Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, February 25, 2011

Bayi 3 bulan tanpa identiti nyaris dijual




COMEL...kakitangan JKM, Morliza Ismail mendukung bayi sambil diperhatikan Mohamad Zarir.

BUKIT MERTAJAM: Seorang bayi perempuan berusia tiga bulan nyaris menjadi mangsa sindiket pemerdagangan orang apabila ditemui dalam jagaan pasangan yang bukan ibu bapa kandung dan tidak mempunyai identiti diri sejak dilahirkan.
Bayi comel itu ditemui dalam serbuan dijalankan polis dari Ibu Pejabat Daerah (IPD) Seberang Prai Tengah (SPT) di sebuah rumah di Alma, Bukit Mertajam pada 24 Januari lalu.

Dalam serbuan itu, polis menemui bayi perempuan berusia dua bulan bersama pasangan Cina warga tempatan berusia 50-an yang dipercayai tiada pertalian darah dengan bayi terbabit.

Polis menahan pasangan terbabit selepas mengesyaki bayi berkenaan bukan milik mereka kerana gagal menunjukkan dokumen pengenalan diri bayi berkenaan ketika diminta berbuat demikian selain gagal menjawab dengan tepat bagaimana boleh berada di rumah mereka.

Pegawai Pelindung Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) SPT, Mohamad Zarir Mohamad Khozali berkata, bayi perempuan itu diserahkan kepada JKM pada 18 Februari lalu selepas sebulan ditempatkan di Hospital Seberang Jaya.

“Berdasarkan siasatan polis mengesyaki bayi ini dipercayai dilahirkan wanita warga asing dan ditempatkan di Rumah Kanak-kanak Taman Bakti, Kepala Batas atas perintah mahkamah,” katanya.

Beliau berkata, pihak JKM meminta ibu bapa kehilangan bayi serta orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan menghubungi JKM di talian 04-5382584, 04-5385705, 04-5385707 atau 04-5385709.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah (SPT), Asisten Komisioner Azman Abd Lah ketika dihubungi mengesahkan kes berkenaan dan disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Anti Memperdagangkan Orang 2007.

Beliau berkata, susulan penemuan bayi berkenaan, polis menahan seorang lelaki dan seorang perempuan disyaki orang perantaraan yang bertindak menyerahkan bayi berkenaan kepada pasangan Cina.


Sumber: Metro

Notakaki : tak terkata.... bayi sebegitu cumil pun tergamak nak jual... sapa la ibu bayi nih....??? Sian bayi yg tak berdosa tuh.....

2 comments:

Citarasa Rinduan said...

selamat malam mama yana

ayu malas nak komen ttg hal buang2 anak nie
selain ayu geram. menyampah......ah!!!!!!!!!!!!

yang belum merasai saat mengandung sahaja yang tau........

mama maman said...

mmg sian kan... mcm kemanusian dah kering dlm hati depa2 nih... dah la buat bdk ikut sedap je... pastu senang2 je buang la.... jual la.... gerun memikirkan zaman anak2 kita nnt.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...