Imotiv

Nuffnang Ads

Sharing is Caring

Sharing is caring... Tingalkan jejak anda.. Insyaallah mama akan terjah blog korang...^_^

Hotest Entry From Mama Yana

Nuffnang Mama Yana

My Heartbeat

Friday, September 20, 2013

Kenapa Sukar Maafkan Orang

Assalamualaikum...


Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah wrote:

As salamu'alaikum. Ramai org yg selalu sebut: Mulut boleh maafkan, tapi hati masih sakit, marah, sedih, etc. Sebenarnya, bila kita maafkan org, di antara kebaikan yg kita dpt: 
1. Allah ampunkan dosa kita, 
2. Allah gerakkan org lain maafkan kita, 
3. Hati kita jadi murni, 
4. Fikiran tenang, 
5. Doa makbul, 
6. Badan sihat, 
7. Muka comel & awet muda, 
8. Pintu rezki terbuka, 
9. Allah beri hidayah & masalah akan selesai satu persatu, 
10. Allah syg & semua makhluk Allah akan syg kat kita juga, 
11. Kita bentuk imej & sahsiah diri yg lebih cemerlang, 
12. Kita jadi teladan +ve kpd ahli keluarga & org lain.
Terlalu byk keuntungan yg kita dpt bila memaafkan org. Kenapa masih berkira sgt & beri berbagai alasan utk tak maafkan org? Sebenarnya, jika kita tak maafkan org, kita yg sengsara di dunia & di akhirat! Mari pujuk diri utk maafkan semua org. Moga Allah beri kita kekuatan utk memaafkan org lain. Aamiin, wassalam.



sumber : fb.



Mohon doakan FIL me... sekarang beliau admit kat Hospital Pakar KPJ, Kajang... semoga sakit beliau pergi jauh2 dan sihat kembali dekat2... amin



8 comments:

Norhaizan hakim said...

KZ pun macam tu. Pernah memaafkan seseorg..ikhlas, walaupun org tu tak minta maaf pun..tapi setiap kali memandangnya, perbuatannya tetap KZ ingat..macam mana ya?

Fiza Rahman said...

Bukan senang nak maafkan org kak. Lebih2 lagi klo perbuatan dia buat kita tersiksa dan sengsara. Biar Allah jer lah yg membalasnya. People will forgive but not to forget. Saya masih belum di beri kekuatan untuk memaafkan manusia tersebut.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

salam jumaat.. perkongsian yang baik.. nak maafkan senang, nak melupakan tu susah..
p.s: semoga bapa mertua cepat sembuh..

jeBateja said...

Adoiii...kawe mmg susah nak maaf kan org....

アヌム said...

thx sharing..nak bljr maafkan org gk huhuuu

Sharinginfoz said...

penting bermaafan antara satu sama lain

anyss said...

Assalamualaikum,
Semoga Mil mamayana cepat sihat

Kakzakie said...

Kadang faktor usia juga Yana. Kakak dulu masa remaja keras sikit memang susah nak maafkan org. Tapi bila dah tua ni mudah nak maafkan sebab tahu kita pun hidup dah tak lama...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...