baru berbaloi2 kannn.. maklum la segan gak kalu nak memesin hari2 umah mak mentua.. ahahahaha..

Tapi jika lama2 sgt dan bila tangki air dah kering.. mmg kena gak arr angkut segala2 yg perlu berpindah randah kat umah mak... sian kan kami... huhuhu

me.?? of couse la kureng selesa sikit.. aduhai.. harus la extra sabar eks..:)

banyak urusan rumah tergendala bila takde air nih... nak buang toksin2 dlm badan pun kena buat mengikut timing yg betul.. hahaha.. seng kannn..

Ok la.. nak gi mandi manda jap.. 

bye..:)



air teramat penting buat kami sekarang...

pic from google image.





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 


 Sampai jumpa lagi... 


 ****************************

Friday, February 17, 2012

Teman Baru





Salam jumaat kekawan..:)

Hari nih, mama busy byk sikit.. ahahaha.. so nak berblogwalking pun terbatas.. sori ye kawan... plus kepala pening ngan keja nih.. hahaha.. ade gitu eks..:)

Nak kenalkan 'harta' terbaru mama... hehehe..



teman terbaru

Tungku elektrik uolllsss... hehehe..

Sekarang sejak kerap balik lewat dan makanya mandi pun lambat.. plus jangkamasa berkurung dlm aircond pun bertambah berjam2... terasa sengal badan2.. bila bertungku nih terasa lega sikit.. guna yg elektrik nih senang la uols.. takyah la mengadap batu tungku yg hitam+bau yg kurang besh.. hehehe.. cepat pun cepat..


Ok la.. sambung lain kali ye.. nak hadap bos jap..:)



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Berharap Pasangan Yang Sempurna




Salam...^_^

Tazkirah hari jumaat yg indah.. sama2 kutip ilmu dan cuba praktikkan..:)


Allah telah memberikan modal dasar agar kita dapat membangun keluarga kita menjadi keluarga sakinah, yaitu ditiupkannya rasa kasih dan sayang. Selanjutnya kita sendirilah yang memupuk dan merawat kasih dan sayang itu agar tidak mencederai perjalanan dalam membina rumah tangga.

Salah satu yang dapat membuat kasih sayang suami istri menjadi terkoyak adalah 'berharap kesempurnaan pada pasangan.' Ada ungkapan 'dimana tak ada cinta yang mendalam, takkan ada kekecewaan yang mendalam.'

Begitulah masa sebelum ijab kabul dilangsungkan atau saat awal pernikahan, ketika cinta hadir memenuhi ruang hati, suami atau istri memandang pasangan hidupnya begitu teramat sempurna, tanpa noda & cela karena kita tenggelam dalam bayangan indah bukan apa yang sebenarnya kita lihat sebuah kenyataan yang ada didepan mata kita.

Seiring waktu noda dan cela nampak terlihat, api cinta mulai meredup, masing2 pasangan tak menyadari kondisi yang tengah dialaminya. Kesempurnaan pasangan tetap menjadi fokus keinginan. Tenggelam dalam bayangan indah. Terbuai dalam impian.

Padahal diawal pernikahanpun pasangan kita memang tidaklah sempurna, karena memang tidak ada manusia yang sempurna. Dalam pengertian, pasangan kita bukanlah sosok yang bisa memenuhi semua apa yang kita inginkan. Jadi, akar permasalahannya adalah bukan penurunan kualitas kesempurnaan pasangan kita tetapi rasa cinta yang tidak lagi menggebu seperti dulu.

Karena itulah, berharap pasangan yang sempurna hanya akan membuat kasih sayang yang sudah terjalin menjadi terkoyak. Ketika kita menuntut pasangan hidup kita untuk sempurna maka nampak adalah berbagai ketidaksempurnaan ada didepan mata kita.

Ada nasehat yang baik dari Imam Syafii bila kita berharap pasangan yang sempurna,

'Jika kita membayangkan pasangan yang sempurna tetapi kita menikah dengan pasangan yang tidak sempurna dan kita berharap kesempurnaan, maka pilihannya hanya ada dua. Pertama, hapuskan saja bayangan kesempurnaan itu dan terimalah pasangan kita sebagaimana adanya atau campakkanlah pasangan anda dan terimalah bayangan kesempurnaan itu sebagai pasangan hidup anda.'

'Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir' (QS. Ruum :21).

sumber: email.


Mengharapkan yg sempurna sedangkan diri ini tidak sempurna..



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

Thursday, February 16, 2012

INFO | Fungsi tombol " Shift " pada keyboard




Ramai kot yg belum mengetahui banyak tentang kegunaan dan fungsi dari tombol shift pada keyboard pc atau laptop. Ni mama copy paste dari email sebagai info bagi yang belum tahu dari kegunaan dan fungsi tombol shift. Salah satu kegunaan dari tombol shift yaitu dapat menghalangi ter'instal'nya autorun virus yang terdapat pada flashdisk atau harddisk external kawan2. Dan masih banyak lagi kegunaan dari tombol shift ini.

Berikut beberapa fungsi dari tombol "shift" :


* Kombinasi tombol shift + del untuk menghapus file dan folder secara kekal dan takkan tersimpan di recycle bin.

* Pada saat komputer booting, picit tombol shift untuk mempercepat proses booting.

* Sewaktu kawan2 memasukkan flash disk ke komputer/laptop, tekan tombol shift untuk mencegah autorun virus pada flash disk berjalan.

* Pada saat membuka file melalui explore, tekan tombol shift dan secara otomatik file-file berubah menjadi tanpa nama.
* Jika terdengar bunyi tiiiit, tekanlah tombol shift untuk menampilkan menu stickykeys. stickykeys berguna untuk memudahkan untuk mengkombinasikan 2 tombol atau lebih. jadi kita bisa tetap bisa menjalankan perintah yang kita inginkan tanpa memicit tombol sebelumnya.



TAMBAHAN :
* Tanpa loading screen atau splash screen
biasanya beberapa aplikasi seperti Ms word akan memunculkan loading screen sebelum aplikasi aktif. dengan menekan shift sebelum mengaktifkan aplikasi, loading screen itu akan hilang.

* No at all (pilih opsi "tidak"/"No" untuk semua pertanyaan)
ketika mengcopykan file-file yang sama ke suatu folder, maka terdapat pilihan overwrite yes, yes to all, no, cancel. dengan menekan SHIFT sambil mengklik "no", maka automatik akan menjalankan perintah no at all.

* Membuka halaman Web yg tadi udah ditutup
tekan tombol Shift+Ctrl+T maka akan membuka halaman yang tadi udah di tutup

* bila komputer lagi 'hang' tekan ctrl+shift+esc. selalunya komputer akan respon.


Sama2 praktikkan ye...Semoga berguna dan bermamfaat...







Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Mr Saxobeat





"Mr. Saxobeat"


You make me this, bring me up, bring me down, playing sweet
Make me move like a freak, Mr. Saxobeat.
Makes me this, brings me up, brings me down, playing sweet
Makes me move like a freak, Mr. Saxobeat.
You make me, this bring me up, bring me down, playing sweet
Make me move like a freak, Mr. Saxobeat.
Makes me, this brings me up, brings me down, playing sweet
Makes me move like a freak, Mr. Saxobeat.

Oh oh oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...

Mr. Saxobeat, Mr. Saxobeat.
Hey sexy boy, set me free, don't be so shy, play with me
My dirty boy, can't you see, that you belong next to me.
Hey sexy boy, set me free, don't be so shy, play with me
My dirty boy, can't you see, you are the one for meeeee.

You make me this, bring me up, bring me down, playing sweet
Make me move like a freak, Mr. Saxobeat.
Makes me this, brings me up, brings me down, playing sweet
Makes me move like a freak.

Oh oh oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...
Oh oh, yeah, mmm yeah, mmm yeah, mmm yeah...

You make me, this bring me up, bring me down, playing sweet
Make me move like a freak, Mr. Saxobeat.
Makes me, this brings me up, brings me down, playing sweet
Makes me move like a freak.
You make me, this bring me up, bring me down, Mr. Saxobeat.
You make me, this bring me up, bring me down, Mr. Saxobeat.

by Alexandra Stan


Pagi nih layan lagu nih... huhuhu.. naik semangat balik... sedangkan pagi2 mood mandung.. lagi2 semalam ada benda pasal keja yg buat mama nak naik marah.. nasib baik masih lagi waras... hahahaha..

Dalam layan lagu gini2 pun.. teringat gak pada kekuatan bacaan al quran yg seakan lembut mengalir dlm urat2 dan saluran darah.. mmg jauh jika nak dibandingkan.. tp kekadang lagu2 rancak nih boleh buat aliran mood berubah lebih bertenaga.. hehehe..

Bagi yg suka.. layan je sesekali..:) kalu nak lg besh.. cari dia punya mp3 or video klip dia.. hehehe

u make me, bring me up, bring me down, mr saxobeat.. #U know who u are.. don't u..?? hahaha



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Apa...??? LV..??? handbag LV...???




Salam....^_^

Tajuk entry takleh blah.. ahaks..^_^


Sapa pembaca blog mama yana ada handbag LV..?? cuba citer sini apa istimewanya LV handbag tuh... selain jenama dia yg bum..bum.. bash.. selain harga takleh blah.. mahal taktau nak kutip mana dah duit nak beli satu handbag LV takleh blah tuh.. tolon.. tolon explain ko mama hok tak paham benda pasal handbag LV nih...

Kalu antara handbag LV la kannnn... antara Guess atau Coach.. mana lagi mahal..?? hahaha.. tanya yg mahal pasal nak cari/kelebek duit nak beli handbag hok paling muroh... hahaha...

Bukan ape.. bukan reti sgt psl bag2 berjenama nih... bila ditanya harga LV nih berapa.. so boleh cite dlm ribu-ribu la..  ke boleh dpt ke bag LV dlm ratus-ratus je..?? tp nak ori la .. kalu yg siam/china tuh tak nak la kannnn...

Camne la nak tgk yg benda tuh benar2 ori eks..?? kawan ckp kat jahitan dan dia punya aksesori.. tp yg benar2 ori pun tak kenal camne la nak kenal yg fake eks.. hahahaha...

sebab tanya nih..??

Sebab ada org janji nak belikan handbag guess kat kita.. tp tak sure itu janji palsu atau janji cam 'gula-gula' je.. hahaha.. tp mama demand handbag coach.. br kelasss mak.. tp pastu terfikir.. antara dua handbag itue.. mana lagi mahal..?? hahahaha.. kot2 ai kena sikko jew...adeceh..!!


~>>>Ok la.. banyak merapu dari waras nih... hahaha.. stress wa nak hadap keja nih.. gua jadi tingtong serta merta.. dan pagi td terdengar lagu besh.. dr axendra stan.. mr saxobeat... lega sikit bila layan lagu kuat2 smbil drive merempit... cuma tak besh bila kita laju ade je nak menyelit... apa tak nampak ke savvy itam nih laju tahan gaban nih... aduhai.. sungguh sengai wlpun bw keta nak2 mahal dr mama.. guna skill beli apa..??






Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Wednesday, February 15, 2012

Bila mama kena overtime..



Salam...^_^

Semalam kita kannnn... kena kannnn... kena blk lewat..

Balik2 tgk umah dah tak rupa rumah... adeceh.. selama nih pun takde la kemas mana pun.. tp takde la cam rupa kena timpa taufan... nih takleh nak sorong kaki dah...

Masuk2 je.. anak dah dtg peluk pinggang dan cium busuk mama dia sambil meraung.. menangis uols.. aduhai..

Mmg salute ngan ibu yg keja, blk2 kena hadap *shit anak2 yg bersepah dlm toilet, kena hadap muntah anak lepas menangis, kena hadap umah cam takleh sorong kaki dah.. Huhu.. mmg kuat sungguh wanita seperti itu...

mama..?? cam rasa nak pitam ok.. br jarang2 sekali terjadi dlm kehidupan sejak jadi ibu maman nih... tp memang menguji kesabaran, kekukuhan mentah dan fizikal la...

Apa lg.. tanya maman ape kesah dia meraung tersedu2 tuh.. sambil2 tangan tarik sofa dan letak balik kat tmpt sepatutnya... mencari sepihan remote yg hancur jahanam.. dijangka pasti dibuang oleh aiman td nih.. suka menangis stail mengamuk buang barang2... [mama dia idak gitu ok.. mama dia stail kedekut.. kalu jahanam barang susah nak dpt blk.. ahaks..]

kemas ruang yg bersepah... berlari ke toilet niat nak buang air kecil.. tgk toilet/bowl toilet bersepah ada benda yg buat perut mual dan jijik... tau dah keja sapa.. keja anak tersayam.. pandai dia cr timing nak suruh mama bersihkan bilik air kannnnn... so bersihkan dulu...

pastu niat nak makan dulu... dah lapar tahap cipan.. maklum la dah kul 10mlm dah... mmg berbunyi2 lama dah nih perut.. kuar2 bilik2 air.. tgk maman muntah lakkk.. aduhai.. tak selera nak makan ok.. kemas dulu.. mengemop dulu.. aduhai.. kat bilik air pun dia ada tinggalkan sisa2 muntah dia.. so siram menyiram bilik air la pulak...  Perut lapar tp rasa jijik ok.. kena setel apa yg patut dulu... huhuhu.. jadinya bersih dua2 bilik air uols... hahaha

Lepas setel mop, br la boleh nak makan.. tp still ada gangguan.. maman nak susu pulak.. Mmg selalu tidur kul 10mlm tp dia nak susu br boleh tidur.. aduhai anak.. tp mama suruh dia tunggu mama habis makan br buat susu.. mama dah takleh tahan dah.. lapar giler.. huhuhu..

papa mana..??

dia kuar selepas mama masuk rumah.. tinggalkan anak menangis.. anak menangis nak mengikut papa kuar.. huhuhu.. tu yg mengamuk tak ingat tuh.. aduhai.. anak oh anak... macam2 dugaan nak besarkan kamu kannn..


*shit disini ialah sisa buangan isi perut ye..



letak pic nih kat wallpaper tipon... buat mama insaf yg maman nih masih naif erti kehidupan..
matanya yg seakan menyatakan..
'sy masih belajar mama'




~>dah jadi cam diary lak blog nih kannn... sori ye.. nih sekadar melepaskan kepenatan dan ruang memahami erti kasih sayang dlm rumahtangga..

~>kepala stress macam2.. tp rasa lega bila kekadang dpt lepaskan wlpun sedikit..:)





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...

****************************

We





terselit pic lama... hahahaha..




~>Ngah sakit kepala.. teringin je balik umah dan dodo.. huhuhu..



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)

Sampai jumpa lagi...


****************************

Tuesday, February 14, 2012

Blogwalking Besh..!!!!

Salam.....^_*

Yes.. pagi tadi mmg sayu hati.. tp insyaallah.. sy kuat.. hahahaha..

Mmg malas nak ambik pot lama2.. nnt tak awet muda.. ai gak yg tua kertu.. kannnnn..:)

hari ni.. banyak yg buat hati dan kepala bergundah...dah nak menitis air mata dah.. tp..mama tepis dan hasilnya...hanya peluh yg menitis.. yeah..yeah...


Banyak keja tp banyak gak ruang nak menebeng kat ruang blog kekawan... :)
kalu ada yg sempat mama say hai-hai tuh kira untung la hari nih.. kih..kih.. #pengsan ambo... hahaha

Mekasih buat teman2 yg sudi cool downkan mama... really appreciate it... sayang korang... Muah...muah...
hug sikit... kih..kih... but sori ai belum mandi lagi ptg nih.. ala.... ai nih berpeluh manis tau.. kih..kih...


Jika ada yg perasan kannnn... bloglist dah bertukar.. dan ada blogwalking besh.. hahaha.. sapa2 nak blog korang ada tertepek situ makanya sila la... jgn segan2 bg link blog korang... but make sure korang update blog.. nnt mama delete nnt.. hahaha.. mama nakkan blog2 yg asyik berupdate tau... maklum la ai nih nak je baca entry besh2 korang.. :)

~>pening2 pun happy pasal ada yg sayang... sayang kannnn kat kite nih kannnnn..:)




Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Sayu Hati



Salam...^_^

Pernahkah mengalami peristiwa dah janji dan plan.. Ayat mudah.. Dah booking dah la kannnnn masa emas org tu... Tiba2 bila dah smpi.. tuan empunya diri yg nak jumpa blh huhahuha gi tgk wayang sesukahati dan bg alasan 'ingatkan tak jadi'... Apa takleh tanya/sms/call jika ada 'ingat' tuh..

Mmg salah mama la kannnn.. Tak call kompomkan jadi dtg.. Maklum la kannnn skrg org bukan kira adik beradik ke apa ke.. Kena buat kompomation dah wei.. Maklum la sapa la kannnnn kita nih...

Bukan dkt2 nak gi tmpt dia.. Kita berkejar2 masa nak gi tmpt dia.. Dia blh 'ingatkan tak jadi..'

Me type memikirkan org.. Kesusahan org.. jenis suka pentingkan org dr diri sendiri... Tp ada org fikir kesusahan me..

Bengang sungguh..

Yes... Sakit hati.. Kerana dia.. Kami jdnya dinner kat kampung baru.. Dtg kl semata2 nak dinner jew ke...???  Mujur maman tak tanya balik ngan janji2 kami nak bw maman jumpa 'org tu'. Huhuhu



~~~>Byk benda yg menjadi hati berdebar kencang tp mama cuba tolak benda2 tuh hanya la cabaran hidup.. Nasib baik driver motor td (yg betul2 dah kat dpn bumper depan keta mama) dah betul2 dpt celik mata dah besar2.. Jgn salah msk jln lg.. Dan nasib baik mama tak laju dan laju tekan brek keta td.. Kalu tak abg tuh dah parking atas cermin mama dah.. Nmpk dr mata dia... dia terkejut.. Tak tau la nape dia lalok msk laluan mama td..:(



nmpk kannn... cuak mama pagi tadi... huhuhu...

Tak tau ngape... suka benar sari dua nih nak tepek pic sendiri.. adakah sudah kemaruk 'syok sendiri..'????
hahahaha..

layan kan je la weiiiii.....

:)



Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Monday, February 13, 2012

Che Ta.. Che Ta.. Untung arr...



Salam....

Sapa dpt che ta nih mmg betul2 bertuah la... mama pun jelez... maklum la.. kitaorg nih lebih kureng je umur.. tp ai muda sikit je la.. tp body dia lawa.. kalah mama... muka dia tegang je.. lawa je.. licin je..
kalah mama.. ahaks....

Apa la petua dia nih kannn... cun je... jelez ai tau..

Br baca  nih....

sumber: metro

Untung arr... dah usia cam kitaorg nih kannn... kalu tak jadi retis la kannn... rasanya mana lagi la laku uols.. sure la lelaki nak cari yg muda2 yg bergetah2.. yg cun-cun... yg pandai bergaya kannn...

Kalu la mama nih jadi cam che ta tu kannnn... sure la rasa bangga uols.. ye la.. yg bujang2 minat kat nenek makcik tua nih hah dok gitu..??

Tapi mmg takleh nak disanggah la kannn.. dia mmg la lawa.. pandai bergaya, muka ala2 dewi kayangan.. memang kalah la mama nih.. mama nih selekeh.. muka cam apa2tah.. hahaha.. bulat dan gumuk... kah..kah..
lagipun ai nih bukan retis uols.. hahaha.. cuba ai jadi retis... sure ai dpt punya potong che ta tuh... caya la.. hahahaha... #Deman dah org baca nih....pengsan... kannnnnn...:)





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Pedas ke cili itu..??? ;)



Salam...^_^

Kenape eks.. kenape mesti ada yg suka copy_paste entry org pastu tukarkan ngan entry sendiri.. nmpk sgt takde originality.. jika benar nak bercerita benda yg sama... cuba la lebih kreatif agar tak nmpk sebijik sebotolnya mencilok entry org...

Tak suka sungguh la...:(

Blog ada banyak fungsi... ada yg guna blog utk nak cite psl kehidupan sepanjang hayat.. ada yg cite tentang kehilangan, ada yg cerita tentang anak2... ade yg cite pasal bisnes dan pasal retis2 pun banyak... ada yg guna blog utk pamerkan ekspesi diri.. mcm2 la... banyak yg kreatif dan ada ilmu..

Mama mmg suka jejalan kat blog2 yg jenis ada ilmu.... blog sebegini boleh buka mata mama pasal sesuatu perkara... mungkin mama tak mampu nak terbang kesana sini.. mungkin mama tak berpeluang nak merasa makanan yg sebab serbi sedap di sana sini.. mungkin psl anak2 yg sedang membesar.. ilmu utk praktik kat kat anak sendiri dan mcm2 lagi la.. suka baca kisah2 hidup org yg jauh diperantauan... sebab suka feeling kalu la mama ada peluang kannn... nak gak la merasa hidup jauh dr dimata tp dekat dihati.. hahaha.. dpt merasa kehidupan lain dr kita selalu tempuhi.. feeling happy jka kita dpt ubah diri dari kebiasaan.. cam feeling dpt kawin ngan putera raja la kannnnn... syok gamaknya kannnn.. #Pengsan ngan keberanganan yg hover.. hahaha

Ok.. sudah lari dari tajuk... aduhai...

Mama buat entry nih pasal... pasal semalam baca entry benda nih kat blog org lain... entry pasal diri blogger tuh la.... pastu pagi nih baca benda hampir sama kat blog org lain... aduhai.. susun ayat sama je uols.. just tukar isi je benda lain... tp masih hampir sama... hhhuuuu... jd boring dan rasa muak lakkkk.... so tak suka..

Kalu benda yg di hintkan copy paste dr org tu... takpe la... nih lak tuh bercerita tentang diri sendiri tp tukar je isi lain sikit... cam tak besh sgt.. bg mama la kannn... blh je ambik sebagai referance tp jgn la ambik pastu tukar isi sikit2 je.. nmpk sgt la... obvious org kata... hahaha.. susunan ayat.. susunan perengan.. sama je... nmpk sgt la... tak tau org lain.. tp mama nih mungkin jenis yg pemerhatian terlebih sikit so boleh nmpk la kesamaan nyer... hahaha

Mungkin ada yg tak faham.. cuma yg mkn cili je terasa pedasnya..:)


~>Ingat taknak buat entry hari nih.. kunun2 nak tunggu kot2 ada org meroyan ckp kat mama.... rindu tahap cipan bila mama tak update blog.. feeling blog laris cam pisang goreng gitu.. ahaks.. #sila muntah hijau dan tadah sendiri.. hahaha

~>i'm sorry.. jika tak suka sila abaikan je entry merapu mama.. mekasih..:)





Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;)


Sampai jumpa lagi...


****************************

Sunday, February 12, 2012

Salam Hari Minggu Uols...:)




Salam....^___^

Hari nih, pagi2 buka lappy utk byr hutang2 yg patut... pastu ambik peluang yg ado utk blogwalking.. jika ada yg terasa nak tinggalkan komen tuh.. mama komen.. nih kiranya edisi berbalas kunjungan kawan2... sebab dlm 2 minggu nih, mama tak sempat nak reply any komen dari kawan2 yg sudi dtg jengah blog mama nih... agak kesibukan dan lelah sedikit... mungkin next time will be ok...:D

So jgn sedih, jgn pilu ye kawan2.. bukan tak sudi nak bertegur sapa, cuma masa memcemburui kita... ahaks..

Dan dalam fikiran mama sekarang ialah utk utk membaikpulih bloglist mama yg tak semengah nih... tah la... Ingat nak tempek blog2 yg sudi dtg blog nih je la.. sure takde la nmpk semak sgtkan.. sebab mama rasa better letak blog2 yg sudi dtg dan sudi letak blog mama dlm bloglist korang.. so kira sama2 adil eks.. pastu teratur dan kemas sikit kannnn...

So apakata.. sudikan la letakkan link kawan2 ye kat sini dan juga minta pastikan kawan2 pun letak gak la link mama nih kat blog korang... boleh dak.. ke tak besh gitu..??

Ok la.. sudi2 utarakan pendapat anda eks.. maklum la mama nih pun bukan reti sgt aturan dlm blogwalking2 nih.. hehehe.. kalu sempat mmg nak gi melawat semua blog tau.. :)






Terima kasih sudi singah blog Mama Yana... ;) 


 Sampai jumpa lagi... 



 ****************************

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...