Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Tuesday, February 1, 2011

Banjir di 4 negeri semakin buruk




Banjir di 4 negeri semakin buruk
Oleh KAMIL MASLIH, AINOL AMRIZ ISMAIL, MOHD. FAIRUZ YUSOF dan AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my


Penduduk Segamat mengharungi air hampir paras pinggang apabila bandar itu ditenggelami akibat banjir, semalam.








KUALA LUMPUR 31 Jan. - Keadaan banjir di beberapa buah negeri semakin buruk apabila meragut tiga nyawa hari ini masing-masing dua di Johor dan seorang di Melaka.
Keadaan banjir yang dilaporkan di Johor semalam juga semakin merebak ke beberapa buah negeri lain termasuk di Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan.
Beberapa buah pusat pemindahan mangsa banjir di kesemua negeri tersebut juga mula menerima mangsa-mangsa banjir dan jumlahnya semakin meningkat sehingga petang ini.
Di JOHOR, seramai 39,304 penduduk negeri ini terpaksa dipindahkan ke 241 pusat pemindahan sementara apabila kediaman mereka dilanda banjir hari ini.
Hujan lebat berterusan sehingga tahap amaran merah oleh Jabatan Meteorologi menyebabkan paras air di kebanyakan sungai di negeri ini telah mencecah paras bahaya termasuk Sungai Segamat, Sungai Muar, Sungai Bekok dan Sungai Mengkibol.
Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, bencana banjir kini berada pada tahap serius namun pihaknya telah menggerakkan setiap jentera kerajaan untuk membantu penduduk yang terlibat.
"Kita melibatkan setiap pihak termasuk tentera, polis, bomba serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia untuk membantu memindahkan penduduk yang terperangkap dalam banjir ke tempat lebih selamat.
"Kami turut mengenal pasti lokasi-lokasi banjir dan mengerahkan setiap aset termasuk trak, bot serta helikopter untuk membawa keluar mangsa banjir," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Majlis Daerah Labis di sini.
Beliau berkata, setiap daerah di negeri Johor terjejas dalam banjir kali ini dengan Segamat yang paling teruk membabitkan seramai 9,539 mangsa diikuti Kluang (7,013), Johor Bahru (6,882), Ledang (1,616), Kulaijaya (1,426), Muar (1,283), Batu Pahat (736), Kota Tinggi (180), Pontian (126) dan Mersing (99).
Di NEGERI SEMBILAN pula, Seramai 4,198 penduduk di beberapa daerah sekitar negeri ini dipindahkan malam tadi hingga lewat petang ini berikutan hujan lebat tanpa henti sejak dua hari lalu.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bantuan Bencana negeri, Datuk Mat Ali Hassan berkata, jumlah berkenaan meningkat sejak petang ini apabila beberapa kawasan masih lagi dilanda banjir berikutan paras Sungai Muar dekat daerah kecil Gemas naik mendadak.
''Sehingga pukul 12.45 tengah hari, jumlah mereka yang dipindahkan ialah seramai 4,198 orang dan ia dijangka meningkat berikutan keadaan laporan cuaca yang menunjukkan hujan akan terus berlaku di beberapa kawasan lewat petang ini dan sebelah malam," katanya ketika dihubungi hari ini.
Mat Ali yang juga Setiausaha Kerajaan negeri memberitahu, sebanyak 22 pusat pemindahan sementara telah dibuka dan bantuan segera kepada mangsa banjir telah disalurkan pelbagai agensi penyelamat.
Dalam pada itu, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, keadaan banjir yang berlaku ini disebabkan hujan lebat tanpa henti.
''Kawasan paling teruk ialah di sekitar Tampin dan Gemas di mana, lebih 1,500 orang telah dipindahkan, katanya ketika ditemui pemberita di Nilai, hari ini.
Di PAHANG, seramai 690 orang dipindahkan ke 13 pusat pemindahan sementara berikutan hujan lebat dan banjir di empat daerah negeri ini hari ini.
Antara kawasan terjejas adalah Raub, Bentong, Maran dan Rompin.
Selain itu beberapa laluan utama turut ditutup kepada semua kenderaan berikutan jalan terbabit dinaiki air antara 0.5 hingga dua meter.
Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Pahang, Supritendan Mohd. Fauzi Abdul Rahim berkata, daerah Raub mencatatkan jumlah kawasan tertinggi yang dilanda banjir melibatkan 13 kampung dengan mangsa banjir seramai 204 orang.
Beliau memberitahu, beberapa jalan di sekitar negeri ini turut ditutup kepada semua kenderaan berikutan paras air meningkat di laluan terbabit.
Katanya, bagi daerah Bentong, jalan yang ditutup kepada semua kenderaan ialah Jalan Karak-Kuala Pilah di kilometer 9, kilometer 12 dan kilometer 13.
Tambahnya, Jambatan Kampung Bubuk Batu di Rompin ditutup kepada semua kenderaan kecuali kilometer 5, Jalan Felda Selancar yang hanya boleh dilalui oleh kenderaan berat.
"Beberapa jalan di Bera pula ditutup kepada semua kenderaan iaitu Jalan alternatif Kampung Pasal-Kampung Pelangi 8 ke Muadzam Shah dan kilometer 22 Jalan Kemayan-Jalan Ladang Risda Berat.
"Jalan di Kilometer 24 Jalan Maran-Jerantut di Maran hanya dilalui oleh kenderaan berat sahaja," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuantan di sini hari ini.
Di MELAKA, seramai 2,014 orang daripada 510 keluarga di Jasin dan Alor Gajah dipindahkan ke pusat pemindahan sementara apabila kediaman mereka dinaiki air setinggi 0.2 hingga 0.4 meter berikutan hujan lebat sejak semalam hingga hari ini.
Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kawasan yang teruk dilanda banjir ialah Asahan dan Simpang Bekoh di Jasin manakala Taman Seri Bayu, Rembia serta Seri Pengkalan di Alor Gajah.
Menurutnya, empat kawasan yang teruk dilanda banjir melibatkan 1,397 penduduk iaitu 306 penduduk dari Asahan, Sungai Bekoh (276), Taman Seri Bayu (538) dan Seri Pengkalan (277) manakala selebihnya dari Tehel, Batang Melaka, Lipat Kajang dan Melaka Pindah.
Beliau berkata, kesemua mangsa banjir kini ditempatkan di 26 pusat pemindahan sementara yang telah dibuka sejak malam tadi iaitu 19 di Jasin dan tujuh lagi di Alor Gajah.
Beliau menambah, tiga jalan utama terpaksa ditutup buat sementara waktu sejak awal pagi hingga tengah hari ini kerana dinaiki air antara 0.2 hingga 0.4 meter.
Katanya, jalan tersebut ialah dari jalan dari Pekan Lubuk China ke Simpang Ampat, Seri Pengkalan ke Alor Gajah dan Seri Pengkalan ke Rembia.
Mohd. Ali berkata, banjir berpunca berikutan limpahan air daripada tiga sungai iaitu satu di Alor Gajah dan dua di Jasin berikutan hujan berterusan sejak semalam hingga hari ini.

2 comments:

suri solehah said...

salam..dunia dah semakin tuakan..kalau dulu tak penah dengar berita banjir kat neg2 tu..Allah maha kuasa..

mama maman aka yana said...

salam jugak buat suri... mmg betul... kekadang kita tak dapat jangka apa akan terus menimpa pd dunia skrg nih....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...