Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, August 20, 2013

Kehidupan

Assalamualaikum...

Salur galur kehidupan.. sukar menaksir erti kehidupan.. misteri.


Hidup dalam kalangan orang2 yg bahagia melalaikan sesetengah org utk benar2 memilih calon suaminya, positif thinking yg calon suaminya akan berubah selepas bernikah dan selepas memegang tanggungjawab..


Ada yg beruntung sebab impian dan harapan calon suaminya yg berjanji utk berubah benar2 mengotakan janji malah berubah sebaik2 umat. Untung wanita itu..


Tp jika yg masih belum nak berubah, belum ada gaya nak berubah wlpun anak berderet.. Umur sudah masuk 4series tp makin menjadi2.. Camner lak tuh..??


Ada kisah yg menjadikan diri tersentak.. Dia (teman) hidup dr kecik dalam keadaan yg ayahnya cukup baik dan sayanginya tp hanya seketika sebab ayahnya lebih dahulu dipanggil ilahi.. Hidupnya dibiarkan tanpa kasih sayang, tanpa perhatian, tanpa kewangan dr ibunya.. Seakan benci pada anak2.. satu beban mungkin.


Satu kejutan buatku sebab selama kenal dia.. dia cukup ceria.. xnmpk garis duka.. siapa kita yg boleh menbaca hati org.. dia cukup bijak menyembunyikan rasa hati [aku pun berdoa agar boleh jadi setabah dia.. huhu]


Kehidupan yg sukar membuatkan dia amat detail memilih lelaki sebagai suaminya sedetail2nya sebab dia xnak jadi insan kedua (spt ibunya.. Ibunya bernikah ngan ayahnya sebab utk melepaskan diri dr belenggu kemiskinan.. Tiada cinta diawal perkahwinan dan sampai la diakhir hayat suaminya--- minta dijauhkan buat sesiapa pun) 

Alhamdulillah suaminya boleh dikatakan penyayang dan dia sebaik mungkin cuba menjadi isteri terbaik dan penyayang pada anak2nya.. Moga dia tabah yg tuhan. amin.



Kita tau sebenci2nya ibu.. Ibu tetap ibu.. so sebagai kawan pastinya nasihat yg terbaik aku cuba sampaikan.. xnak dia menjadi anak derhaka.. minta dijauhkan ya tuhan.. dan minta dibukakan pintu hati ibunya utk menyayangi semua anak2nya.. 


Bukan nak membuka aib sesiapa.. cuma perhayatan erti kehidupan.. bagi yg berbahagia.. alhamdulillah.. bg masih menghadapi kekangan kebencian dan penghinaan.. bersabar la sayang.. Allah syg pada umatnya yg sabar dan ikhlas. Insyaallah.



Benci dengan lelaki yg kununnya nak mendidik isteri dengan sepak terajang dan mungkin cacian.. nak2 perbuatan itu didepan zuriat sendiri.. 

Apa dimanakah akal dia.. dilututkah..??



detail SINI [bg yg nak memahami kenapa hati ini sebak dan mengapa entry ini diutarakan disini]


6 comments:

Fiza Rahman said...

Betul tu kak. Istiqarah adalah jln terbaik dlm memilih suami. Susah nak menduga hati lelaki kan kak.
paling hebat sebab sekelip mata boleh berubah 360'.

Tapi alasan memukul sbb nak mengajar isteri adalah alasan bodoh. dpn anak2 plak tu. Smoga dia diberi hidayah olehNYA.

Fiza Rahman said...

Betul tu kak. Istiqarah adalah jln terbaik dlm memilih suami. Susah nak menduga hati lelaki kan kak.
paling hebat sebab sekelip mata boleh berubah 360'.

Tapi alasan memukul sbb nak mengajar isteri adalah alasan bodoh. dpn anak2 plak tu. Smoga dia diberi hidayah olehNYA.

Fiza Rahman said...

Betul tu kak. Istiqarah adalah jln terbaik dlm memilih suami. Susah nak menduga hati lelaki kan kak.
paling hebat sebab sekelip mata boleh berubah 360'.

Tapi alasan memukul sbb nak mengajar isteri adalah alasan bodoh. dpn anak2 plak tu. Smoga dia diberi hidayah olehNYA.

sue zainun said...

semoga dijauhkan sifat2 begitu dan semoga insan2 tersayang kita jauh dr sifat2 begitu juga..
**mmg xpatut kan lelaki tu..rs nak sepak balik je lelaki tu..huhu

roza said...

muka macam manusia..rupa22nye berkelakuan sama seperti yng makan rumput ....lalu lembu pun berkata...huhu aku pun sayang bini dan anak2ku...

eelobor said...

begitulah betapa kompleks nya kehidupan yang bergelar manusia...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...