Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, April 6, 2012

Maman with Botol, susu & puting

Salam..^_^

Banyak benda cam nak cite.. tp tak sempat.. hehehe...

Anak kekawan masih hisap botol tak..?? kalu yg umur 2-3 thn tuh ok la.. nih yg dah msk 6thn. camno tuh..?? Lama dah papa dok bising2 suruh dia berhenti susu... yg tak sukanyer psl masih mengunakan botol.. nak nyuknyuk kot.. puting tuh asyik bocor je.. org dah ada gigi kann.. sure la digigitnyer. kalu nak dodo mmg wajib sesangat susu tuh. bergaduh tolak aku-mu nak buat susu.. nak-nak kalu botol susu semuanya berkarat dengan susu lama.. maman nih suka hisap tak habis.. tu yg geram tuh. ada masa tak sempat nak basuh jugak.

tp sejak dia masuk pra-sekolah nih kann.. papa buat syarat. dia takkan buat susu lagi. kalu suruh papa buat susu, makanya maman takleh ikut papa jejalan. #apa la syarat.. susahkan mama je.. kih..kih..

So mmg papa tetap ngan syarat dia.. mama nih yg fikir..

'kesian dia.. biar la dia kalu dia nak susu.. susu kan bagus utk perkembangan otak.. susu boleh tingkatkan IQ dia.. bla..bla.. bla..'

biasa la kot bg ibuk-ibuk yg penyayang kannn.. lagipun maman nih anak mama sorang kannn.. so sekadar susu tuh apa la salahnya. kita ibu bapa mana boleh nak berkira sgt kannn.. tp papa bising.. dok ulang ckp..

' dulu papa kann.. masa umur maman nih dah stop dah susu nih..
umur tiga tahun dah stop dah.. tau..'
the best part is.. maman ckp apa..

'maman mana minum susu dah pa.. betul..'

ye.. masa tuh la.. bila dah nak tidor, merenyam menangis2 suruh mama buat susu. sentap mama tau. hahaha. Tapi.. sekarang nih dekat sebulan dah dia tak minta susu tika dia nak tido.. so magic right.. mama pun cam dlm mimpi.. hahaha.. #apa la mama nih.. kih..kih..

rupanya bdk2 cam maman nih kena guna reverse psikologi ... kami ckp..
'alif dah tak minum susu man.. alif tuh br 4thn.. maman tak malu ke..' 

'ke nak suruh papa ckp ngan kwn sekolah maman.. yg maman minum susu dlm botol lg..'

'dah enam tahun.. mana boleh susu lg.. nnt msk 7 thn mana ada susu lg.. kan' 
[kan label kat tin susu setakat 3-6thn je... mana ada label susu tulis 7thn]

alhamdulillah. cuma kat umah MIL dia kekadang minta gak susu lepas balik dr sekolah.. tuh pun masa sepupu dia blm blk dr sekolah/tadika. kalu ada diorang maman tak minta susu dah. gamaknya malu kot. sepupunya pun kekadang mengejek bila tgk maman minum susu. hehehe. diorg siap panggil maman 'baby' lg. malu la tuh..

Bila difikir2kan.. bagus gak berhenti susu.. sebab asyik nak berkepit ngan botol je kann.. kalu ngan cawan dia taknak. Ada gak cuba.. sesekali dia nak pastu gamaknya dia susah nak bw dodo tuh dia taknak.. sabar je la.



~harini, mama diduga sakit dari leher smpi ke bahu.. sebelah kanan je.. so memikirkan susah nak menunduk dan nak menjeling.. mama mc je la... lagipun, peyot cumil nih asyik mengajak mama ke bilik air je.. kekadang susah kekadang kerap.. yg penatnya takde la byk sgt menabungnya.. sikit2 je.. buang masa je nak berlari ke bilik air.. huhuhu...~




Terus lekat dan melekat dengan Mama Yana Blog smpi bila-bila tau...

muah... muah.. ;)


****************************

8 comments:

Kakzakie said...

Kakak rasa maman akan berhenti sendiri macam anak-anak kakak. Semuanya berhenti sendiri kerana malu. Semua anak kakak juga menyusu botol hingga umur 7 tahun. Kakak bagi aje Yana. Tak sampai hatilah... lepas ada malu belikan cawan yg ada penutup dan boleh hisap. Tapi satu anak kakak kalau minum memang tak tinggal sisa - lima minit dah licin.

Hanis Azla said...

anak2 akak mmg menyusu botol sampai darjah satu.. lepas tu dia org malu sendiri dan pelan2 mula menolak botol.. aduh kesiannya kena sakit macam tu.. akak pun selalu kena sakit macam tu.. mmg rasa nak baring aje sebab tak selesa..

Qhaifa Nur said...

anak2 tak bole berhenti sendiri mesti buat taktik...
seronok kalau boleh berhenti sendiri...

ariana said...

Salam yana..siannya sakit leher..mmg siksa..Harap x melarat ye..silap tidur tu..

Pasal maman nak berenti botol tu, ok..tp kalau boleh jgn tinggal kan susu terus, pelan2 suruh dia minum susu guna gelas..atau mula2 latih pakai cup tu dulu..sebab susu penting, anak akak dulu berenti susu terus susut badan..

msredcheesecake said...

anak saya no 1 n 2 susu botol sampai setahun setahun setengah jer.... pas tu ajar minum dlm cawan.... lagi awal kita ajar minum susu dlm cawan lagi senang... kalau lambat ajar susah sikit sbb dia dah biasa...

fazrulnoor said...

anak saya menyusu botol sampai setahun 7 bulan

kakcik said...

Anak kakcik ada yang minum susu botol sampai masuk sekolah. Taklah minum di sekolah, tapi bila balik ke rumah je, dia cari botol dulu.

Yang bongsu pula, menyusu badan sampai dah nak masuk tadika. :)

Aju Mohit said...

alahai relaxla mama, anak aju umur 7 tahun masih steady berbotol susu kekekekkeke

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...